Over de eerste twee generaties Corvette (1953-1967).

c1 (17" velg goed voor lagers?)

Berichtdoor vetnek » 11 Jan 2006, 22:29

ik heb de vraag ook in een ander forum neer gezet maar het is beter hier .
mijn 58 vetje is byna klaar en nu heb ik mooie wielen besteld.
doe ik daar wel wijs aan?
men zegt dat 17 inch niet zo goed voor je wiellagers is.
maar omdat originele wielen niet goed sturen dacht ik ,waarom niet beter en mooi combineren?
graag advies van jullie deskundigen
vetnek
1st gear

Berichtdoor BigBlockBerry » 11 Jan 2006, 23:23

Zolang je wielen niet buiten de wielkasten komen is het volgens mij, niet echt slecht voor de wiellagers.
Pas als je de spoorbreedte echt groter gaat maken (wielen verder uit elkaar) gaan je lagers harder slijten.
Ga er ook niet te brede banden onder zetten, onder een C1 is 255 wel de (uiterste) max, tenzij je de boel (onderstel) echt aangepast hebt.

(ik ben geen "deskundige", t'is maar een logische redenering):wink:

Berry

AfbeeldingAfbeelding

When i die, i will go to heaven,
in my bigblock 427
Gebruikers-avatar
BigBlockBerry
HCC voorzitter

Corvette: '69 427 Le Mans Blue, ex 93 coupe polo green

Berichtdoor Petra » 12 Jan 2006, 01:13

Het zal mij verbazen als de C1 met 17" velgen beter zal sturen.

Bovendien wanneer je een groter velgmaat neemt en dat compenseert met een lagere band, dan verandert ook de veerkarakteristiek van de corvette. Een lagere band maakt de vering harder.
En uit eigen ervaring weet ik dat vering van C1 nou niet alles is.

Ook de acceleratie en topsnelheid komt lager te liggen.

Als de velg meer naar buiten komt te staan, waar de corvette niet op berekend is, krijgen de dragende onderdelen krachten te verduren die groter zijn dan normaal.

Je rij-eigenschappen worden slechter.

Petra

http://www.corvetteclubdrenthe.nl/phpBB2/index.php

Afbeelding
Proud owner of: '62 '66 '69 '70 '99 Corvette
Gebruikers-avatar
Petra
4th gear

Berichtdoor Petra » 12 Jan 2006, 01:34

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Is een goede site om uit te rekenen welke banden maat je het beste kan nemen, als je van maat verandert.

Uitgaande dat je volgende maat eronder heb, wat de voorgeschreven banden maat is voor een '58 - 205/75 R15, dan zou je het beste volgende bandenmaat kunnen nemen: 215/60 R17.

Deze komen nagenoeg overeen met elkaar.

Petra

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Petra
4th gear

Berichtdoor vettevirus » 12 Jan 2006, 08:12

Nou betreffende de lagers. Lijkt me sterk dat deze lagers in 1x (als je orginele of timkens gebruikt) 10x zo snel slijten omdat je andere velgen eronder heb. Dan zullen er behoorlijk wat vettes de lagers elk jaar moeten vervangen:wink:

Zoals petra al aangaf is het nadeel van een kleine/korte wang dat alles stugger wordt, maar of het goed te voelen is 15 of 17 inch weet ik zelf niet. En tuurlijk krijgt dan het geheel wat meer krachten te voorduren omdat het stugger wordt, maar ik neem aan dat je hier gewoon op de verharde weg blijft rijden en dan maakt dan moet het makkelijk kunnen

greezz danny8-)

Money doesn't matte,
when you restore a vette
vettevirus
5th gear

Corvette: Corvette 1972 en 1981

Berichtdoor Peer81 » 12 Jan 2006, 18:20

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Ook de acceleratie en topsnelheid komt lager te liggen.
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Ik ben zeer benieuwd naar de uitleg hierachter, er vanuit gaan dat dat de totale diameter van velg plus band precies hetzelfde blijft als bij 15". :)

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Petra » 12 Jan 2006, 18:30

Je hebt met acceleratie en topsnelheid met twee dingen te maken.
Namelijk de massatraagheid van het wiel. Meer massa naar buiten is langzamer op gang te krijgen.

Het andere aspect waar je wel mee te maken krijgt als je bredere banden eronder legt is rolweerstand. Een bredere band heeft over het algemeen een groter contactoppervlak met de grond wat leidt tot een vergrote rolweerstand van de band.

Petra

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Petra
4th gear

Berichtdoor Peer81 » 13 Jan 2006, 00:33

Oke, op die manier had ik het nog niet bekeken. Maar bij de meeste corvette's (ik bedoel dan eentje met 3bak) zijn de elementen van weerstand niet de limiterende factor in topsnelheid maar het gebrek aan een hogere versnelling. Of het met die gedachten nog zoveel verschil zou maken?
:)

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Petra » 13 Jan 2006, 00:41

Een C1 rij je niet om mee te scheuren, maar om van te genieten.
Dus in die zin is het niet belangrijk.

petra

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Petra
4th gear

Berichtdoor b@mb@m » 13 Jan 2006, 17:18

van 15' naar 17' niet veel uitmaken, het hangt hoofdzakelijk van je profiel van band af, als je minder gaat al 40 ga je wel veel comfort verliezen, maar anders ni veel. tis ook een niet een auto waar je elke dag mee naar de supermarkt gaat ofzo...

het klopt wel dat je wiellagers feller slijten maar met 17' gaat het iets van niets zijn. met mijn daily ride was ik van 15 naar 18' geweest , en het autootje heeft ondertss 200 000 km en er zitten nog steeds de originele lagers onder, als je met je corvette zoveel km maakt ben je al een min 10 jaar verder dus, ...

dus voor de slijtage moet je het niet doen, en voor de trekkracht, tis niet een auto waar je een 100 m sprint mee gaat doen, en dan nog maakt het ook ni veel

mvg dieter

If you've wanted a VETTE since you were a kid, you've waited to long ;)
b@mb@m
2nd gear

Berichtdoor Peer81 » 13 Jan 2006, 17:40

@vetnek

Ik heb de titel van je topic wat duidelijker gemaakt. Bovenaan het techniek subforum staat de topic "Sticky: Voordat je post in Techniek: eerst dit lezen! " als je die even wilt doorlezen voordat je een andere topic opstart zouden wij dat erg fijn vinden.

En een kleine aanpassing:
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">quote:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">het klopt wel dat je wiellagers feller slijten maar met 17' gaat het iets van niets zijn. met mijn daily ride was ik van 15 naar 18' geweest , en het autootje heeft ondertss 200 000 km en er zitten nog steeds de originele lagers onder, als je met je corvette zoveel km maakt ben je al een min 10 jaar verder dus, ...</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Je wiellagers slijten niet harder als je enkel de diameter van je velg veranderd. Het moment op je lagers blijft dan nog precies hetzelfde (in theorie) of binnen de marge's in de praktijk waardoor je geen extra slijtage hebt van je lagers. Pas als je velgen gaat plaatsen met een veranderde ET waarde wordt het zwaardepunt in de velg (+ band) verplaatst (meestal naar buiten) waardoor het moment op de lagers groter wordt, dan gaan je lagers op den duur sneller slijten!
Maar aangezien GM voor de speling van de lagers een veel te grote marge aanhoud (ik geloof 0.03 tot 0.2) is het maar de vraag of je de slijtage meteen kunt toerekenen aan de velgen.

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor leen » 15 Jan 2006, 11:04

Gezien het aantal verstrekte antwoorden op deze vraag, af en toe met een totaal andere benadering, zal ik alleen reageren op de beleving welke ik zelf heb van de verandering van 15" naar 17".

Doordat de wang van de band lager is wordt de Corvette gevoeliger voor, "langsgroeven" en vrachtwagen sporen in het asfalt.
Dit resulteert in onrustig stuur gedrag.

Veel zal ook afhangen van o.a. de bandenspanning welke je hanteert in de banden en de staat van je onderstel, hoeveel speling is er op de diverse onderdelen.

Verder zullen er als er aan de E.T. waarde van de velg en de bandbreedte niets wijzigd geen nadelige gevolgen zijn de verandering van 15" naar 17".

Leen

Afbeelding

"When too much power just isn't enough" C3 1980 ZZ4 & C5 2002 Z-06/LS-6
leen
4th gear

Corvette: 1986 convertible/2002 Z06

Terug naar C1 & C2 techniek