1981 C3 restoratie project

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

1981 C3 restoratie project

Berichtdoor aalmans » 26 Dec 2020, 13:09

Hallo allemaal,

Nu dat ik mezelf heb geintroduceerd maak ik maar even een onderwerp aan om de voortgang van de restoratie van mijn corvette vast te leggen. Is leuk voor mezelf maar hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan. Wellicht om als gevolg van mijn ervaringen er compleet vanaf te zien :) maar misschien ook om er inspiratie voor op te doen! Ik heb er in ieder geval zin in !

Had hem dus via eBay gekocht en laten importeren door importautos.nl. Goeie ervaring tot nu toe met die mensen en ik kon hem in Roosendaal komen bekijken nog voordat hij door de monteur zou worden nagekeken. Met mijn schoonzoon op pad en troffen we hem aan. Was zoals op de foto's van eBay inderdaad en ook de transporteur in US had al wat foto's doorgestuurd.

20201127_111853_HDR.jpg

20201127_111827.jpg

En nu staat ie inmiddels in de tuin!

IMG-20201218-WA0004.jpeg
aalmans
1st gear

Corvette: C3 1981

Re: 1981 C3 restoratie project

Berichtdoor aalmans » 26 Dec 2020, 13:21

En nog even de lijst met punten die ik van de chef werkplaats in Goes had gekregen die moeten worden opgelost voordat hij APK en RDW gekeurd kan worden:

1. Banden vervangen
2. Folie voorramen verwijderen
3. Accu vervangen
4. Gordels vervangen
5. Ruitenwissers vervangen
6. Ruitensproeier werkt niet (pompje?)
7. Claxon monteren. Moet werken
8. Sleeppen is niet aanwezig
9. Kachel werkt niet (blazer/aanjager werkt niet)
10. Met linker knipperlicht gaat ook remlicht aan (massa probleem)
11. Rechtsvoor knipperlicht doet het niet (lampje?)
12. Koplampen vervangen door Europese met E keurmerk erin (zelfde formaat)
13. Stadslichten zitten nu onder (oranje). Moeten wit zijn (combineren met koplamp met dimlicht)
14. Alle rubbers ophanging (polyurethaan revisieset)
15. Lekkage stuurhuis schokbreker? Pitman arm vervangen (stuurinrichting)
16. Remmen lekken (revisie set klauwen + nieuwe schijven + nieuwe leidingen + nieuwe remslangen)
17. Stuurpomp aansluiting lekt (of benzinepomp?). Schoonmaken eerst en dan aankijken
18. Schokbreker rechts voor ophanging (eigenlijk alle schokbrekers)
19. Ophanging uitlaat afgebroken
20. Sleepoog voorkant afgeslepen
21. Krukaskeering vervangen (en dus ook motorolie en versnellingsbak olie)
22. Knik in airco toe/afvoer
23. Wiellagers vervangen
24. Motor heeft service nodig en afstellen

Nou, ik heb voorlopig wat te doen! Inmiddels extra gereedschap gekocht zoals doppenset en steeksleutelset engelse maten, 12V/massa tester etc en ook al een hoop spullen binnen via rockauto.com. Aan de slag dus!

Verder ook de Corvette Factory Assembly Manual en Chevrolet Corvette Shop Service Repair Manual gekocht voor mijn 1981 model. En ook het boek How to Restore Your C3 Corvette Manual: 1968-1982 Step-By-Step. Dit naar aanleiding van tips van anderen.

Eerst maar begonnen met het verwijderen van de 2 stoelen. Aan de passagierskant 4 bouten aan de binnenkant van de auto. Die aan de bestuurderskant was een power seat die van onder de auto los te maken zijn. Dat geeft al gelijk wat meer ruimte om te bewegen in de auto!
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 26 Dec 2020, 13:30

Besloten om de restoratie maar in een bepaalde volgorde te doen. Ik heb de neiging om met het cosmetische te beginnen want dan ziet het er gelijk wat beter uit, maar dat is misschien niet het verstandigste!

Deze volgorde lijkt me beter:

Electrisch systeem
    Mechanisch systeem
    Interieur
    Exterieur

De accu was echt kapot dus moest worden vervangen. Eentje besteld en wilde hem erin plaatsen om er achter te komen dat de polen van de US accu bovenaan de accu zitten terwijl de nieuwe ze aan de onderkant had. Nu is de positieve acculaadkabel te kort! Heb dus een nieuwe kabel besteld samen met nieuwe polen en een onderbreker zodat ik de min los kan koppelen als ik niet aan de auto werk. Hier plaatje van de oude en nieuwe accu:

20201224_122240.jpg

Zo is de basis van het electriche systeem in ieder geval gelegd!
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 26 Dec 2020, 14:18

Verder met de fusebox. Te vinden aan voeteneinde bestuurderskant. Plaatje van de voor situatie:

20201219_135730.jpg

Even in de owners manual gekeken die nog bij de auto zat welke waardes de zekeringen zouden moeten hebben. Het bleek dat verschillende zekeringen misten, andere de verkeerde waardes hadden en er zaten helemaal geen circuit breakers in. Circuit breakers moet ik nog bestellen dus maar even gewoon (nieuwe) zekeringen met dezelfde waardes er tijdelijk in gezet.

Plaatje van na situatie:

20201224_122134.jpg

En wat blijkt?

Binnenverlichting werkt nu!
Achterruitverwarming werkt nu!
Radio werkt nu!
Electrische antenne werkt nu!
Powerseat werkt nu (even snel stoel getest die ik eruit had gehaald)

Helaas nog geen enkel puntje van de lijst die gefixt moesten worden maar wel succes! O ja, wel een puntje opgelost: accu is dus vervangen.
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 26 Dec 2020, 14:52

Maar even terug naar het lijstje om de kijken welke punten horen bij het electrische systeem:

3. Accu vervangen
6. Ruitensproeier werkt niet (pompje?)
11. Rechtsvoor knipperlicht doet het niet (lampje?)
13. Stadslichten zitten nu onder (oranje). Moeten wit zijn (combineren met koplamp met dimlicht)

Puntje 3 is dus klaar. Puntje 11 was ook makkelijk op te lossen met een nieuw lampje

Maar aan puntje 6 beginnen. De ruitenwissers zelf werken wel in alle standen maar de ruitensproeier werkt niet. Even gegoogled waar dat ding zit en dat blijkt onder het ruitensproeier reservoir te zitten die naast de hoofdremcylinder zit. Hier plaatje van de onderkant waar je die pomp ziet zitten:

20201224_122006_HDR.jpg

Had wel een nieuw pompje besteld maar toch even proberen of deze nog werkt door de stekker eraf te halen en 12v plus massa erop te zetten. Resultaat: pomp werkt en er komt vloeistof bij de ruitenwissers eruit. Dat gedeelte is dus het probleem niet! Volgens google staat er permanente 12v op de gele draad maar wordt massa gemaakt bij de schakelaar in het dashboard. Die permanente 12v klopt na even nagemeten te hebben. Het probleem is dus dat er geen massa via de schakelaar wordt gemaakt.

Dan de schakelaar maar nakijken. Dat bleek wat lastiger dan gedacht. Het instrument cluster moet ervoor uit!

http://repairs.willcoxcorvette.com/wp-content/uploads/2008/01/1978-1982-corvette-wiper-switch-removal.pdf

IMG-20201219-WA0003.jpeg

Dat kostte dus even wat werk maar ik kreeg het cluster er uit. De roze kabel aan de schakelaar zou de massa naar de pomp moeten zijn. Even massa vanuit de accu erop gezet en de pomp begon te werken. De schakelaar is dus het probleem. Blijkbaar zijn daar meer problemen mee en ik vond een instructie om het te repareren:

http://repairs.willcoxcorvette.com/wp-content/uploads/2015/03/1978-1982-corvette-windshield-wiper-switch-repair.pdf

Instructies gevolgd en de schakelaar werkt nu! Je moest wel even wat moeite doen om met een 7mm steeksleutel de schroef er vanuit de achterkant van het dashboard voor die schakelaar uit te krijgen maar het lukte uiteindelijk!

Ik doe hem nog even niet terug want ik heb nog nieuwe lampjes voor het instrument cluster besteld en in de schakelaar zit er ook nog eentje. Wellicht moet ik later nog ergens anders bij dus ik laat het even open liggen voor nu. Puntje 6 ook weer opgelost!
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 26 Dec 2020, 15:05

Blijft over voor electriche systeem:

Besloten om aan puntje 9 te werken. Geen idee waarom dit moet werken voor APK/RDW. Waarschijnlijk omdat je je ruiten moet kunnen ontwasemen. Afijn, google zegt dat de kans groot is dat er geen 12v op de schakelaar in de middenconsole staat. Dus de zijpanelen ervan af gehaald om eens te kijken hoe dat eruit ziet.

