Ondertussen al even geleden dat ik nog wat van me liet horen: drukke tijden, zowel op het werk, door de COVID-19 en met de Vette. Voor de geïnteresseerden een korte update.
De Vette is zoals gepland mid vorig jaar geleverd (zeetransport vanuit California naar Bremerhaven (D), daar de inklaring en douane en dan op een trailer naar België. Ik had vooraf met een lokale garage/specialist old timers afgesproken dat de wagen bij hem geleverd mocht worden, zodat hij ineens kon zorgen om de Vette klaar te maken voor technische keuring.
Tussen haakjes, en voor Vette owners in de omgeving Gent - Eeklo - Brugge: de garagist is John De Lobel (Staatsbaan 23 in Adegem). Hij maakt bijna geen reclame meer voor zijn garage maar specialiseert zich hoofdzakelijk in Corvettes. Zeer virendelijke en kundige persoon, heeft een grote stock aan Vette spare parts en vooral een hart voor old timers. Ben dus zeer dankbaar dat ik hem toevallig vond vlak bij mij in de buurt!
Enfin, Vette wordt geleverd, een eerste inspectie ziet er goed uit. Lak is nog in prima staat, frame zonder enige schade of roest. Op het eerste zicht enkel de probleempjes die ik voor de verkoop al wist (weather strips te vernieuwen, ruitenwissers,...). Accu was leeg, maar met jumperkabels kwam het big block zonder aarzelen tot leven. Geen witte of blauwe rook, motor loopt soepel. Yes!!!
Met de auto op de brug werd wel duidelijk dat de radiator ergens een kleine lek had (druppeltjes koelvloeistof zichtbaar) en de pakking van de uitgaande as niet helemaal olie dicht meer was (zichtbare olie op de aansluiting met de versnellingsbak). Twee zaken die toch zeker in orde moesten zijn voor de technische keuring, want vloeistof lekken is een no-go.
Fast forward naar een kleine maand later: het blok dat in mijn Vette ligt is blijkbaar niet origineel en het lijkt erop dat het toch een beetje een Frankenstein-Vette is. Dat het geen numbers matching was wist ik, maar het is wel een allegaartje van onderdelen...

Maar: mijn bedoeling is het er origineel uit te laten zien en er mee te rijden, dus als alles werkt hoeft dat geen probleem te zijn. Een van de problemen zijn de long headers die niet perfect passen en ook is er door de nieuwe motor geen mogelijkheid om de pakking van de uitgaande as te vervangen zonder motor en versnellingsbak er in zijn geheel uit te halen!

Niks aan te doen, ik had me ook wel verwacht aan nog extra kosten, dus dat slik ik wel.
Uiteraard komen er, eens de motor eruit is, nog dingen naar boven: door de spaghetti-headers zijn sommige stiukken kabelboom door de hitte aangetast. PVC isolatie verkruimelt als je er naar kijkt. Dat moet dus vernieuwd. Ook zijn sommige ophangingsrubbers zo ver verstorven dat ze beter ineens vernieuwd worden, nu we overal goed bij kunnen. Ik besluit het grote werk door de garage te laten doen en het vernieuwen van de kabelbomen zelf te doen in de kerstvakantie. Vervang harness in de VS is waanzinnig duur (400+ US$ voor het motor harness, en dan nog zonder sales tax, shipping en douane), dus ik ga de originele connectors hergebruiken en er moderne silicone draad aan krimpen. Juiste wire sizes gekocht, kleuren zo veel mogelijk lijkend op het origineel. Ik ga meer intapen dan origineel, dat oogt netter en lijkt me ook beter. Geen PVC tape, maar zwarte lactaat tape (hittebestendig).
Begin kerstvakantie levert de garage de auto (zonder motor) bij mij thuis, eindelijk kan ik er zelf wat aan werken. De kabelbomen in het motorcompartiment zijn op een paar dagen vernieuwd, maar een blik onder het dashbord leert me dat daar ook nog werk is: op verschillende plaatsen zijn kabels doorgeknipt (meeste van de alarminstallatie), kill switchen toegevoegd, draden aan elkaar gedraaid en met isolatietape 'beveiligdg'... Dit moet beter. Stoelen eruit, stuur eruit, dash en midden console eruit... Dan ontdek je dat er ooit een olielek geweest is in de aansluiting van oliedrukmeter, dus veel van de jutte isloatie is doorweekt van olie en stinkt. Weg ermee dus. De vacuumleidingen zien er ook niet meer zo soepel uit en breken hier en daar: ook vervangen dus... Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van hoe een restoratie werkt: je weet waar je aan begint maar niet waar je eindigt!!!
Ondertussen me de bedenking gemaakt dat er weinig of geen isolatie onder de vloermatten zit. Vooral thermisch is dat bij een big block schijnbaar een probleem. En nu alles toch open ligt is dit het moment om er iets aan te doen. Research gedaan op internet en op twee mogelijkheden terecht gekomen: Lizzard skinn: een verf met glazen microballoons die een thermisch isolerende laag vormt en Dynamat, een soort bitumen mat die ook geluidsdempend werkt. Beide dure oplossingen (aankoop vanuit de US). Ik beslis een combinatie van de twee te doen: eerst een coating van de hele polyester kuip met een Lizard skinn type coating, daarna een bitumen mat om wat extra geluidsdemping te hebben.
De coating heb ik uiteindelijk zelf gemaakt: via een webshop gespecialiseerd in polyester en toebehoren kon ik voor nog geen 40 euro 5 liter glazen microballoons kopen. Die heb ik met een solvent basis grijze lak gemengd in 1:2 verhouding (dus 1 deel lak, 2 volume delen balloons). Die coating in twee lagen aangebracht (na eerst een primer). Dit werkte vrij vlot.
Daarna een goedkopere variant van de Dynamat gekocht, een 2 mm dikke zelfklevende bitumen laag met alufolie. Deze breng je aan met een roller om goed aan te drukken en dan de naden met alu tape afdichten.
Hierop komt straks nog een zelfklevende schuimlaag van 2-10mm afhankelijk van de plaats. Op die manier hoef ik de oude jutte isolatie niet te hergebruiken.
Verder ontdekte ik dat de Vette tussen zijn originele kleur (Riverside Gold) en zijn huidige Bonanza Red ook nog een lelijk lavendel paars geweest is...

Op de fotos zie je nog een lila rand onder de deurdrempel kap. Smaken verschillen natuurlijk, maar wie dat bedacht heeft!?!?
Problematischer was ook de lekke radiator. Ik heb zelf geprobeerd die te solderen (het is een originele koper/messing). Maar het materiaal was zo ver heen dat ik daar mee gestopt ben. Recoaren was een optie, maar bracht me bij het probleem dat deze radiator een standaard type is voor een 350. Dus geen HEavy Duty die ook voor een 427 or 454 bruikbaar is. Dat verklaarde waarom de vorige eigenaar er een extra electrische pusher fan bijgezet heeft. In California zal dit vast niet echt geweldig gewerkt hebben. Dus een nieuwe, alu radiator besteld, Heavy Duty dus ok voor mijn Rat...
De koelvloeistofleidingen naar het interieurverwarmingsgedeelte waren kortgesloten, dus veel kans dat de heater core in de heater box (de wartmewisselaar die voor warme lucht in het interieur zorgt) lek is. En na uit elkaar halen bleek dit inderdaad het geval. Nieuwe erin, gelukkig zijn deze heater coares niet zo heel duur.
En zo ver sta ik nu. Volgens mij (hout vast houden) heb ik nu het ergste gehad en is het vanaf nu alleen nog maar opbouwen. Ik hoop eind deze maand het interieur weer ok te hebben, dan kan de Vette terug naar de garage om de motor erin te zetten en klaar maken voor de keuring.
Met een beetje geluk zou ik in de lente de weg op kunnen...
