Body off '80er

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

Body off '80er

Berichtdoor renevette » 02 Jun 2014, 15:06

Hallo medeforummers,

Vorig jaar heb ik me hier aangemeld omdat ik de zeer trotse eigenaar was geworden van de auto die ik al zo lang als ik kan herinneren wilde hebben, namelijk een C3 Corvette. Ik heb uiteindelijk een in matige staat verkerende 1980er op de kop weten te tikken die vlakbij mijn woonplaats weg stond te rotten.

Alhoewel ik niet echt onbekend ben met de C3 was mijn toenmalige voornemen om de auto rijklaar en APK waardig te maken en er dan een 2-3 jaartjes mee rond te rijden voordat hij helemaal uit elkaar zou gaan.

Ik ben er de afgelopen weken veel mee bezig geweest en moet helaas mijn plannen bijstellen. Vrijwel alles wat ik aanpak is gaar en ik heb inmiddels vastgesteld dat de auto op dit moment in een te slechte staat is om veilig en verantwoord de weg op te kunnen. Dat betekend dus dat plan B, de body-off restauratie, inmiddels plan A geworden is. De basis van deze auto is gewoon niet goed en dan heeft het opknappen van allerlei randzaken ook geen nut.

De auto gaat tot op de laatste schroef uit elkaar en ik ga hem helemaal vanaf de grond opnieuw opbouwen, een uitdaging waar ik me bijzonder op verheug want dat was de reden ooit dat ik naar een oud/verwaarloost exemplaar op zoek was.

Ik heb wel te maken met 2 extra uitdagingen: Weinig plek en geen ongelimiteerde fondsen.
Dat gebrek aan plek is nog wel op te lossen, dat gebrek aan geld vraagt wel wat uitleg want de woorden “C3 body-off” en “goedkoop” ga je meestal niet in één zin tegenkomen. Ik weet dat een C3 een bodemloze moneypit is maar ik ga toch kijken wat ik kan doen zonder er meteen bakken met geld in te storten.

Voordeel is wel dat ik niet echt 2 linkerhanden heb en in een grote machinefabriek werk, dus wat ik niet heb laat ik maken, een NCRS gecertificeerde matching numbers wordt het toch nooit meer en dat boeit me niet echt ook.

Ik hoop dat ik hier een berg advies kan krijgen van iedereen die net zo’n grote liefhebber is als ik en dit wellicht al eens eerder gedaan heeft. De topics van de eerdere body-offs hier ken ik uiteraard al door-en-door en zijn een grote hulp geweest.

Ik zal mijn voortgang hier bijhouden, wellicht heeft iemand er ook ooit nog eens wat aan.

Groeten René

Dit is de oude dame:
Afbeelding
Afbeelding

Met dat mooie interieur......
Afbeelding

En inderdaad, dat interieur gaat er ook uit, verschrikkelijk.... :stil:
Afbeelding
renevette
2nd gear

Corvette: '80

Re: Body off '80er

Berichtdoor Peer81 » 02 Jun 2014, 17:02

Hoi Rene,

Altijd spannend zoiets! Op dit forum is genoeg hulp aanwezig dus dat scheelt alweer het nodige.
Wat heb je zelf in gedachten aan totaal bedrag om de vette mee te restaureren? Als ik het gewoon basis doe berekenen en dat je 90% zelf doe zou ik zeggen dat je met 10.000 al een heel eind moet komen. (spuitwerk, lagers, rubbers etc etc) maarja achteraf weten we het pas echt ;)
Veel succes! :hr:

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor renevette » 02 Jun 2014, 18:13

Thanks Peter, ik ga gewoon beginnen en zie wel waar ik op uitkom denk ik. Wat dat betreft is jouw topic een grote bron van kennis moet ik zeggen.

Ik heb wel nagedacht over de financieen maar daarvoor heb ik eerst moeten bepalen wat ik wil bereiken met deze opknapbeurt. Natuurlijk wil ik wat leuke spulletjes erop hebben en hem helemaal naar mijn smaak bouwen maar op dit moment is het alleen belangrijk dat ik een solide basis heb en dat is nu nog ver weg. Het chassis, body, birdcage en alle overige basiselementen moeten gewoon 100% goed en veilig zijn, het heeft geen nut om een paar mooie lichtmetalen velgen aan een half doorgerotte trailingarm te hangen tenslotte.

De leuke spulletjes komen later wel. Eerst goed, dan mooi.

Dus voor een hoop onderdelen zal het een kwestie zijn van in orde en fucntioneel maken. Dat geldt voor de motor en handbak, de ophanging en andere technische rommel. Die supercharged LS9 met ZF 6-speed komt later wel (in mijn dromen denk ik... :redface: )

Om dan maar met het begin te beginnen, ik begreep dat bij een model als deze zowieso de voor- en achterbumperkap eraf moet om de body te lichten dus als dat idd zo is ga ik daar maar mee beginnen denk ik.
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor adrianus » 02 Jun 2014, 19:20

dag rene,

het lijkt me een wijs besluit, veel succes met de retauratie.

gr arie
adrianus
2nd gear

Berichtdoor Sharky » 02 Jun 2014, 19:59

Super man!
Veel succes en plezier met de klus.
Leuk dat we je hier kunnen gaan volgen! :)
Groet,
Arjen

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sharky
6th gear

Corvette: C3 1980, C4 1990

Berichtdoor Worship79 » 02 Jun 2014, 20:49

Een mooie uitdaging! Veel plezier de komende jaren :bier:
Self-built 383 Stroker: 450 hp, dyno proven.
Worship79
6th gear

Corvette: 1979 dark-red metallic C3 "Marieke"

Berichtdoor Anne » 02 Jun 2014, 21:22

Veel foto’s zou ik zeggen en leuk dat je dat hier op het forum wil plaatsen.

Sus6 man :op:

Groeten Anne
Gebruikers-avatar
Anne
3rd gear

Corvette: C3 '82 CrossFire

Berichtdoor martinspitnl » 02 Jun 2014, 21:48

Veel plezier toegewenst met de restauratie.
Laat je niet gek maken door al die bedragen die je hoort.
Het duurste zal het spuiten zijn, maar als je 2 rechter handen hebt kun je in ieder geval zelf schuren en plamuren.
Als je dan ook nog iemand kent die haar voor weinig wil spuiten, kom je naar mijn mening met een duizend of 6 a 7 een heel eind.
Succes
Gebruikers-avatar
martinspitnl
2nd gear

Corvette: 82 daytona cabrio 81 daytona coupe, 75 4x4,

Berichtdoor Peer81 » 02 Jun 2014, 22:23

Dat is een wijs besluit Rene,

Als je eerst weet wat je precies wilt gaan doen dan ben je al een heel eind, dubbel dingen doen kost ook dubbel geld! Je voor en achterbumper moeten er inderdaad vanaf. Mochten de moeren erg vastgeroest zitten dan gewoon doordraaien tot ze eraf breken. :)
Hou ons op de hoogte en vragen staat vrij!

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor renevette » 03 Jun 2014, 22:06

Ik heb inderdaad geen zin om dingen dubbel te doen, 1 keer is al duur genoeg tenslotte.

Er zijn wat zaken waardoor ik besloten heb dat de Vette niet meer verantwoord de weg op te krijgen was zonder drastische maatregelen.

Ik had al het doorgerotte radiatorframe vervangen en de defecte airco verwijderd. De bladveer bleek verschoven te zijn wat o.a. het gevolg was van een afgebroken bout van de bevestigingsbeugel onder het diff:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet al hoe slecht de achterkant is, 1 grote roestbende. De voorkant van de auto valt wel mee want een lekkend blok, lekke aircopomp en lekkende stuurbekrachtigingspomp hebben de voor/onderzijde van de auto lekker vet gehouden... :redface: Alles goor en zwart maar tenminste weinig roest. De achterkant is een ander verhaal want het diff is blijkbaar goed dicht (of leeg...) want dat is kurkdroog, maar dus wel helemaal verroest.

Daarna de remmen: De hoofdremcilinder was 1 grote aangekoekte bende, zo kwam het binnenwerk eruit:

Afbeelding

Dat was ook een beetje foei dus. Ik heb de remmen verwijderd maar de achterste remklauwen zaten muur- en muurvast. De bouten waren met geen handgranaat los te krijgen en de boutkoppen waren al behoorlijk afgerond. Ik kon niet anders dan de remmen splitsen, de schijf verwijderen en de rembouten uitboren:

Afbeelding

Maar ook hier zie je dat de achterkant al niet best meer is:

Afbeelding

De remmen zijn 1 verroeste bende met 1 of andere wazige gelei-achtige troep erin, zal wel een combinatie van oude remolie en water zijn. Gelukkig zijn de klauwen wel RVS gesleeved dus die zijn als basis wel te redden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan vindt ik ook nog 2 verschillende types remzuiger in de beide voorremklauwen en dan begin ik het als gedreven techneut al een beetje twijfelachtig te vinden allemaal :nono:

Afbeelding
Afbeelding

Op dat moment begon ik serieuze twijfels te krijgen of dit opknappen van deze rotzooi wel zo verstandig is. Ik zit ook nog met een lekkend blok, een gare versnellingsbak, een defecte koppeling en nog honderdduizend andere problemen en toen ik dit weekend de neus van de auto bijna in de prak reed toen ik hem zachtjes zonder remmen de garage in reed en ineens de handrem losschoot was de maat vol: Het rijklaar maken van de auto in deze staat is een utopie. Dus daarom de keuze om nu maar aan de body-off te gaan beginnen.

Heeft ook te maken met de werkomstandigheden: ik ben 45 jaar en niet 1 van de slankste en ik ga niet op mijn rug onder een 1600 kg zware auto liggen die op een paar assteunen staat om boven mijn hoofd een versnellingsbak te wisselen, daar kan mijn rug niet meer tegen denk ik. Dus ik denk dat de keuze voor complete demontage een verstandige is.
Laatst bijgewerkt door renevette op 03 Jun 2014, 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor renevette » 03 Jun 2014, 22:07

Over mijn ruimteprobleem: Ik heb slechts de beschikking over een garagebox van 3 bij 6 waar de Vette staat. Daarnaast heb ik nog een garagebox waarvan de helft is omgebouwd tot spuitcabine waar ik motorfietsen spuit (hobby van me)

Dat is dus niet erg veel, maar ruimtegebrek maakt inventief denk ik.

Ik heb vorige week een hijsframe in de garage gemonteerd zodat ik de body en de aandrijflijn eruit kan hijsen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We gaan zien of dat voldoende is.
Laatst bijgewerkt door renevette op 03 Jun 2014, 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor martinspitnl » 03 Jun 2014, 22:19

Jij denkt dat de body van een corvette wel heel zwaar is. zo aan jou hijs constructie te zien. :D
Gebruikers-avatar
martinspitnl
2nd gear

Corvette: 82 daytona cabrio 81 daytona coupe, 75 4x4,

Berichtdoor renevette » 03 Jun 2014, 22:26

martinspitnl schreef:Jij denkt dat de body van een corvette wel heel zwaar is. zo aan jou hijs constructie te zien. :D

Haha, ja sorry, ik ben van huis uit ingenieur bij een tandwielkasten reparatie/nieuwbouw bedrijf in Rotterdam (Stork) en ontwerp tandwielkasten voor de baggerindustrie, en die gasten krijgen echt alles verrot.

Dus ik hou ervan om bepaalde zaken een beetje te overdimensioneren, ik denk dat ik de hele auto aan dat frame kan ophijsen. :D
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor Peer81 » 03 Jun 2014, 23:20

Ik heb in ieder geval respect voor je motivatie Rene! Als ik zo de foto's zie zou ik ook gaan twijfelen of ik wel genoeg motivatie heb voor zo'n klus. Van de andere kant zijn het veel onderdelen die best een roestlaagje kunnen hebben dus met zandstralen kom je al een heel eind.

