Pagina 1 van 1

Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2020, 20:40
door Cenobyte
:mrgreen:

Er was een tijd dat Corvette mensen lachten om de Mustang met zijn starre achteras. Er waren verzamelingen filmpjes waarop te zien was dat de Mustang net zo goed onder controle te houden was dan het paard waar de naam vanaf stamde (of was het nou het gevechtsvliegtuig?).

Maar in 2015 kwam de nieuwe generatie Mustang, voor het eerst ZONDER starre achteras! Maar goed, dan is een Mustang op dit moment nog steeds niet te vergelijken met een Corvette die veel sportiever is, veel exotischer. Maar motorisch wel een stuk achterhaald in vergelijking met de Mustang!

De allernieuwste C8 Corvette doet het namelijk nog steeds met een ouderwetse "pushrod" motor: een centrale nokkenas die via stoterstangen de kleppen bedienen. Ja, waarom veranderen als het werkt en waarom moeilijk als het gemakkelijk kan. In 1990 kwam de C4 ZR-1 uit en die had een erg geavanceerde motor met dubbele bovenliggende nokkenassen die de kleppen bedienden en de bijbehorende hoge toerentallen die we normaal alleen met Ferrari en Lamborghini motoren associeren. WAT BLIJKT? De 2011 Coyote motor die in de Mustang ligt heeft OOK dubbele bovenliggende nokkenassen! :aargh:

Die motor haalt inmiddels 430PK uit 5 liter en kan 7500 toeren draaien. :wtf: Ik denk dat Corvette motorisch toch een stukje achterloopt :lolsmack:

Zo maar even een gespreksonderwerp om het forum wat op te fleuren :D

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2020, 21:14
door bosp-corv
De snelste motoren in de wereld zijn nog altijd pushrod motoren. :flaptong:

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2020, 07:28
door Cenobyte
bosp-corv schreef:De snelste motoren in de wereld zijn nog altijd pushrod motoren. :flaptong:

Hoe kom je daar nu bij? Pushrod is een techniek die weliswaar simpel en storingsvrij is, maar inmiddels ook bijna honderd jaar oud. Met bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming kun je veel efficiëntere motoren maken. Het lijkt me dan ook sterk dat pushrod het snelste motortype oplevert. Misschien wel het meest betrouwbare, dat zou ik wel geloven.

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2020, 11:25
door Sharky
Wat wordt bedoeld met snel?
Als je naar de motoren kijkt in de dragracewereld denk ik dat het good ole classic pushrodmotoren zijn?? Die auto's zijn verdomd snel :mrgreen:
Of indycar/nascar? Nascar is sowieso ouderwets, maar dat houden ze er traditioneel in :) De XFinity gebruiken zelfs nog carburateurs dacht ik! :cool:
Formule1 weet ik niet eigenlijk.

Maar de betere straatauto's uit de fabriek gebruiken tegenwoordig misschien meer nieuwere techniek, mede vanwege zuiniger verbruik??

Maar Paul heeft het sowieso verkeerd want de snelste motoren zijn straalmotoren denk ik of raketmotoren als je misschien nog sneller wilt :lolsmack:

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2020, 12:35
door Cenobyte
Klopt ik denk dat die bovenliggende nokkenassen alleen een beter brandstofverbruik kunnen geven vanwege beter aanstuurbare kleppen.

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2020, 13:19
door jan 64
Cenobyte schreef:
bosp-corv schreef:De snelste motoren in de wereld zijn nog altijd pushrod motoren. :flaptong:

Hoe kom je daar nu bij? Pushrod is een techniek die weliswaar simpel en storingsvrij is, maar inmiddels ook bijna honderd jaar oud. Met bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming kun je veel efficiëntere motoren maken. Het lijkt me dan ook sterk dat pushrod het snelste motortype oplevert. Misschien wel het meest betrouwbare, dat zou ik wel geloven.


Die nieuwe Corvette motoren hebben ook variabele kleptiming.

The LT2 6.2-liter V8 offers Variable Valve Timing (VVT) with direct injection and active fuel management (cylinder deactivation).

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2020, 13:59
door Cenobyte
Ja dus die motoren zijn, ondanks een gebrek aan dubbele nokkenassen en 4 kleppen per cilinder, ook aardig geavanceerd tegenwoordig.

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2020, 16:51
door BigBlockBerry
Ook de lage opbouw van de pushrod is een belangrijk onderdeel geweest bij de FR Corvette, nu we een MR hebben zal de pushrod in de Corvette snel verdwijnen, modernere techniek geeft meer opties voor PK's. :hail:

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2020, 14:53
door Ed
Blijft een ford, einde discussie. :flaptong:

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2020, 18:28
door Sharky
:lolsmack:

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2020, 14:20
door bosp-corv
Ed schreef:Blijft een ford, einde discussie. :flaptong:

:op:

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2020, 14:21
door bosp-corv
Cenobyte schreef:
bosp-corv schreef:De snelste motoren in de wereld zijn nog altijd pushrod motoren. :flaptong:

Hoe kom je daar nu bij? Pushrod is een techniek die weliswaar simpel en storingsvrij is, maar inmiddels ook bijna honderd jaar oud. Met bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming kun je veel efficiëntere motoren maken. Het lijkt me dan ook sterk dat pushrod het snelste motortype oplevert. Misschien wel het meest betrouwbare, dat zou ik wel geloven.

Misschien nieuw voor jou ,maar dubbele nokkenassen bestaan al bijna net zo lang,zo ook 4 kleppentechniek,variabele kleptiming bestaat al 40jaar.. :flaptong:

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2020, 14:29
door Cenobyte
Tuurlijk, beide technieken bestaan al lang, maar de pushrod motor wordt toch gezien als "ouderwets";

This engine design has been in use for a long time, since the early 1900s, but it wasn’t utilized in a V8 until 1948 when Oldsmobile introduced the first widescale pushrod V8. This popular setup was in wide use until the early 1990s and is still being used by GMC/Chevy, though most other major manufacturers have moved to overhead cam designs.

Re: Heeft Mustang ons ingehaald?

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2020, 12:18
door bosp-corv
Cenobyte schreef:Tuurlijk, beide technieken bestaan al lang, maar de pushrod motor wordt toch gezien als "ouderwets";

This engine design has been in use for a long time, since the early 1900s, but it wasn’t utilized in a V8 until 1948 when Oldsmobile introduced the first widescale pushrod V8. This popular setup was in wide use until the early 1990s and is still being used by GMC/Chevy, though most other major manufacturers have moved to overhead cam designs.

Ja door jou misschien,het concept maakt niks uit,het gaat er om wat je er mee kan,als je
op een gegeven ogenblik tegen de limieten aanloopt wat mogelijk is technisch gezien,tja
dan houd het op.