Nieuwe Koni schokdempers?

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

Nieuwe Koni schokdempers?

Berichtdoor Novusuhu » 14 Jun 2020, 00:17

Dag iedereen

Ik ben van plan om nieuwe schokdempers te kopen voor mijn C3 van 1977.
De huidige zijn versleten.
Ik denk te gaan voor de Koni Classic’s (rood). Deze zijn van Nederlandse makelij, niet?

Het betreft de volgende dempers:
Voorraan: https://www.autodoc.be/koni/413467?sear ... (8040-1019)
Achteraan: https://www.autodoc.be/koni/413468?sear ... (8040-1020)


Wat denken jullie? Zijn dit goede dempers voor op straat te ‘cruisen’?
Kwaliteit is belangrijk, en had gelezen op het ‘Amerikaanse Corvette Forum’ dat deze goede reviews kregen (zelfs beter als Bilstein).
Ze mogen natuurlijk ook niet te hard zijn.



P.S.: Ik ben nog aan het twijfelen, over het al dan niet vervangen van de originele stalen bladveer. Ik ben namelijk bang dat het rijden met deze auto dan ‘te stug’ zal zijn…
De originele stalen bladveer heeft volgens GM een veerconstante van ongeveer 196 lb.
Een composiet bladveer heeft een minimum van ongeveer 315 lb.
Dat is een heel groot verschil! Dit zou toch te stug aanvoelen?
Novusuhu
1st gear
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 Sep 2017, 20:37

Re: Nieuwe Koni schokdempers?

Berichtdoor blauwmarc » 14 Jun 2020, 21:03

Koni is een goed merk, ik weet niet meer of rood ook instelbaar is, of was het geel? Volgens mij is Koni idd nederlands. Wat bladveer betreft, de een zweert bij stalen, de andere bij composiet. Helaas heb ik het genoegen al gehad dat de stalen bladveer brak tijdens een toerrit. Hij sloeg in het asfalt als een anker. Moest door de wegenwacht naar huis gebracht worden...
Gebruikers-avatar
blauwmarc
4th gear
 
Berichten: 1345
Geregistreerd: 19 Aug 2007, 17:46
Woonplaats: venlo
Corvette: corvette 1973 en een 1976 project

Re: Nieuwe Koni schokdempers?

Berichtdoor Worship79 » 16 Jun 2020, 22:39

Rood is voor montage instelbaar, daarna alleen door te demonteren en weer aan te passen. Wat ik gelezen en gehoord heb is dat het prima schokdempers zijn voor normaal en wat sportiever weggebruik.

Ik koos voor composiet i.v.m. gewichtsbesparing; mijn "gymkhana" (optie, RPO FE7) bladveer was al veel sportiever dan de standaard uitvoering. Ben erg tevreden over de VB&P bladveer die ik nu heb; dit bedrijf is overgenomen door VanSteel.
383 stroker, retro roller cam, forged pistons, edelbrock top end.
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4270
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3


Terug naar C3 techniek

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron