Mededelingen van de forum beheerders en uitleg over het gebruik van dit forum.

Tolerant of On Topic?

Berichtdoor Cenobyte » 22 Sep 2004, 22:11

De laatste maanden krijgen we soms klachten (och, eigenlijk klachtjes) over het teveel off-topic gaan in sommige topics en over het feit dat er soms teveel onzin wordt gepost. We krijgen echter ook klachten over het feit dat er soms te weinig tolerantie is jegens een grapje of een klein off-topic bericht. Jullie begrijpen waarschijnlijk de spagaat waar de moderators in geraken.... :D

We hebben hier lang over gediscussieerd, maar zijn tot de conclusie gekomen dat één simpele oplossing niet mogelijk is. Onze conclusie is dan ook eigenlijk zo simpel als onduidelijk: we doen niks! Klinkt lui, maar laat me even toelichten.

We hebben inmiddels enkele honderden actieve leden op ons forum. Zoals uit sommige topics blijkt, zijn dat allemaal verschillende mensen met verschillende meningen, verschillende vormen van humor en verschillende opvattingen over wat wel en wat niet kan. Ik denk dat we iedereen in zijn waarde moeten laten, maar dat er toch ook bepaalde discipline op het forum moet zijn om chaos te voorkomen. Toch blijft het lastig om als moderator te beslissen wat een goed besluit is. Al snel ben je te streng of juist niet streng genoeg. Daarnaast moet het hier in eerste instantie een gezellige ontmoetingsplaats blijven, want dat is in mijn ogen ons handelsmerk geworden :D

Ik wil dus voorstellen dat voortaan iedereen in zijn eigen topics mag bepalen wat wel en niet kan. Vind je dat er een bericht in jouw topic staat die teveel off-topic is en je wil deze weg hebben? Dan kun je op de moderator-toets klikken en wij halen het bericht voor je weg. Ik wil jullie wel vragen om dit middel als een "noodrem" te zien: hang er niet iedere week aan :wink: Uiteraard mag je ook gewoon in jouw topic iemand met een reply-tje tot de "orde" roepen, zoals nu soms ook gebeurt. Normaal gesproken zijn wij van mening dat ons forum zichzelf goed reguleert en dat ingrijpen nooit echt nodig is.

Probeer je aan de andere kant ook af te vragen of je reply op een bepaald topic iets bijdraagt. Uiteraard gaan we niet elk bericht op een weegschaal leggen, maar vooral de serieuze topics worden soms vergezeld van zinloze, korte berichten die (met hun sig er nog bij) een thread soms aardig vervuilen. Is een topic wat minder serieus, dan kan een losse opmerking wat vaker. Het zijn geen regels, gewoon een soort van richtlijn om het voor iedereen gezellig te houden.

<b>Vooral veel plezier en happy reading & posting!</b>

(enne: je kunt hier dus nu ook reageren als lezer! :mrgreen:)

<center>Afbeelding
HCC Chapter West Brabant
<font size="1">www.cenobyte.nl | http://www.corvette.nl
ICQ 451683 | Windows Messenger: mario@cenobyte.nl
"Getting old is inevitable, growing up is optional!"
</font id="size1"></center>
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor hansmiv » 22 Sep 2004, 22:42

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Ik wil dus voorstellen dat voortaan iedereen in zijn eigen topics mag bepalen wat wel en niet kan.

<i><div align="right">Originally posted by Mario93ZR1 - 22 Sep 2004 : 23:11:34</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Ik vind dit niet zo'n sterk standpunt. De kracht van het forum is, dat er een vrij grote sociale controle is. Mensen die over de schreef dreigen te gaan in de ogen van anderen worden hierop soms geattendeerd. Dat hoeft zeker niet de opsteller van het bericht te zijn.
Die attentie kan gebaseerd zijn op gevoel en fatsoen.
Wanneer een schrijver het wat ruim ziet en zijn topic uit onverschillighied of desinteresse of met opzet laat versloffen, kunnen de andere gebruikers slechts een vage opmerking maken, want de 'eigenaar' beslist.

Dit forum heft wat algemene huisregels en daaraan houdt eenieder zich, punt uit!

Ik kom nogal eens op andere forums. Ook niet-corvette forums. Daar wordt nogal eens de zaak op z'n beloop gelaten. Ik kom daar niet zo graag. Hier kom ik wel graag, omdat het hier nog redelijk gedisciplineerd toegaat en omdat het hier mogelijk is om een ander te corrigeren als die over een grens gaat, of om gecorrigeerd te worden.

Ondanks deze gedicteerde en zelf opgelegde discipline zijn er evengoed nog mensen, die zich hier niet thuisvoelen. Jullie kennen zelf de voorbeelden wel en denk ook eens aan de ALV van dit voorjaar.

Ik ben het met je stelling eens dat een grapje en een afzwaaier op z'n tijd moet kunnen, maar laten we er geen rommeltje van maken. Dat gevaar is onder andere aanwezig als we het hebben over newbies, die de cultuur van dit forum niet kennen en wat anders gewend zijn op andere forums. Ook hiervan zijn voorbeelden te vinden. Hiermee wil ik de newbies niet in de hoek zetten, integendeel. Maar van andere situaties heb ik even geen voorbeelden in gedachten.

Kortom, ik vind een dergelijke vrije houding niet gewenst.

edit: Ik zou persoonlijk dit topic zijn gestart in het forum "Heartbeat Clubmembers only".

Afbeelding
<i>
Je hoort me ook niet zeggen dat vrouwen slecht rijden, hoor! Ze rijden gewoon... 'anders'.</i>
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Berichtdoor Peer81 » 22 Sep 2004, 23:30

Ik denk dat je het net andersom moet zien Hans!

Er zal zeker geen vrijere houding gaan plaats vinden, de "grens" van de moderator's ligt nogsteeds op dezelfde plaats. Hoewel wij minder zichtbaar voor de andere forum leden off topic problemen oplossen doen we dat wel. Op deze manier proberen we topic starters meer het gevoel te geven zelf mensen on topic terug te roepen omdat zij zelf het beste weten hoe ze hun topic bedoelt hadden. Nu zijn er een aantal leden die zo hier en daar mede leden erop wijzen dat het wel erg off topic gaat, en dat proberen we dus eerder te stimuleren dan af te breken! Hier zijn natuurlijk ook grenzen aan verbonden zoals Mario al aangeeft.

Deze verandering in de onderbewuste structuur van het forum treft natuurlijk heel het forum en niet alleen de hcc leden, daarom staat het hier. Mocht er iemand bang zijn hier niet vrij uit te kunnen spreken zijn mailtjes richting één van de moderator's altijd welkom!

Groeten Peter.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Cenobyte » 23 Sep 2004, 08:25

Inderdaad, zoals Peter al aangeeft zal de moderator controle hetzelfde blijven en zullen wij bij grote afzwaaiers even een attentie plaatsen. Het was niet mijn bedoeling te suggereren dat de moderatorcontrole gaat verminderen :D

Verder is er uiteraard de erg goede sociale controle, maar de laatste tijd merken we gewoon dat er wat tegenstrijdige wensen zijn van mensen op het forum. Daar moeten we gewoon een middenweg proberen te vinden. Het idee dat een maker van een topic wat meer inbreng krijgt, is slechts een toevoeging op de huidige gang van zaken om iets meer zelfregulerender te maken.

De "andere voorbeelden" waarover je praat zijn er namelijk wel. Er komt bijvoorbeeld een off-topic bericht. Sommige forumbezoekers lezen een bepaald bericht, storen zich er niet aan (of slechts lichtjes) en lezen er overheen. Anderen storen zich wel en maken een opmerking ter correctie. Die opmerking wordt echter door anderen weer gezien als onterecht of onnodig. Deze beginnende spiraal hebben we al een paar keer gezien en willen we gewoon graag een beetje temperen, zodat we geen verhitte discussie krijgen over wat wel en wat niet mag op het forum. Zie deze topic ook a.u.b. niet als een waarschuwing voor dreigende problemen, maar meer als een geheugensteuntje aan iedereen :mrgreen:

Verder krijgen we als moderators gelukkig nog steeds weinig tot geen klachten over het forum, dus da's uitstekend!

<center>Afbeelding
HCC Chapter West Brabant
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor hansmiv » 23 Sep 2004, 12:21

Ik heb mijn zegje gezegd. Zijn er geen verdere reacties?

