Over de vierde generatie Corvette (1983-1996).

Airco gas

Berichtdoor Chefke_86 » 12 Aug 2003, 10:20

Vraagje: Ik ruik af en toe een soort gaslucht in mijn garage, dicht bij de grond. Het is zeker weten geen aardgas. Ik vermoed nu dat de airco van mijn Corvette lekt. Weet iemand of dit airco-gas een 'luchtje' heeft en of het inderdaad zwaarder is dan lucht? Is dat gas schadelijk voor de gezondheid eigenlijk?

Greetz,
Rempco

Aanhanger huren?
Chefke_86
5th gear

Berichtdoor Brutus » 12 Aug 2003, 11:03

Weet het niet zeker maar volgens zit er freon in de airco en dat schijnt chloorachtig te ruiken.

Geloof niet dat het erg schadelijk is, maar als het werkelijk een gaslucht is: geen open vuur...

Groetjes

Bert

Afbeelding
Brutus
2nd gear

Berichtdoor Petra » 12 Aug 2003, 11:05

Als je Airco lekt en de gas komt vrij, is dit zeker heel schadelijk voor je gezondheid. Het is zoals ik begrepen heb, dezelfde gas (Freon geloof ik) als wat in koelkasten zit. Of dit het ook is wat jij ruikt, durf ik je niet te vertellen.

Petra

Afbeelding

Kijk eens wat vaker in de spiegel van je Corvette...
Gebruikers-avatar
Petra
4th gear

Berichtdoor Robinho » 12 Aug 2003, 11:47

Je krijgt van freon in ieder geval knallende koppijn. Echt gezond is het niet. Volgens mij slokt dit de zuurstof in de lucht op??

Rob

Afbeelding
Zeg mijnheer: `kwijl alstublieft niet zo op mijn auto`
Robinho
4th gear

Berichtdoor Dusky87 » 12 Aug 2003, 12:03

Airco werkt nog wel goed?...
Bij een garage die in airco's zit, kunnen de lek wel opsporen.

Grt. Frank:)
Afbeelding
Dusky87
3rd gear

Berichtdoor Brutus » 12 Aug 2003, 12:17

Ok, freon is niet zonder gevaar:
kans op verstikking (dus zelfde als koolmonoxide) herkenbaar idd aan hoofdpijn en misselijkheid

http://www.hoekloos.nl/content/d/vib/HL399.PDF

Maar wat een etherachtige geur is?
Is wel zwaarder dan lucht.

Groetjes

Bert

Afbeelding
Brutus
2nd gear

Berichtdoor Worship79 » 12 Aug 2003, 12:54

Kijk ook even in een van de andere topics over airco (search), misschien wordt je daar wat wijzer van!

Worship

Ze dachten dat ik schizofreen was, maar nu gaat het wel weer met ons.
Worship79
6th gear

Corvette: 1979 dark-red metallic C3

Berichtdoor Worship79 » 12 Aug 2003, 14:29

Ook wel interessant:

Europees verbod op gassen airconditioning auto

Uitgegeven: 12 augustus 2003 14:29

BRUSSEL - Het gas in de airconditioning van auto's is een kleine, maar relatief zeer hevige bron voor verdere opwarming van de aarde. Europees commissaris Wallström (milieu) wil dergelijke zogeheten fluorgassen daarom uiterlijk in 2013 verbieden in de hele EU.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=189011&c=21

Worship

Ze dachten dat ik schizofreen was, maar nu gaat het wel weer met ons.
Worship79
6th gear

Corvette: 1979 dark-red metallic C3

Berichtdoor Petra » 12 Aug 2003, 19:38

Heb even opgezocht op het internet:
Freon - Niet giftig; Ook hier geldt dat bij een eventuele lekkage er geen gevaarlijke situatie mag ontstaan.

Petra

Afbeelding

Kijk eens wat vaker in de spiegel van je Corvette...
Gebruikers-avatar
Petra
4th gear

Berichtdoor Peer81 » 12 Aug 2003, 22:12

Goeie morghu! Opsporing verzocht naar Freon.. :D
Iemand aleens een accu een nacht op de laaier gehad en daar met je harses boven hangen! Had opeens een zuurstof gebrek en 5 weken minder te leven volgens mij! :wink: Maargoed,

Ik heb niet zoveel verstand van Airco, maar het systeem werkt onder druk. Dus mocht je het kunnen "ruiken" loopt je systeem zosnel leeg dat het na een weekje niet meer werkt. Afgelopen winter heb ik er nog met m'n neus op gehongen voor een lek ventiel maar heb nix geroken tot zover ik nog weet. :)
Voor alle zekerheid zou ik hem wel ff laten testen op druk!

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor hansmiv » 12 Aug 2003, 22:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by peer81</i>
<br />Iemand aleens een accu een nacht op de laaier gehad en daar met je harses boven hangen! Had opeens een zuurstof gebrek en 5 weken minder te leven volgens mij!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Is knalgas. Als je er een vuurtje (of een sigaret) bijhoudt, heb je helemaal niks meer te leven ...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Berichtdoor Marcel Laarakkers » 13 Aug 2003, 04:53

Volgens mij is freon ook niet giftig, maar zeer slecht vor het milieu (de ozonlaag) en mag het daarom niet meer gebruikt worden, volgens mij is het ook nog reukloos. Als de airco pas nog gevuld is, is de kans heel klein dat er nog freon inzit. Ik denk dat je ergens anders moet zoeken.
succes
Groeten Marcel

Rot op, trut! Je verziekt mijn bocht!
Afbeelding
Marcel Laarakkers
3rd gear

Berichtdoor jutter » 14 Aug 2003, 16:44

hallo hier mij, freon gas wat in je airco zit kan je niet ruiken of proeven
<font size="4">het gas is zeer gevaarlijk </font id="size4">als je er en vlam of en heete sigaret er bij houdt wordt de tip van je peuk groen van kleur de freon is dan zeer dodelijk dus kijk goed uit ik weet dit omdat ik al 12 jaar met die gas werk . sterkte als je vragen heb mail maar
jutter
2nd gear

Berichtdoor hansmiv » 14 Aug 2003, 17:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jutter</i>
<br />... het gas is zeer gevaarlijk ... zeer dodelijk <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Da's vreemd. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn de gevaren als volgt (naast het ozon-effect):

Het gas is zwaarder dan lucht en kan zich ophopen op laaggelegen plaatsen met zuurstofgebrek als gevolg. Bij het vrijkomen van dit gas kan het verstikking veroorzaken door het verminderen van het zuurstofgehalte van de lucht in afgesloten ruimten. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld Halon brandblussers, die nou juist van dit effect gebruik maken.

De stof ontleedt <i><b>bij verbranding</b></i> of bij contact met hete oppervlakken, met vorming van giftige en bijtende dampen. Dus geen vuurtje erbij houden (vlam of sigaret, maar dat geldt voor meer dampen!)

Oftewel, het gas heeft zo z'n problemen, maar is nou niet extreem gevaarlijk voor de mens, of zelfs dodelijk!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Berichtdoor Peer81 » 14 Aug 2003, 17:44

Ach wat maakt het ook uit? Als je het toch niet kunt ruiken of proeven merk ik het toch telaat of het dodelijk is of niet!
Maar Rempco, nog andere ideeën van wat het kan zijn?

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor jutter » 14 Aug 2003, 18:21

het gas wat in de auto zit is naartuurlijk wel weinig gewicht.
maar voorheen zochte ze het gas op met en vuurtje dit is nu uit ten boze het gas is in grote wel gevaarlijk maar dan praat je over meeer dan 30 kg maar voor de rest heb je wel gelijk<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hansmiv</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jutter</i>
<br />... het gas is zeer gevaarlijk ... zeer dodelijk <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Da's vreemd. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn de gevaren als volgt (naast het ozon-effect):

Het gas is zwaarder dan lucht en kan zich ophopen op laaggelegen plaatsen met zuurstofgebrek als gevolg. Bij het vrijkomen van dit gas kan het verstikking veroorzaken door het verminderen van het zuurstofgehalte van de lucht in afgesloten ruimten. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld Halon brandblussers, die nou juist van dit effect gebruik maken.

De stof ontleedt <i><b>bij verbranding</b></i> of bij contact met hete oppervlakken, met vorming van giftige en bijtende dampen. Dus geen vuurtje erbij houden (vlam of sigaret, maar dat geldt voor meer dampen!)

Oftewel, het gas heeft zo z'n problemen, maar is nou niet extreem gevaarlijk voor de mens, of zelfs dodelijk!

Afbeelding
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jutter
2nd gear

Berichtdoor kons76 » 14 Aug 2003, 19:22

Ik heb het even aan mijn broer gevraagd, die is namelijk al jaren koelmonteur, en Jutter heeft helemaal gelijk.

Als je namelijk bij freon vuur houd krijg je een chemische reaktie en ontstaat het voor sommige wel bekende <b>mosterdgas</b> wat veelvuldig in de eerste wereldoorlog is gebruikt (en niet om plantjes te verdelgen).

Als Saddam dat toch eens geweten had.

Konstant

Afbeelding
kons76
4th gear

Berichtdoor Chefke_86 » 15 Aug 2003, 14:26

Thanks all voor de uitleg. Ik weet nu dat het in ieder geval geen airco-gas is, want het ruikt wel degelijk. Een sigaret erbij houden lijkt me nog even geen goed idee, want misschien is het wel een ander brandbaar gas :sad:
We zoeken verder.
Thanks

Greetz,
Rempco

"WARNING: Keyboard Not Attached. Press F10 to Continue."

Aanhanger huren? Of plaatjes kijken?
Chefke_86
5th gear

Berichtdoor Peer81 » 15 Aug 2003, 18:43

Ter info: in een airco systeem van een vette gaat ongeveer 1kg aan Freon! Of anders gezegt: Mosterd na de maaltijd! :D

Groeten Peter.
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor robert » 16 Aug 2003, 08:50

toch link spul dat freon, en dat voor een EDELGAS.
robert
2nd gear

Berichtdoor hansmiv » 16 Aug 2003, 11:56

Volgens mij is het een Chloortrifluormethaan, geen edelgas dus

Afbeelding
Gebruikers-avatar
hansmiv
6th gear

Re:

Berichtdoor Hagerty » 16 Sep 2020, 08:09

Luister, mensen, als je problemen hebt met depressie en je weet niet hoe ze op te lossen, dan zou ik gewoon aanraden dat je probeert om uw aandacht te besteden aan deze site Nutra CBD, want hier kunt u alle problemen met depressie op te lossen, omdat je zeker niets beter dan deze CBD olie kan vinden
Hagerty

Terug naar C4 techniek