Gebruik Irfanview (foto's verkleinen.)

Mededelingen van de forum beheerders en uitleg over het gebruik van dit forum.

Gebruik Irfanview (foto's verkleinen.)

Berichtdoor Peer81 » 24 Mei 2008, 22:57

Hallo allemaal,

Voor iedereen die regelmatig foto's uploaden naar het forum (of naar hun eigen site) is het makkelijk om de foto's van te voren te verkleinen. De nieuwste camera's hebben wederom meer pixels terwijl de monitoren niet groter worden. Aangezien het weinig zin heeft om een plaatje op zijn volledige grootte op internet te zetten is verkleinen een uitkomt.
De twee voordelen:
-de kijkers hoeven het plaatje niet meer te verkleinen en zien in 1x het totale plaatje
-op je eigen server of die van het forum kunnen veel meer foto's aangezien een kleinere foto ook minder ruimte in beslag neemt.

Voor 1 plaatje gaat dat nog makkelijk met paint of photoshop maar wil je 10 of 20 foto's verkleinen heb je natuurlijk geen zin om stuk voor stuk de foto's te verkleinen. Daar is op internet een erg makkelijk programmatje voor te vinden die al het werk je uit handen neemt. Het is 1x goed instellen en het programma doet de rest. Hieronder een uitleg met plaatjes hoe je het programma moet instellen.

Uitleg:

Voordat je foto's upload verklein ze dan eerst naar een formaat van 648 x 486 pixels (of zoiets) met een grootte van max 150kb. Veel groter is niet nodig want dan moet je toch gaan scrollen of verkleinen, tevens duurt het downloaden veel langer dan met een plaatje van 100kb waarop je eigenlijk hetzelfde ziet.

Natuurlijk is het niet makkelijk om alle foto's handmatig te verkleinen maar daar is een makkelijk programma voor genaamd: Irfanview. Is gratis te downloaden (freeware) en werkt super (te vinden via google).
Wat moet je doen..
Open het programma en onder File (1) vind je Batch Converse/Rename. (2)

Afbeelding

Er opent een nieuwe tabel die eigenlijk erg makkelijk is.
Wat zien we?
Rechtsboven "zoeken in" (3) ga je naar de map waarin de foto's staan die je wilt verkleinen, selecteer alle foto's (of 1 foto) (4) en klik dan op Add. De foto's worden nu in het linker kader zichtbaar (5).

Rechtmidden zie je de "output directory" (6), dit is de map waar de foto's ingezet worden. Om mezelf even als voorbeeld te nemen. Ik maak in iedere map gewoon een extra submap "internet" waarin alle kleine foto's komen te staan, dus alle originele foto's blijven bewaard als je het goed doet :D Selecteer dus in welke map je de aangepastte foto's wilt hebben of maak ter plekke een map.

Rechtsonder zie je 3 opties. De eerste is om de afbeelding aan te passen, de tweede is om alle bestanden een andere naam te geven en de derde is de afbeeldingen aanpassen en een andere naam geven. Ik gebruik eigenlijk altijd optie 1 (7).

Nu komt het belangrijkste want met deze opties gaan we het formaat en de kwaliteit van het bestand aanpassen. Door alleen het formaat te wijzigen blijft het bestand meestal aardig groot dus daarom is het makkelijk om de kwaliteit ook bij te stellen. Hierop kom ik zometeen terug. :)

Helemaal rechts onderin krijg je de optie om het bestand een .JPG, .BMP etc etc te laten worden. Een .JPG is het makkelijkste dus gewoon laten staan (8). Daarachter zie je een tab "options" (9) en "advanced options" (11)vink wel even de optie aan om de advanced options te gebruiken (10).

Afbeelding

We beginnen met options. Hier kun je de kwaliteit van het bestand instellen. Met de slider heb ik de kwaliteit meestal op 80% staan maar dat is gewoon proberen (12). Klik hierna op OK, erg makkelijk dus!

