Koelvloeistof verversen

Over de vijfde generatie Corvette (1997-2004).

Koelvloeistof verversen

Berichtdoor Fer » 03 Jul 2019, 15:49

Beste leden,

Ik heb gister AC delco Dex cool koelvloeistof gekocht, kan je dit er zo in gooien of moet het met water gemixt worden of is het al kant en klaar.

Alvast bedankt
Fer

Re: Koelvloeistof verversen

Berichtdoor brouwer » 03 Jul 2019, 18:30

Dit kan je kant en klaar erin gooien .
Antivries en glycol moet je met water mengen ,maar gooi dit nooit in een allu motor .
brouwer
2nd gear

Corvette: Corvette C5 convertible

Berichtdoor Cenobyte » 08 Jul 2019, 14:26

Ik lees veel over mensen die regelmatig hun koelsysteem geheel schoonspoelen. Is dat verstandig? Ik denk dat de meeste garagebedrijven dat niet doen?
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor bosp-corv » 08 Jul 2019, 15:06

Cenobyte schreef:Ik lees veel over mensen die regelmatig hun koelsysteem geheel schoonspoelen. Is dat verstandig? Ik denk dat de meeste garagebedrijven dat niet doen?

Waarom zou het niet verstandig zijn,hoe schoner hoe beter,zeker bij blokken zoals van de C4
en ouder.Garage bedrijven kost het te veel tijd ,dus doen dat alleen op verzoek.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Corvette: C5 convertible

Berichtdoor BigBlockBerry » 08 Jul 2019, 19:04

Cenobyte schreef:Ik lees veel over mensen die regelmatig hun koelsysteem geheel schoonspoelen. Is dat verstandig? Ik denk dat de meeste garagebedrijven dat niet doen?

Ik laat dit samen met olie en andere vloeistoffen (rem) vervangen als ik een auto koop waarbij de eigenaar dit niet met bonnen kan bevestigen dat het laatst of regelmatig is gedaan, en ja je moet speciaal aan de garagehouder vragen om het koelsysteem te spoelen.Het komt wel eens voor dat men , zeker met een alu motor het verkeerde er bij gooit... :bang:
Berry

AfbeeldingAfbeelding

When i die, i will go to heaven,
in my bigblock 427
Gebruikers-avatar
BigBlockBerry
HCC voorzitter

Corvette: '69 427 Le Mans Blue, ex 93 coupe polo green

Berichtdoor MK-Mike » 17 Aug 2019, 08:45

brouwer schreef:Dit kan je kant en klaar erin gooien .
Antivries en glycol moet je met water mengen ,maar gooi dit nooit in een allu motor .

Ik kreeg ook het advies om het er onverdund in te doen, maar toch lees ik overal dat je het 50/50 moet verdunnen. Het staat in de Haynes manual en ook op de verpakking. Er bestaat ook premix dat wel kant en klaar is, maar ik heb de Dex-cool concentrate extended life antifreeze/coolant 10-10112346290. Gebruiken jullie dit onverdund?
MK-Mike

Berichtdoor bosp-corv » 17 Aug 2019, 15:16

MK-Mike schreef:
brouwer schreef:Dit kan je kant en klaar erin gooien .

Ik kreeg ook het advies om het er onverdund in te doen, maar toch lees ik overal dat je het 50/50 moet verdunnen. Het staat in de Haynes manual en ook op de verpakking. Er bestaat ook premix dat wel kant en klaar is, maar ik heb de Dex-cool concentrate extended life antifreeze/coolant 10-10112346290. Gebruiken jullie dit onverdund?

Die moet je volgens opgave verdunnen met gedestilleerd water.
Dat je dit niet in een alublok mag gooien is onzin,alle koelvloeistof bevat water.
Vroeger had je gewone antivries die moet je inderdaad niet in een alublok mikken,maar
moderne koelvloeistoffen zijn een mix van 50% water en 50% antivries en additieven. Het deel antivries bestaat uit ongeveer 92% ethyleen glycol (ethaandiol) of mono propyleen glycol.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Corvette: C5 convertible

Berichtdoor MK-Mike » 17 Aug 2019, 15:47

Ik heb inmiddels gehoord dat het voor de oude gietijzeren blokken met een alu kop wel verdund moet worden, maar dat het bij de nieuwere volledig alu blokken ook gewoon onverdund kan worden gebruikt. Volgens mij niet echt nodig, maar kan geen kwaad. Ik had het er al puur ingegoten en laat het dus maar zo. Hij zal in ieder geval niet snel bevriezen. ;)
MK-Mike

Terug naar C5 techniek