Youtube filmpje gevonden om de zien waar die 12v op staat:

https://www.youtube.com/watch?v=h17GkrfP9rA&ab_channel=WillcoxCorvette

Via de accu even 12v op dat punt gezet en ja hoor: de blower werkt in alle standen. Hij maakt wel een beetje herrie dus zal hem nog eens moeten smeren of vervangen maar goed genoeg voor de keuring voorlopig. Moet nog wel even uitzoeken waarom de schakelaar dus geen 12v krijgt. De zekering nog maar even gechecked maar die is goed.

Stay tuned!
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 28 Dec 2020, 18:33

Vandaag maar weer verder gegaan. Puntje 9 even laten liggen. Daar moet ik nog ff verder voor googlen. Puntje 10 maar eens onderhanden genomen.

Ik dacht dat het 3e remlicht bovenaan de auto standaard was bij deze modellen maar blijkbaar heeft de vorige eigenaar dat toegevoegd want 3e remlichten kwamen pas later las ik. Er is bij het aansluiten hiervan dus iets fout gegaan want het 3e remlicht knippert mee als het linker knipperlicht aan gaat. Niet bij het rechter knipperlicht gek genoeg. Het gaat wel gewoon aan tijdens remmen.

De hemel van de c3 even losgeschroefd en het bleek dat er 2 draden naar dat 3e remlicht liepen. Eentje naar aarde en eentje bleek in de kabelboom te verdwijnen die achter de bestuurder verder naar achter loopt.

20201228_120851.jpg

Goed dat ik hier even keek want die verbinding was niet helemaal gemaakt zoals ie zou moeten zijn! Gewoon blootgelegd en een draad hierom heen gewikkeld. Niet goed!

Maar hij was dus aangesloten op een gele draad en volgens het wiring diagram van deze 1981 is dat inderdaad die naar het remlicht en knipperlicht aan de linker kant

20201228_182159.jpg

Met een meter gemeten wanneer er spanning op deze gele draad komt en dat is bij het indrukken rempedaal maar ook bij het aanzetten van het linker knipperlicht. Dat klopt dus met wat er geconstateerd was maar mag dus niet voor de APK. Dat 3e remlicht mag alleen branden bij het remmen en niet meeknipperen met een knipperlicht.

Maar wat nu? Die gele draad kan ik dus niet gebruiken. Maar welke heeft wel alleen spanning bij remmen en niet bij knipperen? Iemand een idee?
aalmans
1st gear

Berichtdoor Korvette » 28 Dec 2020, 19:09

Ik denk dat je een extra draad moet trekken vanaf de stoplicht schakelaar. (White)...
De schakeling die er nu in zit , zit op 1 lamp...dus die lamp gaat branden of knipperen.
Dus je beide remlichten achter gaan wel branden, maar afhankelijk van links of rechts gaat die remlicht knipperen.
Het beste is dus om de witte draad achter de schakelaar naar je 3e remlicht te brengen...dan blijft hij branden tijdens het remmen.

Succes,
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor aalmans » 28 Dec 2020, 19:26

Dank je Kor!

Je bedoelt de witte draad vanaf de brake switch die vooraan bij het rempedaal ergens moet zitten? En die naar het 3e remlicht brengen? Dat zou inderdaad volgens het schema de enige oplossing zijn denk ik!
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 29 Dec 2020, 15:51

Dankzij de tip van Kor is puntje 10 inmiddels ook opgelost!

De witte draad van de brake switch naar het 3e remlicht gebracht en dat werkt nu inderdaad alleen bij het remmen en niet meer bij het knipperen!

Ook wat verder gegaan met puntje 9 waarbij er geen spanning op de gele draad van de blower switch kwam. Via deze post kwam ik er achter dat deze schakelaar voeding krijgt van de AC function control switch die ernaast zit.

https://www.corvetteforum.com/forums/c3 ... 1571050832

Daar stond dus ook geen spanning op de gele draad. En die zou weer spanning moeten krijgen via een bruine draad vanaf de AC zekering. Op de bruine draad stond ook geen spanning. En het bleek dat er zelfs geen spanning stond op de zekering in de fuse box.

Als ik daar 12v op zet werkt de blower in alle standen dus dat is het probleem. Iemand een idee waar de AC fuse zijn spanning vandaan haalt?
aalmans
1st gear

Berichtdoor Gbinsb » 29 Dec 2020, 17:26

Mooi project, je bent al lekker bezig. Veel succes er mee!
Gebruikers-avatar
Gbinsb
1st gear

Corvette: C6

Berichtdoor aalmans » 29 Dec 2020, 19:15

Intussen verder met puntjes 12 en 13:

12. Koplampen vervangen door Europese met E keurmerk erin

Na wat speurwerk bleek dat dit Ecklers Monza style headlights zijn die ooit door een vorige eigenaar erin zijn gezet. Sommigen zullen de originele pop-up headlights mooier en origineler vinden maar ik vind dit ook wel wat hebben. In ieder geval geen problemen met het pop-up mechanisme!

Met een paar schroeven waren de headlights eruit. Die mochten niet blijven zitten want ze hadden geen E keurmerk.

20201229_141842.jpg

20201229_141732.jpg

Even gekeken welke afmetingen deze hadden en dat was 167x107mm, een standaard maat zo te zien. Heb een paar Hella varianten gevonden (1AB 003 177-071) met dezelfde afmetingen en waar normale H4 lampen in kunnen (dimlicht + groot licht) maar ook T4W stadslicht. Dat was een eis voor RDW/APK. Standaard is het stadslicht bij deze 1981 gecombineerd met het oranje knipperlicht onderaan en stadslichten moeten wit zijn hier.

De oplossing die importautos.nl voorstelde was dus nieuwe koplampen te kopen waar ook stadslicht in zit en dan de aansluiting van onder bij het oranje licht naar boven te halen en bij de nieuwe koplamp aan te sluiten. Nu maar wachten totdat die Hella lampen binnenkomen of ze ook goed passen...
Laatst bijgewerkt door aalmans op 29 Dec 2020, 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 29 Dec 2020, 19:22

En ondertussen zijn de nieuwe banden ook binnengekomen. Dat was puntje 1 van het lijstje. Heb gekozen voor Cooper Cobra 255/60/R15 met witte letters (die in het begin nog blauw zijn). Die waren iets duurder dan Hankook of zo maar las in US fora dat mensen hier tevreden over waren en ze hebben die mooie witte letters die ik bij een corvette vind passen.

20201229_141854_HDR.jpg

Importautos.nl vertelde me dat de 3 piece gotti velgen een breedset was waardoor de achterbanden teveel uit het spatbord staken. Dat zou geen probleem zijn voor APK maar wel voor RDW keuring. Deze Cooper banden zijn als het goed is net wat smaller waardoor ze hopelijk net binnen de marge vallen.
aalmans
1st gear

Berichtdoor blauwmarc » 31 Dec 2020, 22:34

nou, een aardig project ben je begonnen. Ik heb momenteel een 76 helemaal uit elkaar liggen, krijg er inmiddels grijs haar van :aargh:
De banden die je gekocht hebt, waar en wat kosten ze als ik vragen mag?
Gebruikers-avatar
blauwmarc
4th gear

Corvette: corvette 1973 en een 1976 project

Berichtdoor aalmans » 02 Jan 2021, 21:13

blauwmarc schreef:nou, een aardig project ben je begonnen. Ik heb momenteel een 76 helemaal uit elkaar liggen, krijg er inmiddels grijs haar van :aargh:
De banden die je gekocht hebt, waar en wat kosten ze als ik vragen mag?

Hee, ik heb ze gekocht bij bandenleader.nl voor EUR 497 de 4 stuks. Gezien het dot nummer stammen ze uit eind 2019 dus lijkt me prima. Duurde een weekje voordat ze binnenkwamen.
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 03 Jan 2021, 19:05

Terwijl ik op gereedschap en onderdelen wacht inmiddels wat verder gegaan met wat andere puntjes:

16. Remmen lekken (revisie set klauwen + nieuwe schijven + nieuwe leidingen + nieuwe remslangen)
18. Schokbreker rechts voor ophanging (eigenlijk alle schokbrekers)

Begonnen met verwijderen remklauwen en remschijven om te kijken of deze nog te restaureren zijn. Aan de ene kant zagen ze er nog netjes en droog uit en waren de remblokken nog nieuw zo te zien. Aan de andere kant lekte hij behoorlijk.

De droge kant:
20201230_143844_HDR.jpg

De lekkende:
20201230_154452.jpg

Had een revisiesetje besteld maar de zuigertjes van die lekkende remklauw zagen er niet fris meer uit. De andere kant wel maar denk dat ik beter nieuwe zuigertjes voor beide kanten kan bestellen. De klauwen zelf zagen er na schoonmaken nog wel ok uit en die heb ik gelijk gespoten:

20201230_194033.jpg

De schokbrekers heb ik ook maar verwijderd alvast. Deze kwamen bij indrukken al niet eens meer omhoog en ik had hiervoor al andere besteld gelukkig.
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 03 Jan 2021, 19:10

Ook even gekeken naar:

23. Wiellagers vervangen

Aan de voorkant zijn die volgens mij eenvoudig te vervangen. Aan de achterkant lastiger las ik. Daar kijk ik wel naar wanneer ik met de voorkant klaar ben. Maar dan moeten de schijven wel goed zijn. Dat was eenzelfde verhaal als met de klauwen. De ene droge kant (links) zag er nog goed uit maar in de andere kant zag ik wat groefvorming en leek de schijf aangetast.