Afbeelding

Nu naar de advanced options.
Groot scherm...
Je hoeft alleen links dingen in te stellen, rechts zou je kunnen doen als je het programma wat beter kent maar dat heb ik ook nog niet gedaan (vond ik niet nodig) dus we beginnen links :)
Je kunt kiezen uit: Crop, Resize en Change Color Depth.
De eerste optie kom je in veel programma's tegen en betekend het afknippen van randen van de foto (hoe breed kun je instellen) maar deze optie hebben we niet nodig.
We gaan voor de resize: (14)
We vinken de opties aan: Set new Size. (15)
Het makkelijkste is om de volgende optie aan te vinken: Set Long side to (16). Met deze optie doet het programma altijd de langste zijde van de foto aanpassen. Dus het maakt niet uit of de foto staat of ligt. Bij mij staat daar dus 648 pixels. (17)
Je kunt ook in percentage % de foto's aanpassen, net wat je makkelijk vind!

Nu nog twee belangrijke opties om aan te vinken, de eerste:
Preserve aspect ratio (proportional) (18). Deze optie zorgt ervoor dat het model van de foto (lengte breedte verhouding) altijd hetzelfde blijft. Als je dit niet zou aanvinken zou het programma alleen de langste zijde van de foto aanpassen maar niet de kortste zijde. Dus deze niet vergeten ;)
De tweede optie is:
Use resample function (better quality) (19). Zonder deze functie zie je dat de foto's wat korrelig worden (door het verlagen van de kwaliteit) deze functie zorgt ervoor dat de korreligheid grotendeels verdwijnt.

De optie: Change color depht hebben we ook niet nodig dus nu kun je gewoon op OK (20) klikken.

Afbeelding

Nu zijn we weer terug in het basis scherm en kunnen we nog even wat dingen controleren.
1 controleer of alle foto's links in de tabel staan die je wilt aanpassen.
2 controleer of je de juiste map hebt geselecteerd waar de aangepastte foto's in komen te staan.
3 controleer nogmaals bij options of je de kwaliteit goed staat ingesteld
4 als laatste controleer de advanced options nog een keertje.

Hierna ben je er helemaal klaar voor en klik je bovenaan (in het midden van het scherm) op Start (21).
Irfanview zal nu beginnen alle foto's aan te passen en de aangepastte foto's in de nieuwe map te zetten.
De instellingen bij options en advanced options hoef je maar 1x te doen dus de volgende keer is het invoeren, wegschrijf map aanpassen en beginnen. :)

Afbeelding

Misschien lijkt het wat veel maar het stelt eigenlijk niet zoveel voor!
Mochten er nog vragen zijn over dit progje dan ben ik altijd te bereiken voor wat extra uitleg (via pm)

Veel succes,

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Ed » 24 Mei 2008, 23:50

Sow, tijd over Peer?! :wink:

Nee, serieus, heldere uitleg, goeie post!! :B):
Heb m maar sticky gemaakt. :)
*-*-*-* Greets, Ed *-*-*-*

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ed
Moderator

Corvette: 2003 50th AE Indy 500 Pacecar

Berichtdoor Arthur van Dijk » 25 Mei 2008, 08:11

prima uitleg, maar mocht je geen zin hebben om te lezen dan kun je altijd de foto eerst naar jezelf sturen waarbij het systeem vraagt of de foto verkleint mag worden.
druk op ja en klaar is klaraahhh

zo: zelfde resultaat en nog geen 30 woorden. :hr:

ciaooo! :hail:
Arthur van Dijk
2nd gear

Corvette: black 77 targa automatic

Berichtdoor Ed » 25 Mei 2008, 09:01

Arturo della Diga schreef:prima uitleg, maar mocht je geen zin hebben om te lezen dan kun je altijd de foto eerst naar jezelf sturen waarbij het systeem vraagt of de foto verkleint mag worden.

zo: zelfde resultaat en nog geen 30 woorden. :hr:

ciaooo! :hail:

Hum.. Dat doet mijn Mac niet hoor... :grin: :wink:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ed
Moderator

Berichtdoor Steven » 25 Mei 2008, 11:30

Ik gebruik een gratis programma BDsizer. Het is een simpel programmatje waarmee je bestanden in elke geweste grootte kunt resizen.
Je kunt ook een een aantal tegelijk doen. FF googelen en je hebt 'm. Ik resize meestal tot ca 500 kb, dan heb je nog enige kwaliteit en het uploaden gaat lekker vlot.

Wellicht als alternatief.

Hans
74 cabrio vette met vette sidepipes
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Steven
2nd gear

Corvette: 1974 C3 cabrio handgeschakeld

Berichtdoor chevy81 » 25 Mei 2008, 20:33

hey peter
bedankt voor de uitleg ik ga ermee aan de gang :D
nu moet het wel gaan lukken om die foto's te verkleinen
groet henk
chevy81
2nd gear

Corvette: corvette c3 van 81

Berichtdoor Corvette Maniac » 25 Mei 2008, 21:31

Ed schreef:Hum.. Dat doet mijn Mac niet hoor... :grin: :wink:

Dan wordt het tijd dat je een echte computer aan gaat schaffen Eddy... :bier:
Vette groeten, Koen aka Corvette Maniac

- - Chapter Twente - -
Afbeelding
Vids: http://www.youtube.com/corvettemaniac
Gebruikers-avatar
Corvette Maniac
Moderator

Corvette: 2002 Electron Blue C5 Z06 w/ mod. red interior

Berichtdoor Cenobyte » 26 Mei 2008, 08:49

Corvette Maniac schreef:

Wat Ed bedoelt is dat de Mac dat veel gemakkelijker doet en je hebt er zelfs geen apart programma voor nodig: selecteer je foto's in iPhoto (waar al je foto's netjes en geordend in zitten), kies Exporteer en kies de afmeting waarin je ze wil exporteren :D
Laatst bijgewerkt door Cenobyte op 30 Mei 2008, 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor Ed » 26 Mei 2008, 23:20

Cenobyte schreef:
Corvette Maniac schreef:

Wat Ed bedoelt is dat de Mac dat veel gemakkelijker doet en je hebt er zelfs geen apart programma voor nodig: selecteer je foto's in iPhoto (waar al je foto's netjes en geordend in zitten), kies Exporteer en kies de afmeting waarin je ze wil exporteren :D

Psies!! lekker puh! :thanks:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ed
Moderator

Berichtdoor Martin.t.B. » 27 Mei 2008, 09:21

prima uitleg, maar mocht je geen zin hebben om te lezen dan kun je altijd de foto eerst naar jezelf sturen waarbij het systeem vraagt of de foto verkleint mag worden.

zo: zelfde resultaat en nog geen 30 woorden

Maar wel voor maar één foto! En de meerwaarde zit m in de meerdere foto's :wink:
Bedankt Peter voor de tip en heldere uitleg! Heel handig!

groet Martin
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Martin.t.B.
4th gear

Berichtdoor Arthur van Dijk » 27 Mei 2008, 09:36

Martin.t.B. schreef:

zo: zelfde resultaat en nog geen 30 woorden

Maar wel voor maar één foto! En de meerwaarde zit m in de meerdere foto's :wink:
Bedankt Peter voor de tip en heldere uitleg! Heel handig!

groet Martin

uh uhhh! gister nog gedaan... je selecteert alle foto's (= meervoud) die je per mail wilt versturen en office doet de rest...
Arthur van Dijk
2nd gear

Berichtdoor Peer81 » 27 Mei 2008, 17:18

Ben blij dat ik er wat mensen mee heb kunnen helpen!
Had deze uitleg al een aantal maanden op het icc forum staan maar was vergeten hem hier te zetten, dus zoveel werk was het nu niet :grin:

Er zullen ongetwijfeld andere programma's zijn die dit ook kunnen vraag ik me wel af waarom er zo bar weinig mensen zijn die de moeite nemen om hun foto's te verkleinen? Wanneer je je wat verdiept in dit programma is het erg makkelijk. Bv ook het hernummeren van foto's.

Maargoed blijkbaar mag windows geen mediaplayer meer intergreren in het programma maar bij apple noemen ze het erg makkelijk dat ze dit programma wel hebben geintergreerd... Voor de mensen die het gebruiken, graag gedaan. Voor de mensen die een ander programma gebruiken, gebruik het svp ook :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Korvette » 29 Mei 2008, 20:45

er is nog een snellere manier...

selecteer met de verkenner je fotos, en klik met je rechtermuis toets. Kies dan voor "kopieren naar je email ontvanger"
je krijgt dan gelijk de vraag...orignele foto's of verkleinen. Wanneer je kiest voor verkleinen, en je stuurt de foto's naar je eigen mail adres heb je keurige handzame foto's
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor Steven » 29 Mei 2008, 21:16

Korvette schreef:er is nog een snellere manier...

selecteer met de verkenner je fotos, en klik met je rechtermuis toets. Kies dan voor "kopieren naar je email ontvanger"
je krijgt dan gelijk de vraag...orignele foto's of verkleinen. Wanneer je kiest voor verkleinen, en je stuurt de foto's naar je eigen mail adres heb je keurige handzame foto's

Duhhhh.... :weird: Je hebt de bijdrage van Arthur in dit topic blijkbaar gemist........

