Trilling door auto

Over de eerste twee generaties Corvette (1953-1967).

Trilling door auto

Berichtdoor Jeroen » 07 Jun 2007, 21:50

Bij mijn '63-er is een behoorlijke trilling aanwezig tussen de 2500 en 3500 rpm. Dit dreunt door de gehele auto en is zeer irritant. Voor de 2500 rpm en na de 3500 rpm is deze trilling verdwenen. In de 3e en 4e versnelling merk je dit het meeste.
We hebben de krukas balancer al vervangen, de uitlaten goed opgehangen (zodat deze niet tegen de carrosserie aan trilt), steunen van motor, versnelingsbak en differentieel zijn allemaal vernieuwd en carburatie/ontsteking goed afgesteld. De motor loopt als een zonnetje en de bak schakelt goed.
Weet iemand wat dit kan zijn ? Voordat ik de motor, versnellingsbak en differentieel er onder vandaan ga halen. Wordt er helemaal gek van ! :lolsmack:
Jeroen

Berichtdoor vettevirus » 07 Jun 2007, 21:56

Hmm lijkt me een vraag voor jonnie (corvet)
Ik dacht dus eerst balancer, maar die had je dus al vervangen.
Euhm misschien je starterkrans, maar lijkt me sterk.

greezz danny :B):
Money doesn't matte,
when you restore a vette

It's fast and grey, you better pray :wink:

Chapter Twente.
vettevirus
5th gear

Corvette: Corvette 1972 en 1981

Berichtdoor Jeroen » 07 Jun 2007, 22:03

vettevirus schreef:Hmm lijkt me een vraag voor jonnie (corvet)
Ik dacht dus eerst balancer, maar die had je dus al vervangen.
Euhm misschien je starterkrans, maar lijkt me sterk.

greezz danny :B):

Ben al bij Jonnie geweest. We dachten dat het de uitlaten waren die tegen de carrosserie aan rammelden. Uitlaten zijn inmiddels opnieuw opgehangen, en lopen helemaal vrij.
Jeroen

Berichtdoor Peer81 » 07 Jun 2007, 22:09

Misschien een onbalans in je cardanas? Ik zou zelf denken dat je dit opbouwend zou moeten voelen maarja, wie weet...

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor Jeroen » 07 Jun 2007, 22:24

Peer81 schreef:Misschien een onbalans in je cardanas? Ik zou zelf denken dat je dit opbouwend zou moeten voelen maarja, wie weet...

Groeten Peter

Het is ook opbouwend. Begint vanaf 2500 rpm en het is het hevigst bij 3000 rpm en daarna bouwt het weer af.
Het rare is dat het in zowel in de 3e als in de 4e versnelling bij hetzelfde toerental is. De cardan draait natuurlijk niet dezelfde toeren in de 3e en 4e versnelling. Er zit overigens wel een beetje speling in de cardanas (op en neer) waar deze de versnellingsbak in gaat.
Jeroen

Berichtdoor bosp-corv » 07 Jun 2007, 23:45

Misschien zit er wel onbalans in de krukas zelf ,of zijn de wielen wel goed gebalanceerd maar dit merk je ook vaak in het stuurwiel tenzij het de achterwielen betreft ,trilt de auto ook als hij in z,n vrij staat en je het toerental laat oplopen tot 3000 rpm ? als dat zo is dan denk ik aan de krukas zelf ,het kunnen ook nog de aandrijf assen zijn waar speling op zit of inderdaad ook het cardan
maar als de auto ook onbelast trilt dan kan je die dingen uitsluiten ,zijn de wiellagers nog goed ?en de remschijven niet krom.of misschien is het cardan zelf niet goed meer,
maar gezien het bepaalde toerental waarbij de auto trilt denk ik dat je het bij de motor zelf moet zoeken.dat beetje speling op de cardan as kan ook de oorzaak zijn iets speling mag maar het moet niet te veel zijn,wat ook nog een oorzaak zou kunnen wezen is onbelans van de waterpomp pulley of als er stuurbekrachtiging op zit van de
stuurbekrachtiging pomp pulley of van de aircopomp pulley wat misschien ook nog kan is dat de versnellinsbak de trillingen veroorzaakt door dat er lagers in de bak versleten zijn of een onbelans van het vliegwiel.het kan ook zijn dat de balans gewichten van de aandrijfas zijn verdwenen of versleten kruiskoppelingen ook kan underbody coating
op de aandrijfassen voor onbelans zorgen
Laatst bijgewerkt door bosp-corv op 08 Jun 2007, 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Corvette: C5 convertible

Berichtdoor mark » 08 Jun 2007, 11:28

alleen in 3e en 4e
of ook 1,2 en neutraal?
automaat of hand?
Afbeelding
mark
2nd gear

Berichtdoor Jeroen » 09 Jun 2007, 18:23

bosp-corv schreef:Misschien zit er wel onbalans in de krukas zelf ,of zijn de wielen wel goed gebalanceerd maar dit merk je ook vaak in het stuurwiel tenzij het de achterwielen betreft ,trilt de auto ook als hij in z,n vrij staat en je het toerental laat oplopen tot 3000 rpm ? als dat zo is dan denk ik aan de krukas zelf ,het kunnen ook nog de aandrijf assen zijn waar speling op zit of inderdaad ook het cardan
maar als de auto ook onbelast trilt dan kan je die dingen uitsluiten ,zijn de wiellagers nog goed ?en de remschijven niet krom.of misschien is het cardan zelf niet goed meer,
maar gezien het bepaalde toerental waarbij de auto trilt denk ik dat je het bij de motor zelf moet zoeken.dat beetje speling op de cardan as kan ook de oorzaak zijn iets speling mag maar het moet niet te veel zijn,wat ook nog een oorzaak zou kunnen wezen is onbelans van de waterpomp pulley of als er stuurbekrachtiging op zit van de
stuurbekrachtiging pomp pulley of van de aircopomp pulley wat misschien ook nog kan is dat de versnellinsbak de trillingen veroorzaakt door dat er lagers in de bak versleten zijn of een onbelans van het vliegwiel.het kan ook zijn dat de balans gewichten van de aandrijfas zijn verdwenen of versleten kruiskoppelingen ook kan underbody coating
op de aandrijfassen voor onbelans zorgen

Als je de auto onbelast in z'n vrij die toeren laat draaien dan trilt de auto niet. Zoals je al aangeeft kan het van alles zijn, het is een moeilijk zoekplaatje.
Jeroen

Berichtdoor Jeroen » 09 Jun 2007, 18:24

mark schreef:alleen in 3e en 4e
of ook 1,2 en neutraal?
automaat of hand?

Je merkt het eigenlijk alleen in de 3e en 4e versnelling. Vooral in de 4e is het het ergst.
Jeroen

Berichtdoor bosp-corv » 09 Jun 2007, 19:10

Dan zou je zeggen dat je het in de versnellingsbak moet zoeken want anders zou je het in alle versnellingen moeten voelen,zijn de trillingen net zo erg bij een constante
snelheid of merk je het vooral als de motor belast word dus als je gas geeft?
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor mark » 10 Jun 2007, 09:21

het meest voor de hand liggende is allemaal al vervangen,
je zou dan zeggen de bak,maar dit kan bijna niet.....
zijn je kruiskoppelingen spelingsvrij?
en evt je wiellagers cotroleren.

zou het misschien ook kunnen dat er 1 cilinder blijft liggen?
aangezien je dat goed merkt bij acceleratie, en in 3 en 4 doe je dit langer !!
Afbeelding
mark
2nd gear

Berichtdoor bosp-corv » 10 Jun 2007, 12:15

ER zal niet veel anders opzitten dan alles te controleren,ik zou beginnen bij de motor ,de timing controleren misschien is de distributie ketting wel versleten ,de compresie
meten kijken of er onderling bij de cylinders niet te veel compresie verschil is en dat de compresie nog goed is,kijken of er ging speling op de pulley,s zit van de dynamo
waterpomp en eventueel de stuurbekrachtiging en airco pomp ,de ophangrubbers zijn al varvangen dus die kan je uitsluiten,dan de wiellagers controleren en alle rubbers van de draagarmen ,speling van de cardanas controleren en de kruiskoppelingen van de aandrijf assen,je zou ook de auto eens aan de achterkant op assteunen kunnen zetten
zodat de achterwielen van de grond af zijn en hem dan in zijn versnelling zetten iemand gas laten geven en dan zelf onder de auto kijken of je wat hoord of ziet wat niet normaal is.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor Peer81 » 11 Jun 2007, 00:31

Laat mij nog even het middende onderdeel in de groep gooien. Altijd makkelijk als we alle onderdelen van een vette opnoemen, juiste antwoord zit er gegarandeerd bij! :grin:
Ik gok de koppeling, kan me niet zo goed een beeld schetsen bij een onbalans in een bak, eerder lagers die naar de donder gaan of synchro's die niet lekker pakken maar onbalans? Misschien zit het ergens in je drukgroepen ofzo, aangezien ik daar geen verstand van heb.. niet teveel waarde hechten aan deze reply! :wink:

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor bosp-corv » 12 Jun 2007, 22:30

Ik heb bij mijn C3 vanaf de 120 tot 140 ook last van trillingen het rare is dat deze trillingen zich alleen voordoen bij tegenwind bij rugwind verdwijnen deze trillingen ik denk dat dit komt door wind turbulentie rond de wielen ,dit is misschien iets om op te letten bij de C2 of het uitmaakt of je met tegenwind meer trillingen hebt dan met wind mee,
dit heeft geen mechanische oorzaak en er is denk ik ook niets aan te doen het ligt denk ik aan de grote banden die veel wind vangen en daardoor gaan trillen en dat aan het chassis doorgeven.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor Pieter-GS » 25 Sep 2007, 09:07

Hoi Jeroen.
Ben je er al uit?
Ik kan er overheen hebben gelezen, maar hoe zit het met de koelvin?
Het is makkelijk om dynamo, waterpomp en stuurbekrachtiging uit te sluiten. Even de V-snaren eraf gooien en dan KORT testen. De waterpomp doet het dan immers niet.
Ik zit verder toch ook sterk te denken aan de kruiskoppelingen.
Ben benieuwd of je intussen al iets gevonden hebt.
Greetings, Pieter a gearhead just trying to help you .....
Gebruikers-avatar
Pieter-GS
4th gear

Berichtdoor Jeroen » 25 Sep 2007, 09:27

Bedankt voor je reactie. We gaan binnenkort de versnellingsbak en de koppeling er onder vandaan halen. We denken dat het probleem bij de koppeling ligt. De versnellingsbak moet sowieso toch uit elkaar want deze lekt behoorlijk.
We gaan deze winter gewoon net zo lang door totdat we het eindelijk gevonden hebben en de Split weer 100% is in het nieuwe seizoen.
Jeroen

Berichtdoor Pieter-GS » 25 Sep 2007, 11:04

Okay! Dus geen halve maatregelen.
Misschien is het dan wel een prise-as lager. Als hij daar toch lekt, zal er wel speling op het lager zitten.
Check ook het toplagertje in het vliegwiel...
Greetings, Pieter a gearhead just trying to help you .....
Gebruikers-avatar
Pieter-GS
4th gear

Terug naar C1 & C2 techniek