20210103_182425.jpg

Iemand een idee of deze schijven hersteld kunnen worden evt? Las ergens dat die wellicht afgedraaid kunnen worden? Of is dat niet de moeite en kan ik beter nieuwe bestellen?

En iemand een tip voor een veerspanner zodat ik de control arms eruit kan halen?
aalmans
1st gear

Berichtdoor Korvette » 03 Jan 2021, 20:03

Volgens mij zijn ze niet eens zo duur...dus ik zou er nieuwe onderzetten.
Je kunt ze wel laten afdraaien, maar dan worden ze natuurlijk ook weer dunner, en het is dan maar de vraag of je binnen de limieten blijft.

Succes...mooi projectje. :bier: :op:
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor Anne » 05 Jan 2021, 10:07

Leuk project om te volgen, succes en hou ons hier op de hoogte :op:
Gebruikers-avatar
Anne
3rd gear

Corvette: C3 '82 CrossFire

Berichtdoor ferry030 » 05 Jan 2021, 11:37

Lekker bezig hoor, leuk project om te volgen.
Ga zo door :B):
Groeten Ferry. Chapter Utreg
Gebruikers-avatar
ferry030
4th gear

Corvette: Corvette C6 Z06 Cooksey 2008 Limited Edition #483

Berichtdoor aalmans » 06 Jan 2021, 13:35

Eindelijk Torx 50 bitje binnen om de gordels te kunnen verwijderen. Het band hiervan was gerafeld en dus afkeurpunt voor APK. Dit is dus puntje:

4. Gordels vervangen

20210106_130614.jpg

20210106_131649_HDR.jpg

Nieuwe zijn nogal aan de prijs zo te zien dus dacht ik eraan om het band te laten vervangen. Iemand ervaring hiermee of goeie tip waar ik dat het beste kan laten doen?
aalmans
1st gear

Berichtdoor blauwmarc » 08 Jan 2021, 19:26

houdt je het blauwe interieur?
Gebruikers-avatar
blauwmarc
4th gear

Corvette: corvette 1973 en een 1976 project

Berichtdoor aalmans » 10 Jan 2021, 13:34

blauwmarc schreef:houdt je het blauwe interieur?

Ik denk ik deels wel maar misschien dat ik ook voor een camel kleur ga. Ik vind het allemaal wel erg blauw nu!
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 10 Jan 2021, 13:38

aalmans schreef:Nieuwe zijn nogal aan de prijs zo te zien dus dacht ik eraan om het band te laten vervangen. Iemand ervaring hiermee of goeie tip waar ik dat het beste kan laten doen?

Wat zitten googlen en het blijkt dat er verschillende partijen zijn die het band kunnen verwisselen als het mechanisme niet geroest is en nog goed werkt wat bij mij het geval is gelukkig. Heb de gordels opgestuurd naar http://www.airbagbank.eu. Zou ze binnen een paar dagen terug hebben. Kosten: EUR 60 ex BTW per kant. Dat is goedkoper dan nieuwe kopen!
aalmans
1st gear

Berichtdoor aalmans » 15 Jan 2021, 16:08

De nieuwe Hella koplampen zijn binnengekomen en passen gelukkig precies in de Monza style headlight assembly.

20210108_170248_HDR.jpg

Moest alleen nog wel een opening maken voor waar het stadslicht zit anders kan ik er straks niet meer bij mocht ik later een lampje moeten vervangen:

20210108_132924.jpg

Maar dat is allemaal gelukt. Je ziet hier het stadslicht nu in de buitenste koplamp en niet meer in de onderste oranje lichten. De oranje side markers mogen volgens importautos.nl wel branden met stadslicht omdat die niet naar voren richten dus dat laat ik zo. Vind ik wel mooi. De eis volgens RDW was:

Stadslicht alleen in buitenste koplampen
Dimlicht alleen in buitenste koplampen
Grootlicht alleen in binnenste koplampen

En dat is nu zo!

20210108_154154_HDR.jpg

De volgende puntjes zijn dus weer afgetikt!

12. Koplampen vervangen door Europese met E keurmerk erin

De assembly monteer ik later weer terug zodat ik nog even meer ruimte daar heb om de massapunten goed schoon te maken en nieuwe claxons te monteren.
aalmans
1st gear

Volgende

Terug naar C3 techniek