Over de eerste twee generaties Corvette (1953-1967).

C2 waterpomp

Berichtdoor Rickvette79 » 14 Mei 2006, 17:47

Ja hoor het is weer zo ver. Voor de derde keer binnen anderhalf jaar ligt mijn waterpomp eruit. Na vandaag met de corvette op de cabrio beurs in Houten te hebben gestaan knalt het lager 500 meter voor de schuur eruit. Ook de vorige twee keer draaide de lager eruit. Het gebeurd iedere keer als ik het laatste stuk naar huis even het gas erop zet en de motor in de tweede en derde versnelling doortrek tot zo'n 5500 toeren (327 met 350 PK). Heeft iemand anders dit probleem al eens gehad ????????? Beide keren een nieuwe waterpomp bij Berend de W besteld. Nu is een nieuwe bestellen geen probleem maar hoe lang blijft deze heel ?????? Bestaan er soms waterpompen met een zwaarder lager of is er ergens een bedrijf waar ze andere lagers er in kunnen persen. Mocht iemand iets weten het liefst iets in de omgeving Zuid Holland. Maar alle andere adressen zijn ook welkom.

Rickvette '65 - '79
Rickvette79
2nd gear

Berichtdoor corvet » 14 Mei 2006, 18:58

Hoi Rick

Voor de 3e x het lager van je waterpomp eruit? das niet normaal zo,n waterpomp is voorzien van een erg robuust lager.
Ik denk dat hiet iets anders aan de hand is, Het kan zijn dat je de V-snaar te strak aanspant hierdoor zet je een te grote zijwaartse kracht op je lager.
Een andere mogelijkheid is dat de boutjes (tapeinden) te lang zijn en te ver door de flens heen gaan en zo tegen de afdichting van het lager lopen, waardoor deze doorslijt en er allerlei troep bij het lager kan komen. waardoor het lager stuk draait.

Dit zijn maar enkele suggesties,

Maar 3 pompen in 1.5 jaar is echt niet normaal .....hier is echt iets anders aan de hand.

Grtz Jonnie

Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
corvet
4th gear

Berichtdoor kons76 » 14 Mei 2006, 21:08

Ik weet wel dat de pompen van 71'-82 zwaarder uitgevoerd zijn. Mischien zijn deze aan te passen voor je C2.

Maar inderdaad ben ik het met Jonnie eens dat het geen normale zaak is, en dat er waarschijnlijk wat anders aan de hand is.

Er zijn revisiesets te koop voor je waterpomp, maar dan moet je inderdaad het lager compleet met het asje er uit persen, dit is een speciaal lager en niet iets wat je bij de eerste beste lagerboer kunt halen.

Konstant
kons76
4th gear

Berichtdoor Peer81 » 14 Mei 2006, 22:03

Misschien is het je mechanische fan die niet goed uitgebalanceerd is en daardoor een excentrische kracht op je lager veroorzaakt?

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Rickvette79 » 15 Mei 2006, 08:40

Na de tweede waterpomp inderdaad ook de fan vervangen met de fisco koppeling dit voor alle zekerheid. Hier was trouwens niets aan te zien.
Het is en blijft vreemd dat als je er een keer flink mee doortrekt de waterpomp het begeeft.

Rickvette ´65 - ´79
Rickvette79
2nd gear

Terug naar C1 & C2 techniek