Defecte oliedruksensor: weer zo'n C5 kwaaltje.

Over de vijfde generatie Corvette (1997-2004).

Defecte oliedruksensor: weer zo'n C5 kwaaltje.

Berichtdoor Erik » 08 Aug 2007, 23:09

Jullie zullen wel denken.."daar heb je em weer",maar het is echt waar.....ook de oliedruk sensoren van de C5 zijn niet om over naar huis te schrijven.De meeste zijn van Mexicaanse makelij(AC Delco)en gaan vaak kapot.Sommige C5 rijders vervangen zo'n ding en is na 15 mls alweer kapot!!En dan de plaats waar dat ding zit....hoe verzinnen de GM engineers het.Hij zit ONDER je intake.Bij mij was het dus ook zo ver.De oliedruk stond ineens op 888 Kpa(in m'n DIC scherm)en de amerikanen noemen dat "pegged out"...nou zeg dat wel.Nog ff wat dagen rondgereden maar helaas ik moest er ook aan geloven.DUS....hier mijn verhaal MET foto's.
We beginnen met het verwijderen van de kappen waar CORVETTE opstaat om zo de 2 fuelrails te zien waaronder ook de injectoren zitten.

Afbeelding

Vervolgens maken we wat stekkers los van de throttle body,een luchtslang en een waterslangetje van de radiateur.Tevens draaien we de 10 lange bouten los(M8)waarvan er 4 aan iedere kant zo los te maken zijn maar de laatste 2 zitten onder het schutbord,deze kun je alleen losdraaien en zul je in de intake moeten laten zitten.Ook de stekkers van de injectoren moeten los.

Afbeelding

Als alle bouten los zijn(de laatste 2 zijn al los maar zitten nog in de intake)dan kun je de intake wat naar voren halen om vervolgens hier ook nog eens een stekker,een vacuumslang van je rembooster en nog een klein vacuumslangetje los te maken.Het hele kleine slangetje is zo kort en zal onmogelijk weer aangesloten kunnen worden dus deze heb ik verlengd(een tip van de amerikaanse C5 rijders)

Afbeelding

Als alles uit de weg is kan de intake eraf....om em helemaal te verwijderen heb je een (plastic) tooltje nodig om de benzineleiding los te maken.Ik heb de benzineleiding laten zitten en de intake gewoon ff op z'n kop gelegd.

Afbeelding

Zo ziet het er dan uit als de intake verwijderd is.Voordeel is wel dat er GEEN waterkanelen door de intake lopen dus je hoeft geen vloeistof af te tappen.Het water loopt door die dunne buisjes van kop naar kop.

Afbeelding

Als je dit alles zo ziet zou je zeggen:'wat heeft dit nou met een oliesensor te maken...nou,komt ie dan he... :wink:
Ja hoor,daar zit ie...dat koperen dingetje.De nieuwere zijn nu allemaal van aluminium.Ook daar heb ik een fotooke van.

Afbeelding

De oude en de nieuwe naast elkaar.

Afbeelding

Dan kan de nieuwe er weer in en kan alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet worden.Let wel op.de intake is gemaakt van kunstof dus wees voorzichtig met aandraaien.Een nieuwe pakking heb je niet nodig,in de intake zitten rubberen ringen en zo'n intake kun je er dus weer gewoon opschroeven.

Afbeelding

Zo dat was het weer...dus mocht je oliedruk ineens wegvallen of eruuugggg hoog worden dan weet je wat je te doen staat. :wink: :wink:

Greetz Erik.
Afbeelding
Erik
4th gear

Berichtdoor BigBlockBerry » 09 Aug 2007, 21:44

Klink als: eitje, piece off cake, makkie, koekie............. :wink:
Berry

AfbeeldingAfbeelding

When i die, i will go to heaven,
in my bigblock 427
Gebruikers-avatar
BigBlockBerry
HCC voorzitter

Corvette: '69 427 Le Mans Blue, ex 93 coupe polo green

Berichtdoor Erik » 09 Aug 2007, 21:52

BigBlockBerry schreef:Klink als: eitje, piece off cake, makkie, koekie............. :wink:

Is het ook..... :wink:

Greetz Erik.
Afbeelding
Erik
4th gear

Berichtdoor bosp-corv » 10 Aug 2007, 07:28

Het is wel raak de laatste tijd Erik met de C5 ,word tijd voor een leuke C6 Z06 geloof ik :grin: :D :D
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King

Corvette: C5 convertible

Berichtdoor Ed » 10 Aug 2007, 07:43

Erik schreef:
BigBlockBerry schreef:Klink als: eitje, piece off cake, makkie, koekie............. :wink:

Is het ook..... :wink:

Greetz Erik.

Mooi zo! Mocht t ooit nodig zijn, weet ik wie t een "stukje cake" vind! :D :wink:
*-*-*-* Greets, Ed *-*-*-*

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ed
Moderator

Corvette: 2003 50th AE Indy 500 Pacecar

Berichtdoor Erik » 10 Aug 2007, 09:29

bosp-corv schreef:Het is wel raak de laatste tijd Erik met de C5 ,word tijd voor een leuke C6 Z06 geloof ik :grin: :D :D

Ach ja Paul,wat doe je eraan.Als je sensor kapot is ,is ie kapot.Nou geloof ik best wel dat de oliedruk goed is hoor maar het is toch een indicatie van hoe en wat.
Tenslotte zal het toch weer moeten werken zoals ie deed vantevoren dus gewoon fixen dat ding.EN het is tenslotte ook een stukje hobby..toch.
Nee geen Z06 voor deze jongen...ik blijf het lekker bij een automaat houden ,bevalt me prima.Een Z06 zal ook ongetwijfeld z'n "kwaaltjes" hebben hoor en ik denk dat je daar ook niet echt vrolijk van word.

Greetz Erik.
Afbeelding
Erik
4th gear

Re: Defecte oliedruksensor: weer zo'n C5 kwaaltje.

Berichtdoor Summerboy » 27 Apr 2012, 22:26

Ook mijn sensor doet het niet, was al toen ik 'm kocht. Heb alles los liggen, duurde wel ff voordat ik doorhad dat ook vooral het koelslangetje aan de onderzijde los moet..... Helaas een dopsleutel moeten kopen. Maar het is gelukt, de oliedrukmeter werkt weer!
Gebruikers-avatar
Summerboy
1st gear

Berichtdoor jvr » 04 Okt 2013, 20:50

hallo ik heb een c5 uit 2000 waarvan hij een oliedruk van 300 kpa en dan weer 170 kpa aangeeft. wat is de oliedruk bij stationair?
ook geeft hij bij het head up display een olie kannetje aan. terwijl hij mooi op pijl is.
wat zou dat kunnen zijn?
jvr

Berichtdoor Jens » 05 Okt 2013, 09:15

Je hebt dus een EU uitvoering. Druk ligt normaal rond de 40 psi. ( us uitvoering) converter zegt dat dat 275 kpa is.

Die 300 is dus wel goed. 170 kpa is 24 psi. Das wel wat laag, maar de sensors zijn nou eenmaal niet de betrouwbaarste.

Bij mijn weten als de sensor stuk ik, gaat hij naar de 888 dus vol naar rechts.

Heb even een plaatje opgezocht van van een Eu cluster, maar vind dat geen al te rare waarden

Dat olie kannetje geeft in je hud de druk aan. Als het goed is staan er ook streepjes onder. Je kan hem in verschillende modus zetten. Benzine, temp of alleen snelheid.

Als er iets met het niveau aan de hand is zegt hij dat wel in je DIC..
Groeten, René
Gebruikers-avatar
Jens
6th gear

Berichtdoor marrs » 06 Okt 2013, 08:27

Ter info, in mijn C6 was de sensor stuk en ging de meter op en neer, van min naar max. Dat had als vervelend bij-effect dat er continu een alarm afging in de auto. Dat kan dus ook nog.
Gebruikers-avatar
marrs
1st gear

Berichtdoor Peer81 » 06 Okt 2013, 21:56

offtopic:

Mooi dat de foto's na 5 jaar ook nog zichtbaar zijn! :op:

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor jvr » 08 Okt 2013, 18:53

oke bedankt, dan hoef ik me geen zorgen te maken.weet iemand hoe ik mijn antenne uit kan schuiven ik hoor hem schakelen als ik de radio aanzet maar de antenne schuift niet uit.
zijn de reflectors op de achterbumper makkelijk te verwijderen?
jvr

Berichtdoor Peer81 » 08 Okt 2013, 20:30

Lijkt mij een leuke voor een nieuwe topic. :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator

Berichtdoor ejay » 10 Dec 2013, 14:57

Duidelijke uitleg waarvoor dank! Volgend jaar zal ik mijn oliedruk sensor ook moeten vervangen van mijn C5 want hij geeft 888 aan en op de analoge meter staat hij uiterst rechts. Ongetwijfeld zal de druk wel goed zijn maar dit wil ik gewoon kunnen zien/checken dus dit staat op mijn To Do list evenals de verlichting van de verwarmingsunit. Het relais van de airco vervangen; dat zijn de enige dingen die me zijn opgevallen. De rest werkt perfect.
Groeten Edwin
Afbeelding
Pre-owned vettes: 82er C3, 84er C4, 84er C4. Pre-owned cars: after 300 I stopped counting...
Gebruikers-avatar
ejay
4th gear

Corvette: Hmm...ja, geloof het wel

Berichtdoor Jens » 10 Dec 2013, 19:15

ejay schreef:Duidelijke uitleg waarvoor dank! Volgend jaar zal ik mijn oliedruk sensor ook moeten vervangen van mijn C5 want hij geeft 888 aan en op de analoge meter staat hij uiterst rechts. Ongetwijfeld zal de druk wel goed zijn maar dit wil ik gewoon kunnen zien/checken dus dit staat op mijn To Do list evenals de verlichting van de verwarmingsunit. Het relais van de airco vervangen; dat zijn de enige dingen die me zijn opgevallen. De rest werkt perfect.

Doe dan ook gelijk je air check valve.. Als die een maand later stuk gaat kan je weer alles los halen. Hij zit er vlak naast
Groeten, René
Gebruikers-avatar
Jens
6th gear

Berichtdoor ejay » 11 Dec 2013, 08:57

Dank je Jens. Dat zal ik zeker doen!
Groeten Edwin
Afbeelding
Pre-owned vettes: 82er C3, 84er C4, 84er C4. Pre-owned cars: after 300 I stopped counting...
Gebruikers-avatar
ejay
4th gear

Corvette: Hmm...ja, geloof het wel

Berichtdoor StingRay65 » 17 Mei 2014, 11:24

2 uurtjes werk, niet al te makkelijk en 2 paar handen maken het zeker makkelijker.

Die van mij doet het weer ;)

Michael
Michael

C2 Registry (http://www.c2registry.org)

1965 convertible (rally red + flip flop interior)
- 327-300 bhp
- 4 speed muncie
- N11 exhaust

1999 coupe (torch red + light oak interior)
- Z51
- 6 speed
- full option for 1999
- Corsa Extreme exhaust
StingRay65
2nd gear

Terug naar C5 techniek