Maar als je de beschikking hebt over 1 garagebox waar ga je dan de bod laten als deze van het chassis af is? Alleen al voor alle spullen en de aparte body met chassis heb je 3x de ruimte nodig van 1 garagebox. Maar bij gebrek aan ruimte moet je inderdaad vindingrijk zijn, hou er wel rekening mee dat ik de body niet zou laten hangen aan het frame, het polyester gaat vormen naar de nieuwe evenwichtstoestand en na een jaar is het maar de vraag of het allemaal zo lekker weer in elkaar gaat dan (als je de body laat steunen op de originele bodymounts heb je hier geen last van natuurlijk).
Veel succes!

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor renevette » 04 Jun 2014, 06:34

Klopt, die body gaat ook de deur uit. De bedoeling is om alle bevestigingspunten los te maken en de auto dan op een zaterdag met het zwaartepunt van de body recht onder dat frame te zetten. Dan hijs ik dat eraf, duw het chassis eronder vandaan en laat de body op een goede dolly zakken die ik nog moet maken (of heeft iemand misschien nog ergens zo'n ding die hij 2-3 jaar niet nodig heeft?)

De body pak ik in en wordt opgeslagen bij een neef van me die in de Betuwe een boerderij heeft (plek zat dus, maar ook opletten voor de muizen denk ik... :weird: )

Dan kan het chassis weer terug en uit elkaar. Dan nog kom ik plek te kort maar dat zie ik dan wel weer. Ik heb nou eenmaal geen driedubbele garage dus ik zal moeten werken met wat ik heb, simpel.

Als het rollende chassis met aandrijflijn weer helemaal tiptop in orde is verwissel ik die 2 delen en komt de body de garage in. Als die helemaal spuitklaar is wil ik de boel weer herenigen en spuiten, maar tegen die tijd is het weer 1 auto.

Zo was de bedoeling.
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor Anne » 04 Jun 2014, 19:01

renevette schreef:
Haha, ja sorry, ik ben van huis uit ingenieur bij een tandwielkasten reparatie/nieuwbouw bedrijf in Rotterdam (Stork) en ontwerp tandwielkasten voor de baggerindustrie :D

Dan werken wij dus voor de zelfde Concern (Stork) ik werk in Sneek :B):

Groeten Anne
Gebruikers-avatar
Anne
3rd gear

Berichtdoor renevette » 04 Jun 2014, 19:12

Anne schreef:
renevette schreef:

Groeten Anne

Dat moet dan Turbo Blading zijn, nietwaar?
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor hessel » 04 Jun 2014, 19:33

Die stoelen en deurpanelen kan je misschien wel verven meet leerverf
Groet, Hessel
Afbeelding Afbeelding 1989 L98 Power
Gebruikers-avatar
hessel
2nd gear

Corvette: C4 1989 Metallic black/red convertible

Berichtdoor Anne » 04 Jun 2014, 19:54

renevette schreef:
Anne schreef:
renevette schreef:

Groeten Anne

Dat moet dan Turbo Blading zijn, nietwaar?

Klopt als een bus.
Gebruikers-avatar
Anne
3rd gear

Berichtdoor renevette » 04 Jun 2014, 20:50

Anne schreef:Klopt als een bus.

Haha, leuk, klein wereldje dus, ik ben pas nog een week met jouw collega Jurgen Spoelstra in Qatar geweest. Die bouwt ook leuke auto's trouwens. Ik werk bij Stork Gears & Services in Rotterdam. Als ooit mijn differentieel verrot is kan ik tenminste een nieuwe extra sterke haakse tandwielset met ratio naar keuze laten maken... :D

Maar goed, back on topic.

Wat betreft dat interieur, er komt een dag dat ik dat ritueel verbrand, inclusief die "matching" deurpanelen.

Ik weet niet wat de vorige eigenaar precies gesnoven had toen hij dat liet maken maar de auto is er niet van opgeknapt.
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor renevette » 08 Jun 2014, 16:59

Nou, hier gaan we dan, iedere body-off moet ergens beginnen tenslotte:

Afbeelding
Afbeelding

Toen begon de pret, wie dat systeem om die achterbumperkap vast te zetten heeft verzonnen verdiend een jaartje of 20 strafkamp in Siberie, wat een karwei. Alle schroeven zaten muurvast geroest, en alle koppen waren weggerot. Op mijn rug liggend kon ik ze net zien zitten hoog boven mijn hoofd, maar met geen mogelijkheid los te krijgen natuurlijk.

Dan maar anders. Met wiggen de naad opengehouden en er een zaagblad doorheen gehaald. Ging prima zonder noemenswaardige schade:

Afbeelding
Afbeelding

Dat zal hem leren. Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat: :wini:

Afbeelding

Het is verder een beetje een roest- en stofzooi daarbinnen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ziet er allemaal erg dramatisch uit maar toch borstel je die zooi er zo af en blijft er keihard staal over. Als dat chassis gestraald is denk ik dat het allemaal echt wel meevalt.

Nog een wazig lampje gevonden onderaan de achterbumper, wat is dat? Schijnt niet op mijn kentekenplaat namelijk.

Afbeelding

Toch wel blij dat ik deze keuze heb gemaakt want dat was gewoon nodig.

Ik maak heel veel foto's, label en verpak alles wat ik zie en hou een logboek bij in excel, dus ik hoop dat ik nog weet hoe hij in elkaar moet over een paar jaar.

Wordt vervolgd
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor Atlanta » 08 Jun 2014, 20:27

Ik zeg respect :hail: :hail:

Natuurlijk is het mooi een uitdaging te zien in zo'n project en blijft er weer een C3 behouden voor het nageslacht :D
Aan de andere kant koopje hem om er mee te kunnen rijden. Ik ben zelf ook regelmatig aan het verbeteren maar dat zijn korte projecten zodat ik daarna weer kan genieten. Een complete body off is niet iets wat ik zou willen ...... Nou is niet helemaal waar natuurlijk want mijn Dodge Pick-up ligt ook helemaal uit elkaar :stom: maar ja ik heb de Corvette nog !

Heel veel succes gewenst en ik ga je volgen

Groet Rob
Gebruikers-avatar
Atlanta
3rd gear

Corvette: C3 L82 1979

Berichtdoor Peer81 » 08 Jun 2014, 21:04

Goed bezig Rene,

Leuk om te zien dat andere mensen het ook aandurven om een vette zo uit elkaar te halen. Over een paar jaar denk je bij jezelf, zoow dat heb ik toch mooi voor elkaar! :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor renevette » 08 Jun 2014, 21:20

Thanks voor de motivatie, dat zal ik nog wel eens wat harder nodig hebben in de toekomst.

Ik moet wel zeggen dat ik de Vette echt gekocht heb om aan te sleutelen, ik heb niet voor niks een goedkoop wrak gekocht tenslotte. Voor mij is dat echt het belangrijkste van de hobby, niks zo leuk om van iets ouds en slechts weer wat moois te maken.

En als hij weer in orde is heb ik nog 101 plannen om hem naar mijn eigen smaak te bouwen, dus vervelen zal ik me niet. Maar de basis moet eerst gewoon goed zijn.
Afbeelding
renevette
2nd gear

Berichtdoor ejay » 09 Jun 2014, 08:43

Yep, vanuit een goede basis werken is een must.
Groeten Edwin
Afbeelding
Pre-owned vettes: 82er C3, 84er C4, 84er C4. Pre-owned cars: after 300 I stopped counting...
Gebruikers-avatar
ejay
4th gear

Corvette: Hmm...ja, geloof het wel

Volgende

Terug naar C3 techniek