holley en vacuum

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 21 Mei 2018, 07:26

Hallo,

Ik heb een probleem met de motor. Bij hogere toeren en boven de ongeveer 100km houdt hij in of begint te stotteren. Ik heb al een nieuwe ontsteking en nieuwe bougiekabels maar dat heeft niet geholpen. Nu denk ik dat de ruim 40 jaar oude carburateur het een beetje begint op te geven.
Weet iemand misschien wat het nog meer zou kunnen zijn of wat ik kan proberen?

Ik kan via via een Holley 4150 verkrijgen maar hoe doe ik dat dan met het vacuum? de standaard Q-jet heeft "tig" vacuum aansluitingen maar de Holley heeft er maar twee voor zover ik weet. Ook kan ik er nog een Edelbrock 2101 intake bij krijgen maar dan kan ik zelfs de vacuum aansluiting op de intake niet meer gebruiken omdat de carb daar precies boven hangt. Kan ik gewoon de vacuum aansluiting van de rembekrachtiger voor alles gebruiken met wat T-stukjes er tussen?

Er zullen ongetwijfeld meer mensen hier op dit forum mee geworsteld hebben en hoe hebben jullie dit opgelost?

Groet,
Jos Molenaar
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 21 Mei 2018, 09:01

Je kan beter eerst eens kijken hoe het met de compressie van de motor
gesteld is,inhouden bij zo,n snelheid is vreemd ,de carburateur werkt dan
al op zijn hoofd systeem en dan zou daar iets mis moeten zijn,iets wat
niet zo snel gebeurd,meestal is het stationair gedeelte wat problemen geeft,
bijvoorbeeld slecht starten door verstopte sproeiers,of niet goed stationair willen lopen
door valse lucht.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 21 Mei 2018, 10:03

Het vreemde is dat hij wel goed start en in de lager toeren prima loopt. Kan het zijn dat de tweede trap van de carb niet goed werkt?

Groet,
Jos
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 22 Mei 2018, 00:11

Dat zou kunnen,maar dat moet je kunnen zien als je gas geeft en in de carb kijkt.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 22 Mei 2018, 08:24

Dank voor je reactie.
Ik ga vanavond even in de carburateur kijken. Compressie meten duurt wat langer. Degene die dat voor mij kan doen zit even in het buitenland.
Groet, Jos
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 22 Mei 2018, 09:52

Nog mooier zou een lektest zijn,dan weet je ook gelijk waar een eventueel probleem zit.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: holley en vacuum

Berichtdoor Worship79 » 22 Mei 2018, 21:17

Ik heb dat ooit een keer gehad; bleek een vacuüm lekkage te zijn. Ik meen bij de pakking tussen carburateur en intake.

Investeer 2 tientjes in een vacuümmeter (of leen er eentje), dan kun je veel zelf afleiden.

http://www.onallcylinders.com/2015/05/0 ... -problems/
Self-built 383 Stroker: 450 hp, dyno proven.
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4172
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3 "Marieke"

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 25 Mei 2018, 19:34

Ik was even met andere dingetjes bezig (apk, helaas afgekeurd op twee ongelijke remmen achter).
Ik heb gezien at de carburateur bij hoge toeren inderdaad helemaal open gaat.
Ik heb een vacuum meter ooit aangeschaft omdat de lampen niet goed open gingen. Ik zal het weekend even mee gaan meten. Ik wist niet dat je hier zoveel informatie uit kan halen.

Groet,
Jos
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor Peer81 » 25 Mei 2018, 23:08

Je kunt je carb makkelijk testen in de 2de versnelling. Eerst normaal laten doorlopen naar 4000 of 4500 toeren en daarna erg snel vanaf stationair naar 4500 toeren. Zo kun je veel makkelijker zeggen waar ergens het probleem zit. Snelheid zegt niet aangezien je motor alleen toeren ziet.

