HELP Broken differential support crossmember !!

Over de eerste twee generaties Corvette (1953-1967).

HELP Broken differential support crossmember !!

Berichtdoor Corvy » 17 Jun 2006, 14:40

Afgelopen rit vernam ik tijdens licht accelereren en bochten een metaal achtig geluid en enige verspringing van de auto.
In eerste instantie verwachte ik dat mijn diff. aan wat onderhoud toe was (wel kort na vorige oliewissel ,nog gen 1000mls) dus auto maar snel thuis gebracht maar onderweg bleek plots het weggedrag dramatisch slecht te zijn (alsof ik over zeer diepe sporen reed),dus thuisgekomen de boel snel opgekrikt en op onderzoek uitgegaan.
Nu bleek dus dat ik eigenlijk nog geluk gehad heb , daar de diif suppot crossmember finaal afgebroken is en ik dus bij behoorlijk accelereren wellicht het hele diff door de bodem had kunnen trekken.

Nu dan mijn vraag : Heeft iemand ooit eerder met dit zelfde euvel te maken gehad en hoe is dit op een redelijke manier weer op te lossen daar er voorzover ik weet geen losse vervangonderdelen zijn voor deze kant van het crossmember support.
Bedoel dus niet het differentialbracket maar de montagesteun waarmee dit bracket aan het frame wordt gemonteerd.

Graag jullie advies en tips want APK staat voor de deur en wil ZSM weer van het goede weer genieten.

bvd groet Corvy
Gebruikers-avatar
Corvy

Corvette: '67 convertible & '69 427 coupe

Berichtdoor Peer81 » 17 Jun 2006, 16:16

Hallo Corvy,

Allereest welkom op dit forum. Het zou wel makkelijk zijn als je even het jaartal en c1 of c2 erbij vermeld zodat wij wat beter weten waar het over gaat. Maar zo te horen heb je idd veel geluk gehad!
Mocht je foto's kunnen maken is dat heel makkelijk. Je kunt ze (als ze redelijk klein zijn (50kb of kleiner gok ik) uploaden naar het forum zodat wij goed zien wat het probleem is.
Als je zelf zegt dat er geen vervangende onderdelen voor te vinden zijn zou ik het volgende doen als eerste reactie.
Haal het hele diff eronder uit. Support eraf wat verroest / gebroken is. Zoek een staalbedrijf uit en laat hun je support namaken. Breng het naar een powercoat bedrijf dan gaat dat weer een leven mee.
Alles weer eronder en klaar. (apk gaat dan een probleempje worden denk ik maarja)

Groeten Peter.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Corvy » 18 Jun 2006, 20:31

Hallo Peter,

Hierbij zal ik proberen een foto te uploaden ,heb het de eerste keer al geprobeerd maar wase veel MB dus heb de foto nu resized ebn probeer het nog een keer.
Overigens het gaat hier om een C2 ;een 1967 convertible body off gerestoreerd (zet binnenkort nog wel een foto op het forum)Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Corvy

Berichtdoor Corvette Maniac » 18 Jun 2006, 20:39

Peer81 schreef:(als ze redelijk klein zijn (50kb of kleiner gok ik)

De foto's mogen max 2Mb zijn...

en Corvy, heel veel succes met je Vette...
Vette groeten, Koen aka Corvette Maniac

- - Chapter Twente - -
Afbeelding
Vids: http://www.youtube.com/corvettemaniac
Gebruikers-avatar
Corvette Maniac
Moderator

Corvette: 2002 Electron Blue C5 Z06 w/ mod. red interior

Berichtdoor BowlingGreen » 18 Jun 2006, 22:46

Zo'n schade heb ik nog nooit gezien...ook het breukvlak ziet er niet uit alsof de balk door roest aangevreten was. Ik denk, dat het het beste is, om er een nieuw stuk aan te lassen, want het vervangen van de hele dwarsbalk is een k..klus.
Je zult dus een hele goede bankwerker/lasser moeten hebben, met verstand van corvettes.
Waar je misschien eens kunt informeren is Jan Spaans, de oprichter van Stingray82, in Almen.
Niet, dat hij tegenwoordig bezig is met corvettes, maar hij zou het in ieder geval wel kunnen.
En voor advies zal hij je altijd wel behulpzaam willen zijn denk ik.
Heel veel succes gewenst. :hr:
Gebruikers-avatar
BowlingGreen
2nd gear

Corvette: C2 coupe 1964

Berichtdoor Peer81 » 18 Jun 2006, 22:46

Hoi Corvy,

Ik dacht eerst dat 1 van de achterste ophangpunten was afgebroken maar deze valt wel mee. Je hebt geluk dat de meeste kracht van je diff wordt opgevangen door de twee achterste ophangpunten maar het is inderdaad wel raar dat het zomaar afbreekt. Als de vette body off is geweest hadden ze toch moeten zien dat het geroest was ofzo en dat allemaal weg te stralen voordat er een lak laag overheen ging. Maar als ik naar de breuk kijk is het ook niet echt dun staal... Maargoed er is nu geen weg meer terug natuurlijk.
Je hebt geluk dat de bracket erg makkelijk na te maken is en de plek ook makkelijk toegankelijk is als je hem op een brug hebt staan. Je moet er natuurlijk niet meer mee rijden maar als je hem met een trailer bij een metaalbewerker krijgt dan moeten hun het wel zo kunnen maken. Haal even de bracket van het diff af en de remleiding onder je crossmember vandaan. Nu kun je zonder de cardanas weg te halen (denk ik) de oude bracket eraf slijpen. Nieuwe buigen en gaten erin boren, in de lak zetten en er weer onder lassen. Zeg dat het een middag werk is maar dan is hij weer zo goed als nieuw :)

Succes ermee!

Ik heb 3 bodymountbrackets laten vervangen bij een metaalbedrijf hier in de buurt. Die dingen wilde ik op de mm nauwkeurig hebben, is voor hun aardig wat werk, maar ze kunnen het echt wel en lassen kunnen ze als de beste. Jij hebt als nadeel dat je bracket los niet te koop is, maar het voordeel is weer wel dat je ouwe eronder uit geslepen moet worden en dat is meteen een voorbeeld voor de nieuwe :)

Groeten Peter.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Corvy » 30 Jun 2006, 10:16

Hij is weer gemaakt en rijdt weer als een nieuwe.
Gaf wel wat kleine probleempjes om het crossmemeber te demonteren maar na wat brute kracht te hebben uitgeoefend hebben we de support toch vrij gekregen en er een mooie nieuwe verzwaarde op gelast .
Alles ziet er weer uit alsof er nooit wat aan gebeurt is ,dus kapje open en maar weer toeren met de komende dagen.

Dank ieder voor de reacties groet , Corvy
Gebruikers-avatar
Corvy

Terug naar C1 & C2 techniek