Welke benzine tanken in Nederland.

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

Welke benzine tanken in Nederland.

Berichtdoor Vette79 » 18 Mrt 2018, 16:23

Hallo,

Gezien ik in Limburg woon tank ik met de Vette Super benzine in België, dat is 98 met een laag ethanol gehalte.
Hoewel er volgens mij tegenwoordig ook weer meer ethanol is aan toegevoegd.
Dit houd echter in dat ik eigenlijk nooit Nederland in rij omdat vrijwel alle benzines een hoger ethanol gehalte hebben.

Ik heb eens rondgezocht op het forum maar kan nergens een definitief antwoord vinden.

Mijn vraag is simpel....
Als ik in Nederland wil rijden en heb benzine nodig, wat kan ik dan het beste tanken tanken ?
In het forum kom ik veel de Super 98 tegen. Kan ik deze tanken ?
Is er een bepaalt merk waar ik het beste kan tanken ? Shell - Esso - BP - Total - de onbemande tankstations ?
Ik heb een Vette uit 1979.
Vette79

Re: Welke benzine tanken in Nederland.

Berichtdoor vettevirus » 18 Mrt 2018, 21:32

wat voor een blok ligt erin? standaard gietijzeren, ongeblazen?? dan kun je gewoon normale benzine tanken ipv 98 of soortgelijke.

greezz danny
Money doesn't matte,
when you restore a vette

It's fast and grey, you better pray :wink:

Chapter Twente.
vettevirus
5th gear

Corvette: Corvette 1972 en 1981

Berichtdoor Vinnie » 19 Mrt 2018, 08:28

De benzine heeft behalve invloed op metaal vooral ook invloed op de weke delen (rubber slangen en carb onderdelen etc.). Ethanol is slecht voor de originele weke delen van oude auto's. Daarom tank ik enkel BP ultimate 98. De 98 van Shell is ook al niet helemaal kosjer meer heb ik ooit gelezen.
Vinnie

Berichtdoor Vette79 » 19 Mrt 2018, 17:20

vettevirus schreef:wat voor een blok ligt erin? standaard gietijzeren, ongeblazen?? dan kun je gewoon normale benzine tanken ipv 98 of soortgelijke.

greezz danny

Er zit een 350 standaard blok in.
Ik meen me wel te herinneren dat nu in Nederland sinds twee jaar de 98 ongelood ook een hoger ethanol gehalte heeft gekregen. Deze is ongeveer in dezelfde tijd verhoogd bij de introductie van E10 in Duidsland.
Vette79

Berichtdoor Vette79 » 19 Mrt 2018, 17:25

Vinnie schreef:De benzine heeft behalve invloed op metaal vooral ook invloed op de weke delen (rubber slangen en carb onderdelen etc.). Ethanol is slecht voor de originele weke delen van oude auto's. Daarom tank ik enkel BP ultimate 98. De 98 van Shell is ook al niet helemaal kosjer meer heb ik ooit gelezen.

Dat kom ik inderdaad ook vaak tegen.
Maar los daarvan lees ik in dit forum toch dat veel bezitters "gewone" 98 tanken.
Een kennis rijd al dik 20 jaar een 1960 Impala, hij gooit er gewoon 95 in, zonder enig probleem.
Tja....wat is dan wijsheid.
Vette79

Berichtdoor stoney » 19 Mrt 2018, 20:03

't is allemaal "meuk" :lolsmack: ..
maar de beste meuk van alle meuk is nog steeds de BP meuk, nr,tje 98..bemand graag.. :B):
:hr: :bier:
Gebruikers-avatar
stoney
4th gear

Corvette: 1985-Z51-Greenwood

Berichtdoor bosp-corv » 19 Mrt 2018, 20:16

Tank BP ultimate of Shell V-Power of Firezone 102 octaan,alle 3 zijn ze zonder of zo goed als
zonder Ethanol.Een 79er heeft als hij standaard is een vrij laag vermogen,en is gemaakt om op loodvrij te rijden,dus in principe kan 95 geen kwaad,alleen de Ethanol die er tegenwoordig in gedaan word zou rubber leidingen aan kunnen tasten,dus voor de zekerheid kan je het beter bij de 98 of 102 houden.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Corvette: C5 convertible

Berichtdoor Vinnie » 20 Mrt 2018, 08:32

Vette79 schreef:
Vinnie schreef:De benzine heeft behalve invloed op metaal vooral ook invloed op de weke delen (rubber slangen en carb onderdelen etc.). Ethanol is slecht voor de originele weke delen van oude auto's. Daarom tank ik enkel BP ultimate 98. De 98 van Shell is ook al niet helemaal kosjer meer heb ik ooit gelezen.

Dat kom ik inderdaad ook vaak tegen.
Maar los daarvan lees ik in dit forum toch dat veel bezitters "gewone" 98 tanken.
Een kennis rijd al dik 20 jaar een 1960 Impala, hij gooit er gewoon 95 in, zonder enig probleem.
Tja....wat is dan wijsheid.

Afgezien van metalen delen; als jij je benzineleiding van achter naar voren vernieuwd met onderdelen (ook rubbers) die tegen ethanol kunnen dan kan je ook 95 tanken (al is je auto 100 jaar oud). Hoe het met klopvastheid in je motor zit is weer wat anders maar daar kan je weer iets voor toevoegen meen ik.
Vinnie

Berichtdoor Peer81 » 23 Mrt 2018, 21:06

Met een standaard 79 blok zou je nog 90 octaan kunnen tanken als het zou bestaan dus daarvoor hoef je het niet te doen. Klopvastheid kun je niet omhoog gooien met een flesje. Bescherming voor het loodvrij zijn van benzine wel maar dat heb je ook niet nodig.
Je benzineleiding heeft achter 5cm slang bij de tank en nog eens 5cm slang voor en na de pomp thats it. Ik zou me er niet druk over maken aangezien als eerste je carb 'kapot' gaat als het ethanol gehalte hoog genoeg zou zijn. In mijn 63 catalina gaan ook gewone 95 met loodvervanger niets aan de hand.

Mocht je toch twijfelen dan staan de alternatieven al gegeven.

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Terug naar C3 techniek