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 27 Mei 2018, 13:16

Ik heb het vacuum getest maar deze is keurig stabiel op rond de 0,7 bar. Lijkt me goed.
Ook heb ik gedaan wat Peter aangeeft. Rustig in zijn twee gas geven en dan komt hij wel tot de 4500 toeren. Als ik echter vanaf zo'n 1500 toeren vol gas geef komt hij niet verder dan 3000 toeren en begint dan te stotteren/inhouden.
Betekent dit nu dat de carburateur niet goed functioneert of is het juist wat anders?
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 27 Mei 2018, 17:51

Je zou denken dat de motor dan brandstof te kort komt,is het benzinefilter ooit
wel eens vervangen?
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: holley en vacuum

Berichtdoor Peer81 » 27 Mei 2018, 21:07

Bij langzaam optrekken zijn het je primaries en secondairies die goed moeten werken om zo de standaard brandstofverhouding van ongeveer 14.7:1 voor elkaar te krijgen. Bij plank gas moet er meer benzine bij en kom je uit op ongeveer 12:1. Dit wordt bij starten opgepakt door de shot benzine in je carb door een ingebouwd pompje dat rechtsvoor zit. Daarna zouden je secondairie luchtkleppen al open moeten staan en daardoor benzine moeten lopen om het werk over te nemen.
Dat is de mechanische kant van de carb. Als we naar factor tijd kijken dan ben ik het met Paul eens. Het kan best zijn dat rond deze tijd de benzine in je carbvoorraad op is waardoor hij gaat stotteren. Bij langzaam optrekken heeft de benzinepomp meer tijd om het bij te houden of meer benzine door een dichte filter te persen. Wat Paul zegt, kijk eerst naar je filter of gooi de filter er even tussenuit dan weet je meteen of het verschil maakt.

Over de Holley. Een Qjet heeft tig mogelijkheden om de carb goed in te stellen en 95% van de eigenaren zullen deze nooit gebruiken. Een Holley heeft er daarvan ongeveer 20% Maar een nieuwe carb loopt altijd beter dan 1 van 30 jaar uit. Maar waarom dan geen Spreadbore carb nemen zoals een Qjet (volgens mij maakt Edelbrock ze nog en zijn voor 80% al goed ingesteld.

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 28 Mei 2018, 20:28

Heren,

Weer dank voor de reactie. Het brandstoffilter is al vervangen want dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
Waarom een Holley? Die Holley kan ik voor niets krijgen inclusief de Edelbrock intake. Beiden zijn bijna nieuw.

Groet, Jos
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 29 Mei 2018, 20:17

Misschien een idee om eens een afspraak te maken bij een
garage dat ze de wagen aan een uitlaatgastester hangen,dan moet ook te zien zijn hoe het mengsel is
bij hogere toerentallen.Of nog beter bij een Corvette specialist zoals bijvoorbeeld Arton,of nog
beter op een testbank zetten.
Houd er verder rekening mee dat een andere carb niet te groot mag zijn,mensen hebben
de neiging om een zo groot mogelijk bakbeest er op te schroeven terwijl een exemplaar wat op de
auto hoort veel beter zou zijn,zeker bij een standaard motor.
Een te grote carb zuipt als een Tempelier en is niet goed af te stellen.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 22 Aug 2018, 06:53

Probleem gevonden!

IMG-20180821-WA0002.jpg
de oorzaak van geen brandstof


Omdat we nog steeds het probleem niet hadden gevonden heb ik voor donderdag een afspraak gemaakt bij Speedcentre in Geldermalsen om de carburateur dan maar helemaal af te laten stellen. Echter de auto wilde helemaal niet meer starten. Zoals we al eerder vermoeden een brandstof probleem. Na de hele brandstofleiding vanaf de tank tot de carburateur te hebben nagekeken bleek een klein onderdeel de oorzaak. Geen idee wat het doet maar we hebben het maar weggelaten. Uiteraard hadden we dit al een paar keer gedaan maar niets gevonden. Dit keer viel echter dit kleine onderdeeltje opeens op de grond en viel bij ons het kwartje :D
De auto rijdt weer als een tierelier. :wauw: :wauw:

De afspraak bij Speedcentre is eigenlijk niet meer nodig maar een keer helemaal goed afstellen zal geen kwaad kunnen.

Iedereen bedankt voor de suggesties maar zoals meestal is het toch weer wat anders.
Ik zal nog even laten weten hoe het gegaan is bij Speedcentre.

Groet, Jos
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 22 Aug 2018, 09:43

Lijkt wel op een soort klepje wat op druk werkt,zal best niet voor niets ergens thuishoren.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: holley en vacuum

Berichtdoor Jitse » 22 Aug 2018, 16:44

Is een non-return Valve, de naam zegt het al deze zorgt ervoor dat de vloeistof niet terug kan stromen.
Bijvoorbeeld terug de tank in, en daardoor de leiding leeg te trekken. Wat weer startproblemen kan geven.

Ik zit nog eens te kijken en komt deze niet uit het vacuüm systeem of een pcv van het emmisie systeem.
Jitse
2nd gear
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 27 Aug 2012, 13:10
Woonplaats: Texel
Corvette: ZR1

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 24 Aug 2018, 07:40

Het is inderdaad een terugslagklepje dat verstopt zit in het brandstoffilter.
brandstoffilter4.jpg
het klepje in het brandstoffilter


Ik snap niet precies waar het voor nodig is. Er kan immers geen benzine uit de carburateur terugvloeien in de leiding. Jitse geeft aan dat het er voor zorgt dat de leiding niet leegloopt. De leiding kan alleen leeglopen als er lucht bij kan komen. Het kan zijn dat het klepje er dan voor zorgt dat dit niet het geval is.

In ieder geval heb ik er voor gekozen dat klepje maar weg te laten. Beter af en toe wat moeilijker starten dan helemaal niet starten en slecht rijden. :)

Gisteren toch nog naar Speedcentre in Geldermalsen geweest. Op de weg daarheen had ik al het idee dat de motor goed loopt want het is gewoon weer een plezier om er mee te rijden. Nadat de auto goed was vastgesjord op de testbank bleek al bij de eerste test dat er weinig af te stellen was. Jaap heeft nog even de ontsteking ietsje bijgesteld en ook het CO nog kunnen optimaliseren maar verder was alles prima in orde. :dance: :dance:
Het was leuk om te zien hoe zo een test eigenlijk werkt ondanks dat er weinig winst te halen viel.

Ik wil in het najaar nog een mooie rit door Europa maken met de auto en dit geeft wel vertrouwen. Er kan natuurlijk nog van alles stuk gaan maar de motor is qua afstelling optimaal.

De meting gaf overigens aan dat ik bijna 290 pk heb. Dat lijkt me niet slecht voor een auto uit 1976 die helemaal standaard is. Alleen heb ik headers geplaatst en sidepipes, vooral voor het mooie geluid.

Groet, Jos
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor Worship79 » 27 Aug 2018, 09:52

Dat is een fijne wetenschap inderdaad Jos. :op:

Heb je een automaat of handbak?
Self-built 383 Stroker: 450 hp, dyno proven.
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4172
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3 "Marieke"

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 27 Aug 2018, 13:22

Een 76 die helemaal standaard is haalt de 290pk niet,dus of je heb een big blok of er is behoorlijk
wat aan het blok veranderd. :)
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: holley en vacuum

Berichtdoor grey76 » 28 Aug 2018, 12:52

Ik heb een automaat.
Het klopt dat die 290pk wel veel is voor een standaard 76-er. De fabrieksspecifiacaties waren iets van 180pk meen ik. Voor zover mij bekend is er niets aan het blok veranderd, wel heb ik headers en side-pipes geplaatst maar dat zal niet zoveel schelen. Die 290pk is echter gemeten op de vermogenstestbank.

Misschien is dit ook wel een indicatie voor anderen die claimen veel pk's te hebben gemeten op de vermogenstestbank :D
grey76
1st gear
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Mei 2012, 20:15
Corvette: 1976 coupe

Re: holley en vacuum

Berichtdoor bosp-corv » 28 Aug 2018, 14:19

Dan was het een opgevoerde testbank ;) ,met andere uitlaten krijg je er nooit
110pk bij,wat kan is dat er een crate engine inzit,daar heb je wel uitvoeringen van die rond de 300pk
zitten.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14047
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible


Terug naar C3 techniek

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten