VIN problemen

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

VIN problemen

Berichtdoor 3rdEden » 06 Jan 2020, 17:54

Hey,

Ik heb recent een Corvette C3 gekocht dat was aangeboden als een corvette uit 74. De auto was in redelijk goede staat, met een nieuwe crate engine waar ongeveer 10.000 mee was gereden. Na controlle van het kenteken bij de RDW blijkt inderdaad het om een 1974 met toelatings datum van 28-02-1974. Dus alles leek goed zover ik kon zien aangezien het mijn eerste oldtimer is. Hij is kocht met nieuwe APK, en komen nieuwe banden onder + een kleine reparatie aan de voorbumper.

Omdat het even wachten is totdat de Corvette klaar is heb ik alvast gevraagd of ze me de VIN nummer kunnen op sturen zodat ik wat historie van de auto kon krijgen en kreeg keurig een scan van de huidige kentekenbewijs in creditcard formaat.

Wat mij direct opviel was dat het "voertuigidentificatienummer" op de achterkant van het bewijs redelijk kort was bijvoorbeeld: "E50732Z" naar wat gespeur komt dit natuurlijk helemaal niet in de buurt van een VIN nummer van een corvette wat sowieso met een 1 hoort te beginnen.

Dus gevraagd of ze een foto kunnen maken van de plaat bij het voorraam, en daar word opeens een hele andere VIN vandaan getovered, de juiste VIN, na het checken van de VIN op https://www.corvsport.com/c3-corvette-vin-numbers/ kom ik dus uit op het volgende resultaat:

1 - Chevrolet
Z - Corvette
37 - Coupe
L - Engine (basis)
7 - Model year
S - Assemly
409797 - Production numbers

Hierdoor blijkt dus dat het dus helemaal niet om een 74 gaat, maar om een 77! Mijn vraag is dan ook, zit er een waarde verschil tussen de 74 en de 77 versie van de Corvette, en wat voor problemen gaat dit op leveren in de toekomst. De VIN op de auto klopt dus niet met wat er op het kenteken bewijst staat - weet dus ook niet of dit problemen gaat opleven met APK's of zelfs de RDW waarvan de kenteken gegeven dus ook niet kloppen omdat het niet uit 74 komt maar 77.

Ik dacht dit is vast de beste plek om het te vragen, voordat ik de verkoper met deze informatie confronteer.
3rdEden

Corvette: C3

Re: VIN problemen

Berichtdoor Korvette » 06 Jan 2020, 18:49

Ik zou eerst het chassis nummer op frame en kenteken eens gaan vergelijken.
Toch vreemd dat het kenteken 1974 aangeeft en de vin 1977...dan klopt er iets niet.
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor bosp-corv » 06 Jan 2020, 18:52

Tja wat wil je horen,het is natuurlijk zo dat de VIN overeen moet komen met het kenteken,
is dat niet zo dan kan je bijvoorbeeld bij een politie controle in de problemen komen,meneer
de nummers komen niet overeen,oh ja dat weet ik,meneer heeft u dit voertuig gestolen,eh
nee zo gekocht,maar meneer begrijpt toch dat u bij de aankoop alles had moeten controleren,
eh ja maar ik heb hem toch maar gekocht,zo meneer nou dan nemen we het voertuig in beslag
voor nader onderzoek,met een beetje pech blijkt het na vele maanden verder om een gestolen voertuig te gaan,dan is het pech centen en auto weg.Kortom je word er niet vrolijker van,ook
in geval van een aanrijding ben je de Sjaak,een expert controleert namelijk altijd de chassisnummers,
kloppen die niet ben je niet verzekert.Dus confronteer die verkoper er mee en draai de koop terug
want van dit gedoe moet je ver weg blijven,het levert je alleen maar ellende op.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Corvette: C5 convertible

Berichtdoor 3rdEden » 06 Jan 2020, 23:05

Dat het VIN nummer van de A-style niet matched met wat er op het kentekenbewijs staat is raar, aangezien ik de Corvette nog niet heb kan ik niet controleren of deze ook matched met wat er op de frame zit. Na wat zoek werk heb ik wel een idee wat het nummer op het kentekenbewijs kan zijn, en dat zou waarschijnlijk de "engine stamp" kunnen zijn aangezien het een totale lengte is van 7 tekens wat redelijk in de buurt komt met wat ik op de fotos van engine stamps zie: https://www.chevellestuff.net/qd/engine ... umbers.htm

Nu heb ik nog even wat verder lopen spitten in de informatie van de RDW:

- Datum afgifte: 04-09-1999
- Datum eerste toelating: 28-02-1974

Als we even een snelle rekensom maken hier: 1999-1974=25 wat dus "precies" de minimale leeftijd was om een old-timer te zijn en dus geen wegen belasting te hoeven betalen, en een 1977 zou dat dus niet zijn. Nu is het dus ook mogelijk dat we hier spreken over een Corvette waarbij de vorige eigenaar een poging heeft gedaan om tot belastingfraude door hem te laten lijken als een 74 ipv een 77 zodat hij de voordelen had van de belasting, wat wel vaker blijkt voor te komen: https://www.autoblog.nl/nieuws/wegenbel ... truc-66072 maar het kan ook puur toeval zijn of juist de rede waarom deze werd geimporteerd.

Volgens de RDW zit het chassis nummer nu: "Tegen rechts, rechter balk Achter achteras", ik weet niet of dat de standaard plek is of niet.

Maar volgens mij zit ik dan met de volgende opties:

- Het is nieuwe crate engine, met een 74 frame, maar een 77 body.
- Het is nieuwe crate engine, met 77 frame, en 77 body, en er is belasting fraude mee gepleegd.

Ik zal morgen het bedrijf eens even mailen (ipv bellen zodat ik het op "papier" heb staan) en kijken met wat voor informatie zij komen over deze miss match.
3rdEden

Berichtdoor Korvette » 07 Jan 2020, 10:44

Ik heb zo’n vermoeden, dat er van meer auto’s 1 is gemaakt.... tja en dan de vraag waarom?
Total los ?...belastingfraude.... ik zou mijn vingers er niet aan branden, er zijn er wel meer te koop.
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor bosp-corv » 07 Jan 2020, 13:55

Whatever de oorzaak of reden het hoort gewoon te kloppen,in geval van controle ben je altijd de Sjaak en belastingontduiking zou ik al helemaal niks mee te maken willen hebben.
Als er gerommeld is met die wagen is het een goede reden om te koop ongedaan te maken.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor Cenobyte » 08 Jan 2020, 12:14

Het kan zijn dat er om een of andere (legale) reden een nieuw chassisnummer in is geslagen?
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor 3rdEden » 08 Jan 2020, 13:15

Cenobyte schreef:Het kan zijn dat er om een of andere (legale) reden een nieuw chassisnummer in is geslagen?

Misschien, maar ik zou zo 1-2-3 niet weten wat daar de reden voor zou kunnen zijn. En als er nieuw chassisnummer in geslagen is, dan is er nog steeds het probleem dat de auto nu 2 verschillende nummers heeft. Zo ver ik heb kunnen lezen zou de RDW de oude nummers moeten door krassen als dit gebeurt, en op de foto die ik van het voorraam heb kan ik zien dat dit zeker niet het geval is bij de A-style. Misschien hebben ze deze laten zitten omdat het de waarde van de auto zou beinvloeden? Het is op dit moment alleen maar gis werk, zit nog steeds te wachten op een reactie van de dealer zelf die normaal toch binnen 1-2 uur wel antwoord gaf op email, maar nu niet thuis laat horen.
3rdEden

Berichtdoor Cenobyte » 08 Jan 2020, 13:34

Het plaatje op de A-stijl is niet geldig voor de RDW, een chassisnummer moet ergens in het chassis zijn gestanst. Dus wellicht is het originele chassisnummer niet meer goed leesbaar geweest en hebben ze een nieuw nummer ingeslagen, wat niet meer gebaseerd is op het originele nummer (ik weet echter niet of dat juridisch mag?). Wellicht is dit ook ergens in het buitenland gebeurd? Misschien in Amerika als een salvage title?
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor bosp-corv » 08 Jan 2020, 13:56

Als die auto nog bij die handelaar staat zou ik er heen gaan en samen het chassis nummer bekijken zo heb je een direct contact,heen en weer e mailen schiet niet op.
Blijft het vreemd vinden dat erzo,n raar nummer op het kentekenbewijs staat,bij import word het chassis nummer altijd gecontroleerd bij de RDW dus moet dat nummer ergens op de auto terug te vinden zijn,maar ook al is dat zo begrijp ik niet dat de vin van een 77er is en dat voor een 74er
word verkocht,er is duidelijk iets bij de RDW niet goed gecontroleerd,maar wil
je deze auto ooit weer verkopen gaat dit alles ook weer meespelen,een kenner zou
de wagen zo nooit kopen.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor Cenobyte » 08 Jan 2020, 14:14

bosp-corv schreef:word verkocht,er is duidelijk iets bij de RDW niet goed gecontroleerd.

Hoeft niet hoor. Daarom gaf ik al aan: wellicht is het chassisnummer een keer verloren gegaan of onleesbaar geworden (omdat er ter plaatse schade aan chassis was?) voordat de auto naar Nederland kwam en is er een nieuw nummer ingeslagen. Het plaatje op de A-stijl is puur een herhaling van het originele chassisnummer maar wordt nooit voor identificatiedoeleinden gebruikt omdat het gemakkelijk te vervalsen is.
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor Wijnand » 08 Jan 2020, 14:43

Misschien dat de USA carfax nog wat informatie kan geven. Al zijn ze hier pas begin jaren 80 mee begonnen. Maar een junk titel bij uitvoer zal misschien wel zichtbaar zijn. Echter als het nummer er in europa is ingeslagen dan kan het natuurlijk niet. Ik zou geen minuut verspelen en langs gaan bij de garage. Het gaat hier niet om €100,- en ooit ga je hem verkopen.

Je hebt recht op het eerlijke verhaal van de auto.
Corvette C5
Jeep Wrangler JK 3.8 V6
Gebruikers-avatar
Wijnand
2nd gear

Corvette: C5

Berichtdoor bosp-corv » 08 Jan 2020, 18:48

Vraag mij af of het uiterlijk ook van een 74 of 77er is,er zijn verschillen tussen die bouwjaren.
Zo heeft de 74er een andere middenconsole met ronde meters en een achterbumper in 2 delen en geen bumper rozetten achter.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor 3rdEden » 09 Jan 2020, 16:18

Wijnand schreef:Ik zou geen minuut verspelen en langs gaan bij de garage. Het gaat hier niet om €100,- en ooit ga je hem verkopen.

Dat zou inderdaad de eerste, (emotionele?) reactie zijn die iemand zou hebben maar in dit geval kies ik er liever voor om een zaak op te bouwen tegen de dealer mochten we er niet op een fatsoenlijke manier samen uit kunnen komen en een advocaat moeten inschakelen aangezien de koop overeenkomst was al afgesloten toen ik deze informatie kreeg. Dus ik alle contact tussen mij en de partij word opgeslagen, screenshots van hun site, geplaatste advertenties, alles wat er te vinden is over de auto en wat er door hun word verteld zo dat ik kan bewijzen dat ik mijn recht sta, want zoals je zegt het gaat hier niet om €100.

Ondertussen er contact op genomen door de dealer, en na hun beoordeling kloppen mijn bevindingen, het klopt dat wat er op de a-stijl staat niet matched met de informatie van de RDW, en er is geen historische informatie aanwezig dat aantoont dat deze auto voor belasting onderduiking op een ander jaartal is gezet dus hier kunnen we gewoon van uit gaan. Hoe dat is gebeurt is natuurlijk niet meer terug te vinden. Aangezien de auto voorzien is van een Nederlands kenteken gaan ze er niet van uit dat het hier om een gestolen auto gaat.

Zoals Cenobyte al zei, het nummer dat op de A-stijl staat is niet geldig voor de RDW dus dat kan de rede zijn geweest voor een nieuw VIN nummer op de auto. Volgens hun kan je niet zo maar bij het frame nummer zonder de auto te slopen (normaal zit het frame nummer aan de bestuurders kant, bij de achter band, boven kant van het frame, kan je gewoon bekijken met een spiegel lijkt me, of gewoon de achterbumper van de auto er af halen maar wie ben ik :p). De auto is technisch gecontroleerd, dus daar is gewoon alles zoals het zou moeten zijn, dus er is verder geen schade aan de auto/frame zelf dat duid op een schade voertuig of dat de auto bestaat uit 2 auto's (e.g. omgekat). Aangezien het nummer op de a-stijl niet geldig is voor de RDW zou dit geen problemen leveren tijdens een RDW controle van de auto aangezien de keurmeester zou kijken na wat er op het kenteken staat, en dat moet matchen op de auto.

Uit verdere gesprek met de dealer blijkt dat dit verhaal al was bekend bij het management, bij de is inkoop er na gekeken en bedacht hoe ze de auto zouden prijzen. De verkoper zegt zelf dat hij hier niet op de hoogte van was en anders het wel had verteld tijdens de verkoop van de auto. De rede dat er geadverteerd word met een Corvette van 74 ipv 77 is omdat het zo op het kentijken bewijs staat. Hij zei dat hij anders 5000 euro duurder zou zijn als alles klopt. Volgens burgelijk wedboek hebben dus dan hier te maken met "dwaling": https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel228 wat genoeg zou moeten zijn om de koop overeenkomst vernietigbaar te verklaren.

En dit is dus ook de rede dat ik al deze informatie verzamel zo dat ik kan bewijzen dat er tijdens het adverteren, en de verkoop nooit sprake is geweest van een 77, maar 74. Nu zou er natuurlijk van mijn kant misschien beter opgelet kunnen zijn door verschillen tussen de deze 3 jaar zo er uit te kunnen pikken maar helaas is dat niet zo makkelijk als ik dacht, ik heb al andere Corvettes gezien uit 74 met bv een andere achterkant, andere kleur emblems, of gas dop met emblem aangezien 74 het enige jaar was zonder emblem op de dop. En in het geval van deze Corvette had hij dan wel weer het Stingray logo aan de zijkant die er dus in 77 niet meer op horen te zitten.

Dus nog even alle feiten op een rijtje:

- Het gaat hier dus echt om een 77 en niet om 74.
- Auto is met lager jaartal ingevoerd voor belasting onderduiking.
- Bij management van de dealer was het bekend dat het om een 77 ging.
- Tijdens de koop van de auto is dit dus niet verteld door de verkoper.

Verder heb ik zelf ook niet stil gezeten verder gespeurd en heb ik historische informatie van de VIN in de US terug kunnen vinden, waar hij 1 eigenaar heeft gehad in de staat Virigina, uit alle rapporten blijkt dat deze auto dus niet is gestolen, geen schade van de jaren dat hij geregistreed was en de informatie van de auto is gestopt rond de zelfde tijd als de import naar Nederland met een meterstand van 126417 mi. Dus behalve het feit dat er belastingfraude voor 3 jaar mee is gepleegd is er met de auto zelf niet veel aan de hand en in zeer goede mechanische conditie, maar dus geen 74 dat ik op het oog had.
3rdEden

Berichtdoor bosp-corv » 10 Jan 2020, 21:25

Wat ik niet begrijp is dat die handelaar die auto ingekocht heeft,hij had toch zelf ook
wel kunnen bedenken dat de kans groot zou zijn dat er vragen over zouden komen.
Als handelaar zou ik daarom nooit zo,n auto inkopen,een feit blijft dat je dacht een 74er gekocht te hebben en dat het gekochte voertuig dus niet overeenkomt met dat bouwjaar,genoeg reden
om de koop ongedaan te maken lijkt mij,je ben immers opgelicht door die handelaar,
bewust of onbewust dat maakt voor jou niet uit,hij had je van te voren alles eerlijk moeten vertellen.
Als ik jou was zou ik ze duidelijk maken dat je de koop terug gedraaid wil zien en dat er
anders een rechtszaak zal volgen.En hou er rekening mee dat als je de auto houd je zelf
ook een grote kans heb op gezeik zou je de wagen ooit weer verkopen,een kenner valt er zeker over.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor Ed » 11 Jan 2020, 17:34

Een tip: neem al je telefoongesprekken die er toe doen met de dealer op.
Een soort van 'zwart op wit' ;)
*-*-*-* Greets, Ed *-*-*-*

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ed
Moderator

Corvette: 2003 50th AE Indy 500 Pacecar

Berichtdoor 3rdEden » 13 Jan 2020, 01:05

Ed schreef:Een tip: neem al je telefoongesprekken die er toe doen met de dealer op.
Een soort van 'zwart op wit' ;)

Dit is inderdaad ook precies wat had gedaan, dus het gesprek waarop de verkoper vertelde dat het management op de hoogte was van deze problemen, en dat het dus niet was gecommuniceerd met mij, als koper was dus opgenomen als bewijs. Dat bevestigt dat "dwaling" hier van toepassing is, dit werd verder bevestigd door een rechterlijke uitspraak dat ik tegen kwam tijdens mijn onderzoek (https://jure.nl/ECLI:NL:GHSHE:2014:1286) had gezien waar we eigenlijk een zelfde zaak zien zoals hier omschreven is. Auto met een andere zichtbare VIN dan op de auto staat, jaartallen die niet overeenkomen.

Wat omschreven word in de rechtelijke uitspraak is dan ook het laatste wat je wilt mee maken waneer je rond rijd je "nieuwe" Corvette, en die gedachte was dan ook genoeg rede voor mij om de dealer te vragen om het koop contract te ontbinden, zonder ze expliciet te wijzen op art. 6:228 van het Burgerlijk Wetboek om wijzen om te kijken of ze hun fouten uit zichzelf willen corrigeren. Na wat zwoegen hebben ze uit eindelijk toch voor gekozen om het volledige bedrage terug te storten en zal binnen kort weer op mijn rekening verschijnen.

Dus de zoektocht is weer begonnen, met een nare, maar belangrijke ervaring rijker.
3rdEden

Berichtdoor bosp-corv » 13 Jan 2020, 08:34

Vervelende ervaring, maar mooi dat je er vanaf ben. :klap:Als je graag een 74er wil kan je ook
naar de 75 er kijken ,die bouwjaren zijn gelijk wat uitvoering betreft.
Interessanter uit oogpunt van waarde zijn de 69-72 modellen,maar daar betaal je ook meer voor.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Berichtdoor 3rdEden » 13 Jan 2020, 14:15

Mijn wensen lijst is ook niet een van de makkelijkste:

- Geen cabrio
- Geen bagage drager
- Geen rood/blauw interieur
- Stingray logo
- Mechanisch in redelijke staat

"Numbers matching", 100% authentiek hoeft ook weer niet want ik vind dat je juist moet rijden in zo'n auto. Dus als er een nieuwe motor in zit, en een upgrade in remmen/suspension dan is dat geen probleem. Maar door dit eisen pakket is het aantal auto's dat te koop is toch wel minimaal. Haast heb ik niet, maar het zou wel fijn zijn om die lege plek in mijn garage (en hart) te vullen. Kwam recent nog wel een 69 tegen die aan dit eisen pakket zou voldoen :mrgreen:
3rdEden

Berichtdoor Cenobyte » 13 Jan 2020, 16:30

"Numbers matching" is in mijn boekje ook higly overrated. :D
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor stoney » 13 Jan 2020, 19:37

interessant verhaal :op: en daarbij ook de juiste beslissing genomen :hr: :klap:
succes met de verdere zoektocht, met dan een béétje meer geluk :hail: :hr:
:bier:
Bijlagen
4.jpg
4.jpg (68.8 KiB) 149 keer bekeken
Gebruikers-avatar
stoney
4th gear

Corvette: 1985-Z51-Greenwood

Terug naar C3 techniek