Onderstel C7 Z06

Over de zevende generatie Corvette (2014-heden).

Onderstel C7 Z06

Berichtdoor Blue Thunder » 17 Mei 2021, 15:00

Beste Corvette vrienden,
Het is ff geleden dat ik op het forum ben geweest. Ik heb 7.5 jaar met een C3 uit 1973 gereden en 2,5 jaar met een C5 uit 1998. Hele fijne auto's om in te rijden, maar die laatste gaf zoveel ellende (2 x kapotte automaat en heeeel veel elektronica gezeur), dat ik overgestapt ben op een ander merk.
Nu ruim 5 jaar verder ben ik op zoek naar een opvolger van mijn huidige sportauto en aangezien de Corvette fever nooit uit mijn bloed is geraakt, ben ik mij aan het oriënteren voor een C7.
Een tijdje geleden mocht ik een daagje met de C7 Z06 Coupé (Z07 pakket) van een kennis van mij rijden.
Machtige auto natuurlijk, zwaar onder de indruk, maar één ding stond mij niet aan: "het snoeiharde onderstel".
Nu las ik pas op het Ami Corvette forum het volgende:
The suspension on Z07 optioned cars (FE7) is stiffer than that on non-Z07 (FE6) cars. Specifically the springs, shocks, MR calibration, and stabilizer bar bushings are different from FE7 to FE6.
The front spring is 62% higher rate on the FE7 than the FE6. The rear spring is 22% higher rate on the FE7 than the FE6.
The different stabilizer bar bushing tuning helps get the car the appropriate understeer level.
The MR shocks on the FE7 have a tighter gap which means a higher “passive” curve in addition to a more aggressive MR damping tuning.

Nu ben ik dus op zoek naar iemand met een C7 Z06 zonder Z07 pakket en ook zonder de Competition seats (die zijn ook nog harder denk ik), waar ik eens mee mee kan rijden. Ik hoef niet perse zelf te rijden, want op de bijrijdersstoel voel je het ook wel, lijkt mij.
Als deze auto nou op Gaspedaal te koop zou staan, had ik de vraag niet aan jullie voor hoeven te leggen.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
Vette groeten,
Paul van den Berg
Blue Thunder

Re: Onderstel C7 Z06

Berichtdoor Cenobyte » 18 Mei 2021, 14:22

Ik kan je met je C7 vraag niet helpen, maar je maakt me wel nieuwsgierig: mag ik vragen wat de opvolger van de C5 is geweest? :cool:
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor Blue Thunder » 19 Mei 2021, 20:26

Beste Mario,
Leuk dat je het vraagt. (zal je 't weten ook :lolsmack: )
Als je mij vraagt om over auto's te praten of te schrijven, ben je niet zomaar klaar :stil:
Na m'n 2e vervanging van de automaat van de C5 (die heeeele brede, weet je nog!) heb ik hem ingeruild voor een nieuwe Mazda MX-5.
Een fantastische sportauto, maar ja MX-5 2.0V4 t.o.v. Corvette 5.7V8 is toch wel een verschil in beleving, aandacht en geluid.
Ook de MX-5 club is geen vergelijk t.o.v. de HCC. 1250 Leden (leer je ook niemand kennen) en bijna allemaal pensionado's die met een sukkelgangetje een tourrit rijden, terwijl je juist zo lekker kan gooien en smijten met een MX-5. Die club was ik dus gauw klaar mee!

Ik las toen in de bladen dat bijzondere auto's van exclusieve merken steeds meer waard werden en heb toen - ook als investering - 4 maanden later een Ferrari 612 Scaglietti van 11 j/o met 30.000km er bij gekocht. Er werd me toen verteld dat de auto - als ik niet meer dan 3.000km per jaar zou rijden - minimaal gelijk in waarde zou blijven en wellicht wel meer waard zou worden....... Het bleken verkooppraatjes van iemand die mij naar de mond praatte en dan wint de emotie het meer van het verstand bij mij.
Het uitlaatgeluid van de V12 is bizar (zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=BBIqMa1GXf8 ). Ook het interieur is prachtig. Je ziet alleen maar oranjebruin leer en aluminium. De sequentiële F1 bak is een revolutie t.o.v. de automaat van de C5. Wat dat betreft heb ik zeker geen spijt van de auto gehad en er ook veel plezier mee beleefd. Ook bleek hij redelijk betrouwbaar. Intussen na 5 jaar wel zo'n 35% afgeschreven..... :cry:

Ik kan mij voorstellen dat je je dan afvraagt: "Hoezo dan de Ferrari verkopen en toch weer een Vette?
1e Het wereldje / club om de Ferrari heen is heel elitair (lees veel bla bla) en daar heb ik nou net niks mee.
2e Ik heb bij deze altijd gemist dat het dak er niet af kon. Mijn volgende auto wordt zeker een cabrio
3e Wil ik nu een Ferrari cabrio aanschaffen van zo'n 5 - 7 j/o moet ik meer dan het dubbele bijleggen
4e Ik wil meer kilometers gaan maken en dan wordt een Ferrari m.b.t. onderhoud e.d. mij te kostbaar.

De MX-5 hoop ik nog jaren te houden, dat is echt een fantastisch scheurijzertje én zeer goedkoop in gebruik!

Nu maar hopen dat er iemand is waar ik eens een stukje met een Z06 (zonder Z07), liefst ook zonder de competition seats mee mee kan rijden!
Weet jij niet iemand bij de club, Mario???!!!

Vette groeten,
Paul van den Berg
P.s: ik hoop je volgende jaar bij de HCC te mogen ontmoeten, want dan is de proefrit bevallen en de aankoop gelukt!
Bijlagen
Ferrari612Scaglietti.JPG
MX-5.JPG
CorvetteC5.jpg
Blue Thunder

Berichtdoor ferry030 » 20 Mei 2021, 06:44

He Paul,

Leuk je hier weer te zien. Laatste keer dat ik je sprak en zag was volgens mij op de Cauberg.
Volgens mij stond je oude C5 een tijdtje terug te koop in Duitsland. De wrap zat er nog op :B): .
Ik weet nog dat je vertelde dat de wrapper een hoop moeite had gehad om de wrap erop te krijgen.
Succes met je zoektocht naar je nieuwe Vette.
Groeten Ferry. Chapter Utreg
Gebruikers-avatar
ferry030
4th gear

Corvette: Corvette C6 Z06 Cooksey 2008 Limited Edition #483

Berichtdoor Cenobyte » 20 Mei 2021, 12:32

Blue Thunder schreef:Beste Mario,
Leuk dat je het vraagt. (zal je 't weten ook :lolsmack: )

Erg herkenbaar verhaal! :D

Mijn vrouw heeft ook erg lang een MX-5 gereden (eerste generatie) en dat was inderdaad een heerlijk smijt autootje. Ik reed er eigenlijk altijd wel wat te snel mee, alhoewel je heel snel het gevoel had snel te gaan terwijl het meestal wel meeviel (effect van de hoge toeren van een 4-cilinder). Vooral rotondes zijn heerlijk met zo'n apparaatje.

Ook het verschil in beleving van een V8 met iets met minder cilinders is heel herkenbaar. Ik heb na mijn gele C5 convertible een Mercedes 350SL uit 2003 gekocht en ondanks dat dat heerlijke auto's zijn miste ik de V8 enorm. Onlangs is de SL vertrokken en is er weer een dikke V8 voor in de plaats gekomen: een 2016 Mustang, ook een heerlijke auto en alles eromheen is heel vergelijkbaar met de Corvette: de mensen, het rijgenot, de club(s), etc. Ik zat lang in twijfel over een Mercedes SL55/SL63 AMG maar die heeft met wat meer kilometers ook redelijk hoge onderhoudskosten (net Ferrari) en ik ben een paar keer naar een Mercedes meeting geweest en zie daar toch ook een heel ander slag volk dan wat ik graag zie op meetings (zonder meteen negatief te willen doen, ik pas er gewoon niet tussen :D ). Overigens zijn die duurdere modellen net Ferrari en Lamborghini inderdaad soms best waardevast, maar vergeten veel mensen vaak de absurde onderhoudskosten die deze auto's meestal met zich meebrengen, zeker in vergelijking met een Corvette, Mustang, MX-5, etc.

Bij mij is de keuze op Mustang gevallen omdat ik eigenlijk geen C5 meer terug wilde, ik een basis C6 niet mooi vind en de C6 Grand Sport en de C7 buiten mijn budget vallen. Bovendien missen de Corvette cabrio's voor mij een essentieel onderdeel: een snel op-/neerklapbaar windscherm achter de stoelen. Ik rijd graag met alles omlaag, maar als we samen toeren gaan ramen en windscherm vaak omhoog. Bovendien is het scherm een geweldig middel om ook met iets mindere temperaturen lekker dakloos te rijden. Door de "waterfall" achter de stoelen kun je dit bij een Corvette niet inbouwen en dat is voor mij echt een grote misser.

Pas trouwens op bij het kopen van een cabrio: het is erg verslavend en je wil voortaan niet meer zonder :D

Nu maar hopen dat er iemand is waar ik eens een stukje met een Z06 (zonder Z07), liefst ook zonder de competition seats mee mee kan rijden!
Weet jij niet iemand bij de club, Mario???!!!

Nee, ik ben er zelf ook al weer een tijdje uit en sinds in mijn 1986 pace car heb gekocht is Corona in het leven gekomen, dus ik zag ook weinig Corvette meetings de afgelopen jaren. Ik wil wel weer snel eens wat meer meetings gaan bezoeken als mijn C4 weer 100% is.

Succes met de speurtocht!
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor Blue Thunder » 22 Mei 2021, 06:22

Hoi Mario,

We snappen elkaar!
Wel apart, ik heb ook nog een Mercedes Sl AMG en ooit een C6 overwogen, maar ben afgeknapt om dezelfde reden als jij schrijft.
Je kan trouwens op een C7 wel een windscherm monteren: https://acscomposite.com/collections/co ... windscreen
Lijkt me dat zoiets bij de andere generaties ook mogelijk moet zijn.
Zit die wel vast :cry:
Laten we hopen dat we volgend seizoen weer lekker tourritjes met elkaar kunnen rijden.
Vette groeten,
Paul
Blue Thunder

Berichtdoor Cenobyte » 22 Mei 2021, 12:04

Blue Thunder schreef:Lijkt me dat zoiets bij de andere generaties ook mogelijk moet zijn.
Zit die wel vast :cry:

Ja klopt. Ik heb voor de C5 ook ooit een windscherm gekocht, maar dat heb ik precies 1x gebruikt omdat het zo'n heisa is om in- en uit te bouwen. En het probleem is nou net dat ik altijd graag zonder scherm rijdt en mijn vrouw graag met, dus zo'n rijdend opklapbaar scherm is perfect: als je dan onderweg teveel wind voelt hoef je niet eens te stoppen.

Laten we hopen dat we volgend seizoen weer lekker tourritjes met elkaar kunnen rijden.
Vette groeten,
Paul

Zo is het! Ik kijk er ook weer naar uit :cool:
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor Blue Thunder » 30 Mei 2021, 16:50

ferry030 schreef:He Paul,

Leuk je hier weer te zien. Laatste keer dat ik je sprak en zag was volgens mij op de Cauberg.
Volgens mij stond je oude C5 een tijdtje terug te koop in Duitsland. De wrap zat er nog op :B): .
Ik weet nog dat je vertelde dat de wrapper een hoop moeite had gehad om de wrap erop te krijgen.
Succes met je zoektocht naar je nieuwe Vette.

Hee Ferry,
Ik zie dat je ook hoger in de C nummers bent gegaan! :wauw:
Heb je nog wel je C3 Big Block?

Groeten,
Paul
Blue Thunder

Terug naar C7 techniek