Cooling fans slaan niet aan

Over de vierde generatie Corvette (1983-1996).

Cooling fans slaan niet aan

Berichtdoor Tommie99 » 22 Aug 2021, 11:58

Goedmiddag,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Corvette C4 uit 1989. De restauratie van mijn 87`er ging wel erg lang duren en aangezien ik toch wel graag wil rijden heb ik er een 89`er bijgekocht.
Helaas loopt deze warm na een tijdje en het blijkt dat zowel de auxiliary als de hoofdfan niet bijkomen.
De afgelezen temperatuur was op dat moment 126 graden.
Wanneer ik op de ALDL conector A en B doorverbind en het contact op "aan" zet dan beginnen beide fans te draaien.
Wanneer ik de de draad naar de temperatuursensor aan de rijderskant verbind met aarde dan draait de auxiliary fan.
Volgens mij zijn mijn relais, zekeringen en bedrading in orde omdat de fans gaan draaien als ik de ALDL doorverbind.
Ik verdenk zelf dat de CTS (coolant temperatur sensor) aan de voorzijde onder het inlaat manifold defect is.
Deze stuur echter de ecu aan en regelt meerdere zaken maar de auto start en rijd goed zowel koud als warm.
Zit ik in de juiste richting te denken of zie ik wat over het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Tom
Tommie99

Re: Cooling fans slaan niet aan

Berichtdoor Korvette » 22 Aug 2021, 15:31

Maar je zegt het zelf al…als je de draad van de temperatuursensor aan de bijrijders kant tegen de massa houdt dan gaan je koelvinnen draaien…dus is alles gewoon goed, behalve die sensor.
Dus nieuwe temperatuursensor er in en het moet weer werken.
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Re: Cooling fans slaan niet aan

Berichtdoor Tommie99 » 24 Sep 2021, 19:22

Na lange tijd ivm vakantie een update.
Het bleek dat naast de sensor ook de aarding niet in orde was. Inmiddels zijn alle sensoren vervangen en de aarding hersteld. Ook is de koelvloeistof vervangen.
Temperatuur blijft nu mooi rond de 90 graden.
Op naar de volgende klus ;-)
Tommie99

Terug naar C4 techniek