Afbeelding
<i>
Je hoort me ook niet zeggen dat vrouwen slecht rijden, hoor! Ze rijden gewoon... 'anders'.</i>
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Berichtdoor CorvetteFreak » 23 Sep 2004, 14:09

Ik denk dat de goede oplossing is Mario, want zoals je zelf al zegt: Iedereen is anders en heeft andere opvattingen enz...
Das eigenlijk mijn reactie en ik zal zo af en toe als het toch niet erg gepast is mijn sig even afwezig laten, schrok er een tijdje gelden zelf ook van in een topic!!

greets erik
Afbeelding
CorvetteFreak
7th gear

Berichtdoor zoef » 23 Sep 2004, 15:20

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Ik heb mijn zegje gezegd. Zijn er geen verdere reacties?

<i><div align="right">Originally posted by hansmiv - 23 Sep 2004 :  13:21:53</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Van mij in ieder geval niet Hans , Ik zit al ruim twee jaar met veel plezier op het forum .
Ik stoor mij zelden aan iets , en er is altijd nog de mogenlijkheid om dingen die mij niet boeien gewoon niet te lezen :wink: Er zijn al genoeg regeltjes in dit land , Dus laten we het hier gewoon gezellig houden 8-)

Kees
zoef
6th gear

Berichtdoor Vette-78 » 23 Sep 2004, 20:18

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">citaat:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Van mij in ieder geval niet Hans , Ik zit al ruim twee jaar met veel plezier op het forum .
Ik stoor mij zelden aan iets , en er is altijd nog de mogenlijkheid om dingen die mij niet boeien gewoon niet te lezen :wink: Er zijn al genoeg regeltjes in dit land , Dus laten we het hier gewoon gezellig houden 8-)

Kees

Hoewel het voor mij nog geen twee jaar is, ben ik het helemaal met Kees eens !!

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">citaat:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Dit forum heeft wat algemene huisregels en daaraan houdt eenieder zich, punt uit!</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Dit moet ook zeker door iedereen nageleefd worden, anders wekt het naar mijn idee irritaties op, blijf een beetje on-topic of post anders gewoon niet !!
"Probeer je aan de andere kant ook af te vragen of je reply op een bepaald topic iets bijdraagt", vind ik ook een goede stelling.

Verder vind ik dat dit zeker niet in ""Heartbeat Clubmembers only" geplaatst moet worden, want een heleboel forummers zijn volgens mij geen lid van de HCC en moeten dit zeker kunnen lezen en evt. ook lering uit trekken hoe het er hier aan toe hoort te gaan.

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">citaat:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Verder krijgen we als moderators gelukkig nog steeds weinig tot geen klachten over het forum, dus da's uitstekend!</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hier dus ook alleen maar positief over dit gezellige forum !!:mrgreen::mrgreen:
En als we ons allemaal een beetje aan de hier gestelde richtlijnen houden gaat dat zeker zo blijven ! :D:D:wink:

"Vette" Greetz, Richard

Afbeelding
"Af en toe een beetje gekkigheid in je leven"
http://www.rogerscorvette.com/free/haasnoot.jpg
Gebruikers-avatar
Vette-78
6th gear

Corvette: Yellow 78 with GhostFlames/ stroker engine !!

Berichtdoor Walfred » 23 Sep 2004, 21:42

Na ongeveer anderhalf jaar op dit gezellige forum te zitten moet ik zeggen dat de keren dat ik me ergerde op een hand te tellen zijn.
Dus ik neem het allemaal niet zo erg hoog op. :mrgreen:

Ik merk op (in vergelijk naar andere forums) dat er hier echt ruimte is voor respect naar elkaar toe. Hoe dat nu komt weet ik niet maar ik vind het wel erg prettig om dit te behouden. Als we dit verliezen dan zal de lol er voormij snel afgaan. Maar in principe ben ik daar dan ook zelf bij !

<font size="1">"Vette driving" is travelling without a destiny ! </font id="size1">
Gebruikers-avatar
Walfred
5th gear

Corvette: C3 coupe 1971

Berichtdoor RvdPol » 23 Sep 2004, 21:52

Ik voel me hier heel goed thuis op het forum, we gaan hier goed met elkaar om en je kan voor je mening uit komen. Zonder het respect voor elkaar uit het oog te verliezen.

Het enige waar ik -me niet bepaald aan erger, maar meer aan stoor- is dat er soms 2,6, 14 dezelfde topics worden gestart. Er zijn soms bepaalde vragen die regelmatig terugkomen.

Als je dan een zoekactie start, kom je soms tientallen pagina's tegen met allemaal dezelfde info.

Dat heeft als nadeel
a. niet makkelijk terug vinden van info
b. onoverzichtelijk
c. als je dezelfde vraag een 26ste keer ziet, antwoord je niet meer.
d. is zonde van de ruimte, wordt de forum alleen maar trager van, denk ik

tja en probeer een beetje on topic te blijven, is iedereen mee gebaat. Daar hoeft niet alleen de topic starter zorg voor te dragen, maar iedereen.

just my 2 cnts :wink:

Voor de rest, perfect vertoeven hier!!!!!

Groeten,
Ronny

Afbeelding

Afbeelding
<font size="1">
<i>"Ik heb zo'n hekel aan bumperklevers...
Vanmorgen had ik er weer zo één voor me zitten!"
"I rij nooit te hard. Ik rij alleen boven de maximumsnelheid."</i> </font id="size1">
RvdPol
5th gear

Berichtdoor Klaver3 » 24 Sep 2004, 06:24

Zoals al aangegeven word heeft iedereen zijn eigen mening over wat wel en niet off topic is. Daarom is het vaststellen van een 'richtlijn' een onbegonnen zaak. De manier waarop dit opgelost kan worden is hierboven al genoemd.

Persoonlijk vind ik dat er best wat off topic gegaan mag worden, maar dat hier wel mee word uitgekeken dat er geen serieuse topics ondervallen (techniek e.d)

Voor de rest hebben we hier een heel gezellig clubje opgebouwd dat zeker niet verloren moet gaan door dit soort probleempjes.

Gr Wouter:)

Afbeelding

Corvette Stingray Convertible 1975 Registry: http://www.corvette-101.com
Gebruikers-avatar
Klaver3
5th gear

Corvette: 1992 Callaway

Berichtdoor hansmiv » 24 Sep 2004, 09:18

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Ik wil dus voorstellen dat voortaan iedereen in zijn eigen topics mag bepalen wat wel en niet kan.<i><div align="right">Originally posted by Mario93ZR1 - 22 Sep 2004 : 23:11:34</div id="right"></i>
Ik ben het zonder meer met alle reacties eens, dat het hier een gezellig en respectvol forum is. Je kunt er en hoop leren en leuke contacten opdoen enz enz. Maar dat is allemaal niet waarom het hier gaat in dit topic.
Het voorstel is, dat <b>iedereen in zijn eigen topic mag bepalen wat wel en niet kan.</b> Daarmee ben ik het dus NIET eens.

En voorts, aangezien het hier een voorstel betreft ben ik van mening dat de standpunten en discussie voorbehouden zijn aan de leden van de HCC, waarvan dit forum onderdeel is. Dat wij ook gasten verwelkomen is fantastisch, maar dat die gasten, niet HCC-leden, mede gaan bepalen wat de huisregels zijn, kan ik niet begrijpen.

Afbeelding
<i>
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Berichtdoor pacecar78 » 24 Sep 2004, 12:14

Kees (ZOEF) ik ben het helemaal met je eens we hebben al zoveel
regeltjes in dit land en ik vind het hier echt netjes aan toe gaan
Mijn mening lekker zo doorgaan ik heb me nog nooit hier ergens aan gestoord
Paul

Afbeelding
pacecar78
5th gear

Corvette: 98 pacecar

Berichtdoor CorvetteFreak » 24 Sep 2004, 12:14

Ondanks dat ik lid ben van de hcc Hans ben ik het er toch niet helemaal mee eens(maar dat is mijn meing!).

Een (groot) deel van onze forumers is geen lid van de hcc, maar hebben vind ik net als het recht om dit te lezen ook recht om hier hun mening over te geven!

En het zelf bepalen van de regels in en forum wat je zelf bent gestart, oke maar er zijn grenzen!

greets erik
Afbeelding
CorvetteFreak
7th gear

Berichtdoor Korvette » 24 Sep 2004, 13:07

Ook niet gaan overdrijven jongen, het gaat alleen om het off-topic gaan en niet om "alles wat kan en niet kan"....als jij als topic eigenaar vindt dat men teveel off-topic gaat dan kun je dat aangeven bij de moderators, als jij als topic eigenaar het niet erg vindt zeg je niets.
Zo erg is dat toch niet ?...op deze manier heb je iets meer zeggenschap over je eigen topics....

Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor Cenobyte » 24 Sep 2004, 14:35

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Het voorstel is, dat <b>iedereen in zijn eigen topic mag bepalen wat wel en niet kan.</b> Daarmee ben ik het dus NIET eens.

<i><div align="right">Originally posted by hansmiv - 24 Sep 2004 :  10:18:21</div id="right"></i>

Misschien overbodig toe te voegen, maar hiermee wordt natuurlijk wel bedoeld <b>binnen de forumregels</b> :D ..en inderdaad ook het feit of een bepaald off-topic bericht wel of niet mag blijven. Voor alle andere zaken blijven de forumregels gewoon van toepassing.

<center>Afbeelding
HCC Chapter West Brabant
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor hansmiv » 24 Sep 2004, 15:20

Kijkt, dat nuanceert de zaak behoorlijk. En wat mij betreft dus zeker niet overbodig.
Wanneer het voorstel luidt, dat iedereen in zijn eigen topic mag bepalen in hoeverre off-topic berichten gewenst zijn of niet, dan trek ik mijn bezwaren in.

Afbeelding
<i>
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Berichtdoor Worship79 » 24 Sep 2004, 16:17

Ik vind het allemaal wel best: redelijkheid en billijkheid zijn niet voor niks de grondbeginselen van de rechtspraak. Het enige waar ik me echt aan kan ergeren is fout taalgebruik. Je is niet 'juh', 'zeker'is niet 'cker' of erger nog 'ckah' en zo meer van die nonsens. Brrr...

Maar goed, zelfs daar kan ik niet mee zitten als betreffend persoon iets zinnigs te melden heeft :). Bovendien, spelvouten maken we allemaal wel eens :wink:

Afbeelding
My two rules for success in life: 1. Don't tell people everything you know
Worship79
6th gear

Corvette: 1979 dark-red metallic C3 "Marieke"

Berichtdoor harold85 » 24 Sep 2004, 17:51

volgens mij is er in de loop de jaren maar 1 topic verwijdert door de moderators en dat was die van mij en ik doe daar nie moeilijk over dus ga zo door zoals je anders ook doet

Afbeelding
Gebruikers-avatar
harold85
4th gear

Corvette: geen

Berichtdoor Walfred » 25 Sep 2004, 09:44

Prima allemaal.
Hans misschien iets meer uitleg : Ik kan me toch wel voorstellen dat je als poster iets wilt zeggen en wanneer de boodschap totaal verkeerd is opgevat of off-topic wordt gegaan dat je dan over jouw topic toch iets meer zeggenschap hebt dan anderen die alleen reageren. Denk dan aan wat serieuze persoonlijke items. Als je dan bv volkomen onbegrepen wordt of er ontstaat een discussie die de poster helemaal niet bedoelt had of hij verkeerde kant op vindt gaan. Nou dan ik vind ik het prima hoor als hij behoefte heeft in te (laten) grijpen door de moderator. Alleen hoe vaak komt het voor ? Het is misschien allemaal wel wat speculatief maar ik denk dat dit bedoelt werd.
Maar ik geloof dat je het er al mee eens was dus ! ...

<font size="1">"Vette driving" is travelling without a destiny ! </font id="size1">
Gebruikers-avatar
Walfred
5th gear

Berichtdoor hansmiv » 25 Sep 2004, 22:26

Ik was bang dat het zou mogen uitdraaien op een soort van vrijstaat. Regels doen we niet meer aan, een schrijver van een topic bepaalt zelf wel wat mag of wat niet mag.. Maar dat was blijkbaar een misinterpretatie van mij.

Afbeelding
<i>
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Berichtdoor Peer81 » 26 Sep 2004, 10:02

Walfred heeft het bij het correcte eind :)

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Walfred » 26 Sep 2004, 17:42

Nou Peter dat hoor ik niet vaak :D
Nee ik denk niet dat je over correct kunt spreken ieder heeft een mening die van mij komt blijkbaar in dit geval overeen met die van jouw ! Goed of fout, correct of niet correct dat is hier vlgs mij niet aan de orde !

Gebruikers-avatar
Walfred
5th gear

Berichtdoor Korvette » 26 Sep 2004, 19:34

en nu back on topic :D

Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator