Crossfire vs TPI

Over de vierde generatie Corvette (1983-1996).

Crossfire vs TPI

Berichtdoor Eddy Kiprich » 30 Jul 2007, 19:03

Hoi uit wat documentatie over de C4
In 84 werd de C4 met het "Crossfire" motorblok uitgebracht. Dit was dezelfde als in 82. Het injectiesysteem was meer een carburateursysteem dan een echt injectysysteem. In 85 werd dit gewijzigd in een TPI systeem met een centrale luchtaanvoer (filter) aan de voorzijde, en voor elke cylinder een injector.

Is een TPI systeem aanzienlijk beter dan een crossfire? Waarom is dit crossfire systeem al na een jaar vervangen bij de C4? Het lijkt me dat dit met duidelijke reden zou zijn geweest, of het moet toevallig limited zijn geweest, maar ik lees nu al vaker dat velen van jullie liever TPI hebben dan Crossfire, maar waarom dan eigenlijk?
Gebruikers-avatar
Eddy Kiprich
2nd gear

?

Berichtdoor loe » 30 Jul 2007, 19:36

ik heb geen idee ....ze schijnen onbetrouwbaar te zijn..maar daar kan ik je geen opheldering over geven...rij er nog maar nu 8 jaar mee rond met een 84er
zonder ooit stil te hebben gestaan met rare codes of weet ik wat voor vreemde dingen.dus geen idee...minder pk?mischien...maar daar heb je alleen vijltje voor nodig crossfire heb standaard nok in de inlaat poort zitten .die moet je even weg halen dan is het verschil wat eerlijker te bekijkken ..op dyno bank grten l
no
loe
2nd gear

Berichtdoor Peer81 » 30 Jul 2007, 20:43

Hoi Eddy,

Ik ben niet helemaal thuis in de C4 geschiedenis maar dit blijft in mn hoofd rond dwalen, zou zomaar waar kunnen zijn :D
Het was eigenlijk niet de bedoeling dat de Crossfire in de C4 kwam te liggen maar dat er meteen een TPI in kwam. Aangezien de TPI nog niet ver genoeg wat in productie of testen moet er nog een jaar een crossfire in de Corvette gedumpt worden. De meningen over de crossfire verschillen nogal, de één vind het makkelijker om meteen een echte injectie te nemen en de ander ziet de charme of uitdaging wel in een crossfire. In andere modellen zoals de Camaro en Monte Carlo heeft de crossfire veel langer in de wagens gezeten (minimaal tot 87 / 88, evenals de oudere carb motoren). Waarom de crossfire maar 1 jaar in de vette heeft gezeten is dus vrij simpel, in de corvette komen als eerste de nieuwste GM spullekes en de TPI was klaar voor het 85 model.

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Re: Crossfire vs TPI

Berichtdoor Cenobyte » 30 Jul 2007, 21:19

Eddy Kiprich schreef:Is een TPI systeem aanzienlijk beter dan een crossfire?

Ja, de TPI motor is zonder meer beter dan een carburateur motor of een Crossfire motor. De TPI is een geavanceerder systeem, een echt injectiesysteem, wat veel efficienter werkt en hierdoor meer vermogen levert tegen minder brandstofverbruik. De Crossfire motor is meer een carburateur motor dan een echte injectie, maar is echter technisch beslist niet slecht! Het is een betrouwbare motor.

Waarom is dit crossfire systeem al na een jaar vervangen bij de C4?

Ik denk niet dat het is zoals Peter zegt. Waarom anders 1 jaar voor introductie van een nieuwe generatie Corvette een heel nieuw brandstofsysteem introduceren? Volgens mij was de Crossfire de motor die bedoeld was voor de C4, want de C4 had eerder in productie gemoeten. Waarom het systeem na 2 jaar al vervangen is? Volgens mij was het Crossfire systeem een bedenksel van GM zelf. Ergens voor in de '80-er jaren ging men samenwerken met Bosch, wat o.a. resulteerde in ABS op de Corvette in 1986. Bosch maakt volgens mij ook injectiesystemen, dus GM zag toen een injectiesysteem dat veel verder ontwikkeld was dan het Crossfire systeem en besloot dit systeem snel te introduceren op het Corvette blok.

Het lijkt me dat dit met duidelijke reden zou zijn geweest, of het moet toevallig limited zijn geweest, maar ik lees nu al vaker dat velen van jullie liever TPI hebben dan Crossfire, maar waarom dan eigenlijk?

Crossfire was beslist geen opzettelijk "limited" systeem. De reden om liever een TPI dan een Crossfire te hebben is meerledig:
- TPI heeft 40pk meer vermogen,
- TPI is langer in productie geweest, dus gemakkelijker en goedkoper om aan onderdelen te komen,
- TPI is zuiniger met brandstof.

Crossfire is echter geen slechte motor, de motor is even betrouwbaar als een TPI blok.
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor Cenobyte » 30 Jul 2007, 21:25

Ok dan, op een site van een Crossfire-liefhebber vond ik het antwoord waarom de Crossfire maar 2 jaar gebruikt is:

"The Cross-Fire Injection system was originally developed for a 305 to be put in the Camaro but since the L98 engine wasn't ready they put the system on the last modelyear C3 ('82) and first year C4 ('84). The Cross-Fire Injection System has two throttle bodies, each feeding a bank of cilinders. The right throttle body feeds the left bank and vice versa. This is where the name "Cross-Fire Injection" comes from. The Cross-Fire system is derived from the Crossram system originally installed on 60's Chryslers/Dodges. That system had two Holley 4 barrel carburetors set up in much the same way as the throttlebodies on the Cross-Fire System.Chevrolet had already "borrowed" the system from Chrysler and put it on the '69 Camaro where it worked really well and is now one of the Camaro all-time favorites."

:D
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor Henri 91EXP » 01 Aug 2007, 15:27

Vergeet ook niet dat Chevrolet een enorm probleem had in de late jaren '70 met de Corvette, gezien het benzineverbruik en de uitlaatgasemissie eisen. Denk hierbij aan de 305 motor voor California...

En al die gewichtsbesparingen waren ook niet voor niets...
Henri - 1/64 modelauto webshop: http://www.tinytoycars.com
Henri 91EXP
7th gear

Re: ?

Berichtdoor FatBob » 03 Okt 2007, 20:15

loe schreef:...minder pk? mischien...maar daar heb je alleen vijltje voor nodig crossfire heb standaard nok in de inlaat poort zitten .die moet je even weg halen dan is het verschil wat eerlijker te bekijkken ..op dyno bank grten l

tja, misschien wel een oud topic om weer op te halen, maar kun je dit nader toelichten? Dus hoe/wat te doen en wat de opbrengst daar van is gerekend in pk/koppel...?
$ave The V8 Monsters!!

Corvette C3 1982
Corvette C4 1984
Pontiac FireBird 1989
FatBob
2nd gear

Corvette: C3 CrossFire 1982, C4 CrossFire 1984

Berichtdoor Sjaak84 » 04 Okt 2007, 09:28

hier een plaatje zodat je kan zien wat de restrictie in het intake manifold is
Afbeelding

waar de manifold op de kop aansluit zie je dat de doorgang van de manifold kleiner is dan de kop. de meeste slijpen dit weg zodat hij netjes aansluit op de inlaatpoort. als je een crossfire manifold netjes 'port' flowt ie niet veel minder dan een tpi

176 cfm@28" stock CFI

199 cfm@28" stock tpi

verder kan je ook overstappen op een offenhauser crossram( flow 304 cfm@28" ) dan moet je alleen zelf een boven deksel maken waar je trottlebody's op passen
Afbeelding

en in mijn sig. zie je welke ik er op heb zitten. dit is de sy-1 van edelbrock (word nieuw niet meer gemaakt)

Afbeelding
84er 383 crossfire (Lsx swap)
AfbeeldingAfbeelding
groet, Sjaak
Sjaak84
2nd gear

Corvette: 84 C4

Berichtdoor FatBob » 04 Okt 2007, 09:53

Bedankt voor je reactie Sjaak!

"verder kan je ook overstappen op een offenhauser crossram( flow 304 cfm@28" ) dan moet je alleen zelf een boven deksel maken waar je trottlebody's op passen"

Dat klinkt wel goed, alleen dat deel van eventjes zelf een bovendeksel maken... dat zal ik dan moeten gaan uitbesteden, want zo handiog ben ik ook al weer niet. Of heeft iemand ook daar een tekening van?
$ave The V8 Monsters!!

Corvette C3 1982
Corvette C4 1984
Pontiac FireBird 1989
FatBob
2nd gear

ah

Berichtdoor loe » 04 Okt 2007, 15:32

in 4 van de 8 runners zitten restrictors die vijl je zo eruit ....die van sjaak ook mooi ja indd ..maar dan loopt ie nie goed meer
als je standaard blok heb ...dus dat werkt nie plop erop .want dan slaat je ecm ook meteen op tilt...maar dat weet sjaak ook neem ik aan .op foto zie je het
standaard waar helft dicht zit ..en bewerkt dus geheel open...nogal logisch dat je dan die paar pk mist in vergelijk waar het meestal mee word vergeleken..grte loe
Afbeelding

Afbeelding
no
loe
2nd gear

Berichtdoor FatBob » 04 Okt 2007, 16:44

Aha oke, dat lijkt me inderdaad nog wel te doen ja. Je ziet duidelijk tot waar je moet gaan! Eerste stuk met een dremeltje ofzo en daarna lekker met een veiltje. Vooral niet te glad maken he?

Maareh hoezo restrictors in 4 van de 8? Je bedoelt in 4 van de 8 gevallen of werkelijk in 4 van de 8 op je blok. Dat betekend dat de andere 4 cilinders wel meer krijgen???
$ave The V8 Monsters!!

Corvette C3 1982
Corvette C4 1984
Pontiac FireBird 1989
FatBob
2nd gear

oki

Berichtdoor loe » 04 Okt 2007, 18:35

vergiste me wel allemaal is alweer tijdje geleden.dat ik heb zitten vijlen ..en indd dat wist je al ..nie glad ..gewoon vijlen nie polijsten gaan..of je moet van bling bling houden ...maar dat heb aleen averechts effect met wet flow...glim glim moet met alleen lucht geen brandstof en lucht ..ik met vijl gedaan ..dremel zou kennen..pas wel op voor je het weet zit je te diep dan kun je nieuwe inlaat zoeken...
Afbeelding
no
loe
2nd gear

Berichtdoor FatBob » 04 Okt 2007, 19:28

Ik kan natuurlijk ook eerst een inlaat zoeken en dan op mijn gemakkie gaan veilen. Dan kan ik ondertussen blijven rijden. Zoveel tijd heb ik niet over om te klussen (ik slijt mijn dagen achter de pc) en als ik het uit elkaar heb liggen is het niet zo maar klaar. Gaat wel even tijd inzitten, moet ook netjes he.
$ave The V8 Monsters!!

Corvette C3 1982
Corvette C4 1984
Pontiac FireBird 1989
FatBob
2nd gear

oke

Berichtdoor loe » 04 Okt 2007, 19:40

das wel het mooiste ja ..gewoon andere erbij...werkt prettiger...wil je wel hinten geven als je bezig bent ...weet alleen nie of dat werkt via pc maar zal wel lukken...ik heb ook hulp ermee gehad dus help ander ook .....goeie tip scheelt hoop geklooi.
no
loe
2nd gear

Berichtdoor FatBob » 04 Okt 2007, 20:16

Hint is altijd welkom! Desnoods vinden we elkaar ook wel een keer "live"
$ave The V8 Monsters!!

Corvette C3 1982
Corvette C4 1984
Pontiac FireBird 1989
FatBob
2nd gear

Berichtdoor Sjaak84 » 05 Okt 2007, 21:50

Ik heb er net weer een gepoord voor derden (geen clublid) ben met een stiftslijper op lucht ( geen dremeltje) toch stiekem een hele zaterdag bezig geweest. mijn volgende prototype word er een die aan de onderkant opgelast is, zodat je nog verder uit kan slijpen totdat hij net zo grote diameter heb als de rest van de runner (heb helaas nog geen plaatje)

voor het te ver slijpen heb je een mooi stukje meet gereedschap, ik noem het maar een passer met 'kromme benen' een been aan de binnen kant van de runner en een aan de buitenkant en dan kan je op de schaalverdeling bij het draaipunt zien hoe dik het materiaal nog is
AfbeeldingAfbeelding
groet, Sjaak
Sjaak84
2nd gear

Berichtdoor FReaKyJeRoeN » 08 Okt 2007, 15:47

Ik kwam deze link tegen op DC:

http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... tallation/

Misschien heb je er iets aan :op:
Greetzzz,

Jeroen

Afbeelding
Gebruikers-avatar
FReaKyJeRoeN
8th gear

Berichtdoor FatBob » 08 Okt 2007, 17:48

Bedankt voor de link FReaKyJeRoeN, als ik alles lees gaat dit al weer verder dan ik van plan was... dan maar gewoon liever mijn passende runners uitveilen!
$ave The V8 Monsters!!

Corvette C3 1982
Corvette C4 1984
Pontiac FireBird 1989
FatBob
2nd gear

Berichtdoor Sjaak84 » 10 Okt 2007, 20:49

FReaKyJeRoeN schreef:Ik kwam deze link tegen op DC:

http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... tallation/

Misschien heb je er iets aan :op:

klopt dat was de offy van Jonas Bylund, die rijd nu met een turbo op zijn 84 standaard onderblok
http://www.crossfire.homeip.net/cftest/ ... d+Upgrades

Hier kan je zien hoe sterk een gm block is!!!!
AfbeeldingAfbeelding
groet, Sjaak
Sjaak84
2nd gear

Berichtdoor C4.R » 30 Jun 2019, 22:07

loe schreef:ik heb geen idee ....ze schijnen onbetrouwbaar te zijn..maar daar kan ik je geen opheldering over geven...rij er nog maar nu 8 jaar mee rond met een 84er
zonder ooit stil te hebben gestaan met rare codes of weet ik wat voor vreemde dingen.dus geen idee...minder pk?mischien...maar daar heb je alleen vijltje voor nodig crossfire heb standaard nok in de inlaat poort zitten .die moet je even weg halen dan is het verschil wat eerlijker te bekijkken ..op dyno bank grten l

Even een oud draadje nieuw leven in blazen..: zijn hier ergens plaatjes van (het weghalen van de nok)?
Alleen dode vissen gaan met de stroom mee..
Gebruikers-avatar
C4.R

Corvette: C4

Berichtdoor bosp-corv » 11 Jul 2019, 13:32

C4.R schreef:
loe schreef:ik heb geen idee ....ze schijnen onbetrouwbaar te zijn..maar daar kan ik je geen opheldering over geven...rij er nog maar nu 8 jaar mee rond met een 84er

Even een oud draadje nieuw leven in blazen..: zijn hier ergens plaatjes van (het weghalen van de nok)?

Geen foto,s maar wel een topic over het weghalen van de restricties,
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... x=3&uact=3
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Corvette: C5 convertible

Berichtdoor C4.R » 11 Jul 2019, 14:34

Dank je wel!
Gebruikers-avatar
C4.R

Berichtdoor C4.R » 11 Jul 2019, 20:42

Dank voor de link!

Mede daardoor nu dit gevonden: https://www.ecklerscorvette.com/corvett ... -1984.html Flowt nog wat beter, maar kost wel centen..
Gebruikers-avatar
C4.R

Berichtdoor stoney » 12 Jul 2019, 00:06

..ander chipje erin en je bent beduidend minder doekoe's kwijt :B):
en je pakt nog meer pk's dan dat dure spul uit de states :flaptong: :stom: :op:
als je dan ook nog een High-performance nokkenasje erin gooit, dan gaat ie af als de brandweer :klap: :hail: :wini:
(zoals het hoort) :B):
:bier:
Gebruikers-avatar
stoney
4th gear

Corvette: 1985-Z51-Greenwood

Berichtdoor C4.R » 12 Jul 2019, 06:21

Wie levert dergelijke chips in NL? Lees: met welk bedrijf (bedrijven) zijn er goede ervaringen hier op dit forum?
(die intake schijnt 20 op de wielen op te leveren; er komen bij mij zo wie zo ook al long tube headers op dus dan zouden er nog iets meer paardjes los moeten komen)
Gebruikers-avatar
C4.R

Terug naar C4 techniek