H.
74 cabrio vette met vette sidepipes
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Steven
2nd gear

Corvette: 1974 C3 cabrio handgeschakeld

Berichtdoor Arthur van Dijk » 30 Mei 2008, 11:14

soooo jammer :(
Arthur van Dijk
2nd gear

Berichtdoor Cenobyte » 30 Mei 2008, 14:39

Ik heb even alle diverse tips in de hele draad door middel van een kleurtje opgelicht, dan kan iedereen alle tips snel vinden en voor hem/haar zelf uitmaken wat het handigst/snelst is! :D
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Re: Gebruik Irfanview (foto's verkleinen.)

Berichtdoor Dutchguy » 09 Jul 2008, 22:04

Nog eenvoudiger:

http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe

Image resizer, gratis van Microsoft voor Windows XP.

Na installatie in de Windows Verkenner rechtermuisklik op 1 of meerder foto's, dan resize en de rest spreekt voor zich.

Voor Vista kan je deze gebruiken: http://www.vso-software.fr/products/image_resizer/ (ook gratis)
Dutchguy

Berichtdoor frans-buijsman » 26 Aug 2008, 17:57

Hallo Peter,
Ik heb het programmaatje gedownload en ook de Nederlandse plug in.
Nu is het programma in het Nederlands. En............. het werkt.
Hartelijk dank voor de tip.
Groetjes Ria en Frans
Gebruikers-avatar
frans-buijsman
4th gear

Corvette: C3 1979 L82 Automaat.

Berichtdoor Peer81 » 27 Aug 2008, 07:56

Graag gedaan :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Kees Elberse » 15 Mei 2011, 09:12

Zet altijd de foto's op Photobucket, daar naar toe worden ze automatisch verkleind en als je ze dan ergens naar toe verstuurd zijn ze ook van een redelijk formaat :)
En vaak zie je dat er foto's na verloop van tijd niet meer zichtbaar zijn maar een rood kruisje, bij Photobucket zijn ze na jaren nog zichtbaar ;)
Naar dit forum moet ik wel de [img_resize][/img_resize] gebruiken omdat er anders een stukje van de foto rechts ontbreekt, op andere forums heb ik daar nooit last van en kan ik rechtstreeks de foto's plaatsen.
Maak tegenwoording ook veel foto's op 4"x6" in plaats van op enlarge.
Zoals het nu gaat vind ik het prima, dus als de foto's niet te groot zijn ga ik graag zo door, helaas heb ik niet veel verstand van dat computer gebeuren :dunno:
Gebruikers-avatar
Kees Elberse
4th gear

Berichtdoor outofcontrol » 15 Mei 2011, 09:24

arthur je hebt na je 1e reactie al vier berichten verstuurd met verdere uitleg.....
dat zijn al meer dan 30 woorden :klap:
ik denk dat als je ze allemaal samen voegt je uitleg net zo lang is als dat van peter :lolsmack: :lolsmack:
:lol: :lol:
outofcontrol
1st gear

Corvette: c4

Berichtdoor Fred_S » 15 Mei 2011, 16:06

Kees Elberse schreef:Naar dit forum moet ik wel de [img_resize][/img_resize] gebruiken omdat er anders een stukje van de foto rechts ontbreekt, op andere forums heb ik daar nooit last van en kan ik rechtstreeks de foto's plaatsen.

Goede tip, ik heb net zelf die tag gebruikt, anders ben ik inderdaad de rechterkant van de foto kwijt.

Fred
Gebruikers-avatar
Fred_S
3rd gear

Corvette: C6 Coupe Precision Red

Terug naar Forum hulp en uitleg