Pagina 1 van 1

APK afkeur op achterremmen

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2024, 13:06
door corvettest
Hallo allemaal,

met mijn 1982-er CE zit ik weer in de tweejaarlijkse APK stress. Een terugkerend afkeurpunt zijn de handrem en de achterremmen. De handrem heb ik inmiddels goed gekregen door deze extra strak af te stellen en een plaatje, wat de remschoen op zijn plaats moet houden, te vervangen door een dikke stalen ring. Ik had wel een origineel plaatje besteld, maar om die te kunnen monteren, moet de hele naaf uit elkaar, en daar had ik geen zin in. Met het oude, verbogen en opengebroken plaatje kon ik de handrem niet strak genoeg afstellen, want dan schoot bij flink aantrekken de hevel van de remschoen af en keerde deze niet meer terug naar de nulstand bij lossen van de handrem.
Blijft er nog 1 hoofdpijnpunt over en dat is een ongelijke en nu te lage remwerking van de achterremmen. Twee jaar geleden was er in eerste instantie ook te veel verschil, maar na de klauwen los gehad te hebben was deze bij de herkeuring goed, zonder dat ik echt iets serieus gedaan had. Maar nu dus niet, eerst was de opmerking 'te veel verschil achter', na de klauwen losgehad te hebben en ontlucht, kwam daar de opmerking 'onvoldoende remkracht achter' bij.
Zes jaar geleden heb ik rondom nieuwe o-ring klauwen gemonteerd, nieuwe slangen, remschijven achter en nieuwe blokken. Bij ontluchten van de achterremmen komt er (in mijn ogen) voldoende vloeistof naar buiten en geen lucht meer.
Na zoeken op dit en andere fora kom ik tot twee mogelijke oorzaken: proportional valve defect of lucht-aanzuigende remklauwen. Mijn remlamp op het dashboard brandt niet, als ik de elektrische aansluiting van de valve aan massa leg wel. Nog niet getest met opzettelijke lekkage.
Als de klauwen lucht aanzuigen wordt het een duur grapje en hoe zou ik dit kunnen testen? Mijn rempedaal is gewoon hard. Kan ik de klep uit het huis halen om zo te checken of dit het probleem is? Heel vervelend is dat ik zelf nooit kan testen of een wijziging goed is, want zonder remmenbank moet ik elke keer de auto bij mijn apk station aanbieden en dan maar afwachten wat het resultaat is.
Graag zie ik jullie adviezen tegemoet. Nog 4 APK's te halen voordat ik er vanaf ben.....

groeten uit Eindhoven,

Jan-Paul

Re: APK afkeur op achterremmen

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2024, 21:17
door vette76
Ik zou naar een ander apk station gaan eentje die plaaten op de grond heeft. En geen roller bank
Om je probleem te vinden. Hoeveel kilometer heb je gereden na vervangen van blokken.

Heb je zelf nieuwe schijven geplaatst.

Zo ja dan kan het zijn dat je schijven slingeren.dit komt omdat de spindels die niet rechtwaren met schijf en al afgedraaid werden. Daarom zitten er ook klink nagels in orginele schijven.Omdat corvette veren in zijn klouwen heeft worden de bloken tegen de schijven aangedrukt en slingerende schijven kan daar door lucht in komen. Ok al zijn de schijven echt recht de spindels zijn krom .Zitten er schijven op en heb ze er zo op gedaan zal je dit merken door remen ontluchten goede remen en na een kilometer of zo dat je remmen minder worden. En word erger .als je de rem nipel open draaid komt er gelijk lucht uit.
Let op achter zij er 2 nippels..
Om te weten of je scijven slingeren. Op poten zetten wielen er af klauw op zij moeren op schijven . En met een micrometer testen
Moet zijn ergens rond 0.10.
Kijk op you tube corvette c3 rotor run out.
Er bestaan hier speciaale shims voor.

Ben benieuwd als je voor de apk gaat en je heb rem vershil en je gaat een rond je echt trappen en vlink remmen. Dan de bank op.
Of er dan ook nog te veel is. En hoeveel het verschil echt is..

De hand rem is bij corvette niet het een nood rem maar meer een parkeer rem. Als ze maar vertragen en redelijk gelijk zijn.

Bij nieuwe blokken en schijven helpt het om hem af en toe aan te trekken onder het rijden om in te slijten.